به بار نشستن ایده هایمان در سایه تدبیر

فرزانه مستاجران شاید شما هم مثل میلیون ها فرد دیگر، تعداد زیادی ایده ی اقتصادی در ذهن دارید اما به دلیل عوامل مختلف و بازدارنده قادر به عملی کردن آن نباشید و دلیل اصلی پیشرفت نداشتن خود و جامعه را این عوامل بازدارنده بدانید. عواملی چون کم بود زیر ساختهای لازم در محیط مورد نظر […]

فرزانه مستاجران

شاید شما هم مثل میلیون ها فرد دیگر، تعداد زیادی ایده ی اقتصادی در ذهن دارید اما به دلیل عوامل مختلف و بازدارنده قادر به عملی کردن آن نباشید و دلیل اصلی پیشرفت نداشتن خود و جامعه را این عوامل بازدارنده بدانید. عواملی چون کم بود زیر ساختهای لازم در محیط مورد نظر شما، نبود سرمایه لازم ، به روز نبودن  تخصص لازم و هزاران عامل دیگر که هر کداممان در نظر داریم. اما به راستی این ایده ها تا چقدر قابل اجرا است و آیا تنها دلیل عملی نشدن آن مشکلات مالی و زیر ساختی است و یا بسیاری از ایده ها توجیه قابل قبولی برای عملی کردن ندارند؟

هر چند وجود خلاقیت در هر کاری باعث بروز ایده‌های تازه و شکل‌گیری‌ راه‌های نو می‌شود، اما برای تولید انبوه یک اختراع، ایده شما باید دارای توجیه اقتصادی و فنی متقاعد کننده‌ای برای سرمایه گذار ها باشد، حتی اگر قرار است خودتان سرمایه گذاری کنید باید مطمئن شوید که سرمایه تان حفظ خواهد شد. به همین دلیل لازم است تحلیل های اقتصادی و فنی را در این امر استفاده کنید که این مهم تنها توسط اقتصاد دانان و متخصصین حوزه مربوطه محقق خواهد شد. بعد از آن  اولین و بزرگترین گام برای رشد و شکوفایی خلاقیت این است که این واقعیت را بپذیریم که ما هم همانند بسیاری از صاحبان ایده های خوب که ایده هایشان را عملی کرده و به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند؛ یک انسان هستیم و می توانیم ایده های خوبی داشته باشیم که ارزش امتحان کردن داشته باشد. البته باید توجه داشت که اعتقاد به خلاقیت خویش نباید باعث شود که تصور کنیم همه طرح هایی که به ذهن مان می رسند، خوب است. لذا باید صبر و حوصله به خرج دهیم و بخاطر ترس از شکست یا انتقاد دیگران، دست از ایده پردازی برنداریم؛ کما اینکه همه ایده هایی هم که به ذهن افراد موفق و تأثیرگذار جهان رسیده، لزوما با موفقیت همراه نبوده است.

البته زیر ساخت های لازم برای این کار نیز باید از سوی مسئولین محیا شود. در این راستا از دیروز برگزاری رویداد تیکاف با هدف تجاری سازی ایده‌های نو آغاز شده است. این طرح توسط پارک فناوری پردیس با همکاری «شبکه نوآوری و فناوری ایران» و حمایت مادی و معنوی «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» و «بنیاد ملی نخبگان» برگزار می‌شود. به مخاطبان این طرح که افراد صاحب ایده و طرح هستند، خدمات حمایتی از قبیل مشاوره‌ تخصصی، راهبری، مهارت آموزی و آموزش و شبکه‌سازی در مسیر تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه و فناورانه و در یک جمله خدمات دوره شکل‌دهی -جهت تیم سازی و رسیدن به محصول یا خدمت نهایی، ارائه می‌شود. با توجه به شیوع ویروس کرونا، قرار است کلیه بخش‌های تیکاف از جمله جلسات، مشاوره‌ها،‌ ارزیابی‌ها، آموزش‌ها،‌ تمرین‌ها و کارگاه‌ها از طریق بستر یکپارچه تیکاف به صورت آنلاین برگزار می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست. البته در صورت کاهش موج ابتلا به کرونا، برخی جلسات به صورت حضوری و در مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد.

تقریباً هر ایده جدیدی ممکن است نواقصی داشته باشد. ایده های جدید مانند جوانه های کوچکی هستند که به تازگی در یک باغ روییده اند لذا به راحتی می توانند لگدکوب شده و نابود شوند. به همین دلیل لازم است برای رشد این جوانه نو پا صاحب ایده به کمک مسئولان امر مصمّم تر از قبل به شکوفایی آن بپردازند. و یادمان باشد متأسفانه بسیاری از مردم استاد سرکوب کردن ایده ها هستند و اینکار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند. گویی آنها در این جهان وظیفه ای جز تخریب ایده های دیگران ندارند، پس مواظب ذهن و ایده های ناب خود باشید تا روزی بار ور شدن آن را ببینید.