دو روی سکه برای کارمندان

فرزانه مستاجران یکی از وظایف نویسندگان و روزنامه نگاران بررسی و بازگو کردن مشکلات  اقشار آسیب پذیر جامعه است تا شاید به مدد این بازگویی مشکلی از طبقه ضعیف و متوسط جامعه برطرف شود. کارمندان و کارگران جز قشر آسیب دیده ی کشور ما به حساب می آیند. البته هستند کارمندانی که حقوق های نجومی […]

فرزانه مستاجران

یکی از وظایف نویسندگان و روزنامه نگاران بررسی و بازگو کردن مشکلات  اقشار آسیب پذیر جامعه است تا شاید به مدد این بازگویی مشکلی از طبقه ضعیف و متوسط جامعه برطرف شود. کارمندان و کارگران جز قشر آسیب دیده ی کشور ما به حساب می آیند. البته هستند کارمندانی که حقوق های نجومی میگیرند اما اسم آنها دیگر کارمند نیست و باید با نام دیگری آنها را صدا زد ! من نیز طبق وظیفه خود همواره از حق و حقوق پایمال شده کارمندان و کارگران نوشته ام و امسال نیز بارها برای حق مسکن و افزایش پایه حقوق و صندوق بازنشستگی و بیمه تکلمیلی این عزیزان قلم زده ام کما اینکه خود نیز جز همین افراد هستم و به خوبی این مشکلات را درک میکنم اما از ما گفتن و از برخی مسئولان نشنیدن بوده است. امروز روز کارمند است و تنها کاری که از دست یک نویسنده برمی اید گفتن تبریک به همه این قشر زحمت کش است . روزتان مبارک کارمندان کشورم.

یکی از مشکلات کارمندان و کارگران در سال جاری تصویب نشدن میزان حق مسکن بود که بالاخره در ابتدای هفته دولت این میزان مشخص شد. پس از ماه‌ها انتظار، حق مسکن کارگران از سوی دولت ابلاغ شد. حق مسکنی که طی سال‌های متمادی ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان بود و سپس به ۱۰۰ هزار تومان رسید و در نهایت امسال با توجه به فاصله معنادار دخل و خرج کارگران، با ۲۰۰ هزار تومان افزایش که بی‌سابقه هم بود، به ۳۰۰ هزار تومان رسید. البته اگرچه نام این مؤلفه مزدی حق مسکن است اما با توجه به نجومی بودن قیمت مسکن در کشور و آنطور که اظهارات مسئولان حوزه کار و البته ارقام ناچیز مربوط به این بخش نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد حق مسکن بیشتر مؤلفه ای برای افزایش میزان دستمزد است و ذکر عنوان «حق مسکن» تنها یک اسم بوده و ربطی به جبران هزینه‌های مسکن ندارد.

همه ساله در هفته دولت روز ۴ شهریور به روز کارمند اختصاص می یابد . وضعیت مادی کارمندان و منزلت اجتماعلی آنان با تحولات اقتصادی و اجتماعی نوسان دارد. با گسترش جامعه صنعتی شمار کارمندان نسبت به کارگران به سرعت افزایش یافت، تا جایی که کارمندان به اهمیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل توجهی رسیدند و علاوه بر دریافت حقوق مناسب، به پست‌های اجرایی متناسب رسیدند. شغل کارمندی در مفهوم جدید با رشد سرمایه‌داری و پس از انقلاب صنعتی شکل گرفت. اما در ایران کارمندان هر دو روی سکه را دیده اند . عده ای با شغل کارمندی و وصل شدن به دولت پله های ترقی را آنچنان بالا رفته اند که هر جوانی آرزوی کارمندی دارد اما قسمتی دیگر از کارمندان که اتفاقا تعدادشان خیلی بیشتر از گروه اول است با حقوق کارمندی تنها توانسته اند مایحتاج اصلی زندگیشان را فراهم کنند و در تمام  ۳۰ سال کار خود حتی نتوانسته اند مسکن برای خود تهیه کنند. اکنون هم که بازنشسته شده اند درگیر مشکلات صندوق بازنشستگی هستند.

 در اسلام، منزلت اجتماعی به عنوان موهبت و امانت الهی در اختیار کارمندان و کارگزاران قرار می گیرد تا برای رفع محرومیت ها و گرفتاری ها از امور جامعه به کار گرفته شود. از این رو، امام علی علیه السلام به یکی از کارگزاران خود چنین می گوید: «کاری که به عهده توست، طعمه نیست، امانتی است که بر گردنت نهاده اند”.  ” رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: «وقتی خداوند برای بنده ای نیکی خواهد، حاجت مردم را در دست او قرار می دهد” از این رو کارمندان کشورمان با وجود تمام مشکلات باید بدانند ارباب رجوع نیز با هزار مشکل به آنها مراجعه کرده و وظیفه ما در قبال آنها رفع مشکل آنهاست.