تابستان و گرمازدگی!

گرمازدگی عارضه‌ای شایع و نگران‌کننده در فصل گرماست و در صورت نادیده گرفته شدن و عدم درمان ممکن است تبدیل به شرایط خطرناکی شود

پریسا جمدی : قطعاً مدت‌هاست که منتظر رسیدن فصل تابستان هستید، اما گرما و رطوبت بیش از حد در تابستان ممکن است تاثیرات منفی بر بدن داشته باشد. گرمازدگی عارضه‌ای شایع و نگران‌کننده در فصل گرماست و در صورت نادیده گرفته شدن و عدم درمان ممکن است تبدیل به شرایط خطرناکی شود. اجازه ندهید گرمازدگی بر شما غلبه کند! با تمام علائم و نشانه‌های گرمازدگی آشنا شوید تا بتوانید به راحتی آن را تشخیص داده و به فکر پیشگیری یا درمان آن باشید.

  • گرمازدگی

گرمازدگی شایع‌ترین و جدی‌ترین عارضه مرتبط با گرما است. زمانی که دمای بدن به سرعت بالا رفته و سیستم خنک‌کننده (تعریق) بدن از کار می‌افتد فرد دچار گرمازدگی می‌شود. ممکن است در عرض چند دقیقه دمای بدن به ۱۰۶ درجه برسد! گرمازدگی معمولاً یا در شرایطی که فرد در هوای گرم فعالیت شدید دارد، یا در شرایطی که هیچ فعالیتی نداشته و برای مدت زمان طولانی در معرض هوای گرم قرار می‌گیرد، رخ می‌دهد. در زمان گرمازدگی، دمای بالای بدن می‌تواند آسیب‌های جدی و خطرناکی به مغز یا دیگر اندام‌های حیاتی بدن وارد کند. درصورتی‌که گرمازدگی شدید باشد می‌تواند حتی منجر به نارسایی سیستم ارگان‌های مختلف و مرگ شود. 

  • علائم و نشانه‌های گرمازدگی

گرمازدگی علائم و نشانه‌های مختلفی دارد؛ از جمله شایع‌ترین این نشانه‌ها عبارتند از: دمای بسیار زیاد بدن (بالاتر از ۱۰۳ درجه)، قرمزی و خشکی پوست و عرق نکردن، نفس بریده‌بریده، سرگیجه، نبض سریع و قوی، سردرد ضربان دار، سردرگمی، حالت تهوع، بیهوشی، تشنج و ادرار کم. گرمازدگی معمولاً خیلی سریع رخ می‌دهد، اما می‌توان قبل از جدی‌تر شدن با توجه به علائم و نشانه‌ها آن را درمان کرد.

  • افرادی که در معرض خطر گرمازدگی هستند

هرکسی ممکن است در معرض ابتلا به گرمازدگی باشد، اما افرادی با شرایط زیر بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند: نوزادان، افراد ۶۵ سال و بالاتر، افرادی که مبتلابه بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌هایی که بر قلب، ریه، کلیه، کبد، تیروئید یا رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد، می‌باشند. ورزشکاران، پرسنل نظامی، افرادی که در فضای باز کار می‌کنند و افرادی که در هوای گرم فعالیت شدید دارند.

  • عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به گرمازدگی می‌شوند

چاقی: زمانی که وزن بدن بیشتر باشد ممکن است تنظیم دمای بدن نیز دشوارتر شده و در نتیجه باعث حفظ دمای بیشتر در بدن و احتمال افزایش گرمازدگی می‌شود.

کم‌آبی: زمانی که فرد بیشتر از اینکه آب بنوشد، از طریق تعریق و یا عوامل دیگر آب بیشتری از دست می‌دهد، بدن دچار کم‌آبی و در نتیجه گرمازدگی می‌شود.

داروهای خاص: مصرف برخی داروهای خاص می‌تواند بر عملکرد تنظیم دما توسط بدن تأثیر بگذارد، از جمله دیورتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها، آرام‌بخش‌ها یا داروهای قلب و فشارخون.

سابقه گرمازدگی: افرادی که درگذشته مبتلابه این عارضه شده‌اند بیشتر مستعد ابتلا می‌باشند.

  • راه‌های پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی

درست است که نمی‌توان جلوی گرمای هوا را گرفت، اما می‌توان با رعایت برخی موارد و راه‌کارهای کاربردی احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش داد و یا از آن جلوگیری کرد.

پوشیدن لباس مناسب: در فصل تابستان و گرمای هوا سعی کنید لباس‌های مناسب، خنک و سبک و گشاد بپوشید.

محدود کردن زمان بودن در هوای آزاد: زمانی که هوا گرم است، سعی کنید در حد امکان از خارج شدن از منزل و قرار گرفتن در معرض گرما اجتناب کنید. گرم‌ترین ساعات روز بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر است، اگر بیرون از خانه کاری دارید سعی کنید خارج از زمان ذکرشده کارهایتان را انجام دهید. بهترین زمان صبح زود یا عصر است.

هیدراته ماندن: منتظر نباشید که تشنه‌تان شود بعد آب بنوشید! در فصل گرما باید برای هیدراته ماندن آب بیشتری بنوشید.

استراحت در حین ورزش: زمانی که در حال فعالیت در خارج از منزل هستید، مثلاً مشغول بازی تنیس می‌باشید، به طور مکرر برای استراحت به سایه بروید.

استفاده از ضد آفتاب: آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث ایجاد اختلال درروند طبیعی خنک شدن بدن و افزایش احتمال گرمازدگی شود. هنگام خروج از خانه، حداقل ۳۰ دقیقه قبل از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF 15 یا بیشتر استفاده کنید.

 https://www.indigohealth.com/blog/keep-your-cool-this-summer-how-to-prevent-heat-stroke/