تنبلی جوانان، نتیجه چرخه اقتصادی معیوب

فرزانه مستاجران با نگاهی به جامعه میتوان به راحتی دریافت که روشهای امرار معاش در کشور به خصوص بین جوانان  به شدت تغییر کرده است . در سطح جامعه یک نوع رخوت همراه با نا امیدی به وجود آمده که ناشی از شرایط بد اقتصادی به خصوص تورم روز افزون است. مردم اذعان دارند شبانه […]

فرزانه مستاجران

با نگاهی به جامعه میتوان به راحتی دریافت که روشهای امرار معاش در کشور به خصوص بین جوانان  به شدت تغییر کرده است . در سطح جامعه یک نوع رخوت همراه با نا امیدی به وجود آمده که ناشی از شرایط بد اقتصادی به خصوص تورم روز افزون است. مردم اذعان دارند شبانه روز در حال کار کردن هستند اما درآمد مطلوبی ندارند به همین دلیل انگیزه کار بیشتر را از دست داده اند. وقتی فردی می بیند اگر در طول روز ۴ ساعت کار کند یا ۸ ساعت ، تفاوت چندانی در حقوقش ایجاد نمی شود و پیشرفت خاصی عایدش نمی شود ترجیح می دهد کمتر کار کند و بیشتر به تفریح بپردازد. غافل از اینکه تفریح کردن هم پول میخواهد و این می شود که جوانان کشور بدون کار و تفریح در حال افسرده شدن هستند و جامعه به سوی رخوت رفته است. البته در این بین هستند کسانی که با پشتوانه هایی چون تلاش ، امید و یا پول پدر و رانت توانسته اند هر روز ثروتمند تر شوند ولی آنها نیز به دنبال کارهای راحتی چون دلالی هستند و کمتر می شود که به کسب و کارهایی که ارزش آفرینی میکند روی بیاورند. نتیجه این فرایند یک تنبلی در جامعه مان ایجاد کرده  که باید راهکار هایی برایش اندیشیده شود.

اینکه  وظیفه دولت آماده کردن  یک سری زیر ساخت ها است  تا شرایط کسب و کار جوانان بهبود یابد امری غیر قابل انکار است اما در حال حاضر که خبری از این محیا شدن کسب و کار به گوش نمی رسد خودمان برای دوری از تنبلی که گریبانمان را گرفته چه باید بکنیم؟

امام کاظم (ع) می فرمایند: بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:۱ ـ قسمتى براى مناجات با خدا، ۲ ـ قسمتى براى تهیّه معاش، ۳ ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مىورزند، ۴ ـ و قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.

تنبلی به طور کلی یک نشانه است، یعنی نتیجه‌ای از یک مشکل محسوب می‌شود و خود معلول علتی است که باید کشف و حل شود. دلایل مختلفی برای تنبلی وجود دارد از جمله بی‌انگیزگی، خستگی، ترس، بی‌علاقگی و…‌. دلایل تنبلی را کشف و سعی‌ کنید با درمانش از عقب‌ماندگی و بی‌انگیزگی ناشی از آن دور شوید. یکی از مهم ترین علت های تنبلی در کار،ترس از شکست است.    اگر علت فرار شما از کار و تنبلی ترس باشد باید چه کنید؟ به این بیندیشید که ترس شما چقدر منطقی است و این ترس چگونه شما را از اهداف و آرزوهایتان دور نگه ‌می‌دارد.    گاهی ‌اوقات از چیزی ضربه می‌خوریم و احساسات ما جریحه‌دار می‌شود یا بعضی مواقع ناراحتی‌هایی برای ما ایجاد می‌شود که روح‌مان را آزرده می‌کند و همین آزردگی، انگیزه‌ی فعالیت را از ما می‌گیرد. مثلا شکست در کار قبلی میتواند عامل مهمی برای شروع نکردن کار جدید باشد. در این موارد باید شکست ها ی گذشته را تجربه ای کنیم برای موفقیت های آینده. نقطه ضعف های خود را بیابیم و سعی کنیم در کار جدید برطرفشان کنیم.

    برای درمان تنبلی ناشی از بی‌انگیزگی باید محیط خود را تغییر بدهیم. کلیشه‌ها را بشکنیم و از هر راهی که برایمان مناسب است، شور و اشتیاق از دست رفته را به خود بازگردانیم .فراموش نکنید که ما تنها یکبار زندگی میکنیم پس حق ما داشتن کار خوب و مورد علاقه مان است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.