دانشگاه ها تعطیل، شهریه ها برقرار!

فرزانه مستاجران در روزهای گذشته اعتراضات زیادی از سوی دانشجویان مبنی بر افزایش شهریه دانشگاه ها به گوش می رسد . این در حالی است که حدود یکسال است که دانشگاه ها بسته است و هیچ خدماتی به دانشجویان ارائه نمی شود. تنها خدماتی که دانشجو دریافت کرده است کلاسهای آنلاین است که آن هم […]

فرزانه مستاجران

در روزهای گذشته اعتراضات زیادی از سوی دانشجویان مبنی بر افزایش شهریه دانشگاه ها به گوش می رسد . این در حالی است که حدود یکسال است که دانشگاه ها بسته است و هیچ خدماتی به دانشجویان ارائه نمی شود. تنها خدماتی که دانشجو دریافت کرده است کلاسهای آنلاین است که آن هم به صورت کامل برگزار نشده و هزینه اینترنت آن هم بر عهده خود دانشجو بوده است . با وجود چنین شرایطی چرا باید هزینه دانشگاه ها افزایش یابد و حالا که موقع امتحان گرفتن شده دانشجویانی که هزینه ترم اول سال ۹۹ خود را پرداخت نکرده اند از امتحان محروم بمانند؟! ایا شرایط کرونایی و اقتصاد پر تنش کشور باعث نمی شود که این ترم به دانشجویان فرصت داده شود و در آینده این شهریه گرفته شود و یا حتی شهریه امسال به دانشجویان بخشیده شود؟

همانطور که میدانیم در این روزها که ویروس کرونا فراگیر شده است، بیشتر مردم کشور به طریق دور کاری مسئولیت شغلی خود را انجام میدهند و مدارس و دانشگاه ها نیز به دلیل رعایت فاصله اجتماعی، تعطیل شده و از راه دور و به صورت آنلاین اداره میشوند و حتی میبینیم که امتحانات نیز مثل دوران سابق برگزار نمیشوند. با اینکه دانشگاه‌ ها و خوابگاه های دانشجویی تعطیل شده اند، اما متاسفانه  برخی از دانشگاه‌های کشور درخواست شهریه کرده و دانشجویان را به خاطر هزینه‌های خوابگاه مستلزم به پرداخت وجه‌های گوناگون نمودند! این با وجود اینکه امکانات سابق را دیگر به دانشجویان ارائه نمیکنند. دانشجویان شهریه‌پرداز از ترم گذشته تاکنون این مطالبه را دارند که چرا وقتی آموزش بر بستر آموزش آنلاین به دانشجو ارائه می‌شود، همچنان باید شهریه بر اساس آموزش حضوری را بپردازند؟

مطالبه اصلی دانشجویان در ترم جدید تحصیلی این است که با توجه به رکود اقتصادی در کشور و کاهش درآمد اقشار مختلف جامعه، با تخفیف و یا کاهش شهریه‌شان موافقت شود. آنها معتقدند، با عدم حضور دانشجو در دانشگاه، بسیاری از هزینه‌های خوابگاه، غذا، سرویس و سایر امور رفاهی، تعمیر و نگهداری تأسیسات و نیز هزینه‌های برق، گاز و اینترنت و… کاهش می‌یابد و پرداخت شهریه مانند نرخ پیش از وقوع کرونا، موجه نیست.

در حال حاضر دروس عملی و کارگاهی که شهریه بالاتری نیز بابت آن پرداخت می شود به دلیل بحران شیوع ویروس به صورت مجازی برگزار می‌شود اما همچنان قیمت های آن به صورت قبل محاسبه می شود.و حتی شهریه دانشگاه ها در ترم جدید حدود ۲۰ درصد افزایش داشته این در حالی است که علی رغم افزایش هزینه‌ها در کشور، کاهش درآمد خانواده‌ها و عدم حضور دانشجو در دانشگاه انتظار نمی‌رفت شهریه تا این میزان افزایش یابد. دانشجویان در حالی باید این میزان افزایش را متقبل شوند که بسیاری از اساتید فقط به بارگذاری محتوای آفلاین بسنده می‌کنند و در واقع کیفیت یادگیری به نازل‌ترین حد خود رسیده است.

جالب اینجاست که در همین سال کرونایی شرایط دریافت وام دانشجویان نیز سخت تر شده است.در گذشته با ارائه‌ سند تعهد محضری و امضای ضامن دانشجو می‌توانست از صندوق وام دریافت کند اما در مصوبات جدید علاوه بر تعهد محضری ضامن مورد نظر، دانشجو باید گواهی کسر از  به صندوق ارائه دهد تا مجاز به اخذ وام شود. با اضافه‌ شدن این شرط و با توجه به مشکلات موجود در صدور گواهی کسر از حقوق برای کارمندان از جانب نهادهای محل خدمت مشکلاتی برای تعداد زیادی از دانشجویان بوجود آمده است .

دانشجویان در کشور ما امید به پیدا کردن شغل مناسب بعد از پایان تحصیلات خود ندارند و آنهایی که هم چنان به ادامه تحصیل می پردازند، واقعا علاقه مند به تحصیل هستند پس بهتر است نیروی محرکه ای برای آنها به وجود آید تا در آینده کشور با معضل کم سوادی رو به رو نشود نه اینکه به صورت مداوم سنگ اندازی جلوی راه آنها شود.