تحلیل اخبار کارآفرینی، از کشاورزی تا بلاکچین

فرزانه مستاجران شاید بتوان از کشاورزی به عنوان  یکی از مشاغل اولیه بشر نام برد. شغلی که هیچ گاه تمام شدنی نیست و تا انسان وجود دارد باید برای تامین غذای خود به زمین متوسل شود و کشاورزی کند . اما طی دهه های گذشته تکنولوژی های زیادی به این رشته اشتغال افزوده شده است […]

فرزانه مستاجران

شاید بتوان از کشاورزی به عنوان  یکی از مشاغل اولیه بشر نام برد. شغلی که هیچ گاه تمام شدنی نیست و تا انسان وجود دارد باید برای تامین غذای خود به زمین متوسل شود و کشاورزی کند . اما طی دهه های گذشته تکنولوژی های زیادی به این رشته اشتغال افزوده شده است و همین امر باعث شده اولین تحلیل خبری ما در مقاله امروز به کارآفرینی در عرصه کشاورزی تعلق گیرد.

در هفته ای که گذشت یک رویداد از جنس کشاورزی اما از نوع انلاین در کشور برگزار شد . به گفته برگزار کنندگان این رویداد کشاورزی در دنیا، آخرین بخش اکوسیستم نوآفرینی محسوب می شود اما در وزارت جهاد کشاورزی دوسالی است که پروژه راه اندازی کسب و کارهای نوپا شروع به کار کرده و مستقیما زیر نظر وزیر فعالیت می کنند. و گفته می شود در برنامه های جدید وزیر جهادکشاورزی تحول گسترده ای در اکوسیستم نواوری کشاورزی پیش بینی شده به طوریکه راه اندازی شهرک استارت اپ های کشاورزی در کشور یکی از این برنامه ریزی هاست. به نظر میرسد وجود چنین استارت آپ هایی میتواند کمک شایانی به کشاورزان کشورمان باشد البته به شرط اینکه در عمل نیز از این استارت آپ ها بهره مند شویم و تنها به برگزاری یک رویداد بسنده نشود. تا شاید روزی برسد که حداقل از طریق این استارت آپ ها الگوی کشت مناسب هر منطقه مشخص شود و کشاورزان ، یکسال با مازاد گوجه مواجه نشوند و سال بعد با مازاد پیاز. کشاورزان اصفهانی امسال به دلیل کاشت گوجه به صورت همزمان ضرر فراوانی را متحمل شده اند.

سوداگران در سراسر دنیا هر روز منتظر هستند تا فرصت مناسبی ایجاد شود وبتوانند از راه های غیر قانوی به کسب درآمد بپردازند. وقتی که استارت آپ ها در جهان رواج یافت کسی فکر نمی کرد به این سرعت امنیت این فعالیت ها نیز تحت تاثیر افراد سودجو قرار گیرد. اما باید گفت   امنیت از مولفه های مهم در فعالیت های استارت آپی به شمار می رود و اگر این مولفه نباشد استارت آپها قادر به ادامه حیات نیستند.  از این رو شغل های متنوعی ایجاد شده که در آن امنیت استارت آپ ها ، سایتها و صفحه های مختلف مجازی را برعهده میگیرند متاسفانه در کشور ما به این قسمت مهم یک کسب و کار استارت آپی اهمیت چندانی داده نمی شود ،اکنون اولویت اول استارت آپها مسائل اقتصادی، فرهنگی و در آخر امنیت است .گفته می شود که بیشترین حملات در دنیا از نوع حملات (botnet) است که ایران از نظر تعداد این حملات در رتبه سوم قرار دارد؛ این موضوع نگران کننده ای به شمار می رود. بیشترین حملات بات نت، شامل مراکز ارائه دهنده خدمات رفاهی، علمی و دانشگاهی و سرمایه گذاری می شود که غالبا فعالیت استارت آپها زیر مجموعه این خدمات قرار می گیرد. به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور کشور ما به متخصصین این امر نیاز مبرم پیدا کند و از هم اکنون برای افراد علاقه مند میتواند گزینه ای باشد تا علاوه بر فرصت یادگیری ،  فرصت اشتغال را نیز برای انها فراهم کند.

دنیای دیجیتال و پیشرفت های آن در سالهای گذشته توانسته تغییرات شگرفی در حوزه اقتصاد ایجاد کند. بلاکچین یکی از حوزه هایی است که طرفداران زیادی پیدا کرده است. توسعه و طراحی بازی‌های ویدئویی حالا عرصه جدیدی است که قرار است بلاک‌چین‌ها آن را فتح کنند. در این عرصه تا کنون تمامی پیش بینی ها به درستی به واقعیت پیوسته است . به طور مثال گفته شده بود بلاک چین در تامین مواد غذایی موثر خواهد بود و اکنون این فناوری تا سال ۲۰۲۳، قابلیت ردیابی حداقل ۱۰ درصد از محصولات تولیدی صنایع غذایی جهان را خواهد یافت. پس بهتر است کشور ما و جوانانی که جویای مشاغل تخصصی هستند این عرصه را نیز مد نظر قرار دهند.