بهای سنگین دیجیتال شدن

فرزانه مستاجران هرچند ورود تکنولوژی و دیجیتال به کشور ما تا کنون توانسته بسیاری از مشکلات جامعه ما را حل کند و در به روز بودن مردم کشورمان در همه عرصه ها نقش چشمگیری داشته است اما به دلیل کم بود ها ی موجود در تولید این محصولات برای واردات محصولات دیجیتال هزینه ی زیادی […]

فرزانه مستاجران

هرچند ورود تکنولوژی و دیجیتال به کشور ما تا کنون توانسته بسیاری از مشکلات جامعه ما را حل کند و در به روز بودن مردم کشورمان در همه عرصه ها نقش چشمگیری داشته است اما به دلیل کم بود ها ی موجود در تولید این محصولات برای واردات محصولات دیجیتال هزینه ی زیادی را کشورمتحمل می شود که تمام این هزینه را مصرف کنندگان آن پرداخت می کنند.

به طور مثال سالانه مبلغ زیادی صرف واردات گوشی های موبایل می شود که متاسقانه تا کنون تولیدات داخلی نتوانسته جای آن را بگیرد. البته این روزها  وزارت ارتباطات برای حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت فراخوان داده است. بر اساس این طرح  پیش‌بینی می‌شود تا پایان دوره ۵ ساله اجرای طرح حمایت از توسعه زیست‌بوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشی‌های هوشمند داخلی، صرفه‌جویی ارزی بیش از یک میلیارد دلار با تولید ۱۴ میلیون دستگاه گوشی همراه هوشمند و تبلت را شاهد باشیم. ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال در توسعه ارتباطات، بهره‌مندی اقشار جامعه از ابزارهای نوین ارتباطی، توسعه عدالت ارتباطی با تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت از طریق تامین زیرساخت‌های تولید شامل تامین فضای تولید، تست و ارزیابی محصولات و تامین مالی واحدهای تولیدی و در نهایت تحقق اهداف مصوب شورای عالی فضای مجازی مبنی بر دستیابی به ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند به تولیدات داخلی تا سال ۱۴۰۴ از جمله اهداف این طرح است. مزایای اجرای این طرح شامل ، جلب مشارکت تولیدکنندگان با مشخصه‌های تولیدیِ باکیفیت و تسهیل در دستیابی آنها به بازارهای جهانی و صادرات محصولات، ایجاد ظرفیت تولید با فناوری SKD با مشارکت و حمایت تولیدکنندگان برتر و ارتقای فناوری تولید حداقل به‌صورت CKD و افزایش عمق ساخت و توانمندی‌های داخلی و ایجاد مزیت رقابتی گوشی تلفن همراه ایرانی در بازار داخلی و بازار منطقه در سال‌های اجرایی است.

بازی های دیجیتال شکلی دیگر از دنیای دیجیتال است که این روزها طرفداران خاص خود را در سراسر جهان دارد و مخاطبان آن نیز بیشتر کودکان و نوجوانان هستند به همین دلیل کشورهای پیشرفته تلاش زیادی کرده اند تا علاوه بر کسب درآمد از تولید بازی های رایانه ای ، فرهنگ خود را نیز به سراسر دنیا صادر کنند .اخیرا جوانان میهمن ما اقداماتی در راستای تامین داخلی این بازار انجام داده اند. دیروز پویش «بازینو» که با رویکرد حمایت از بازی‌های موبایلی ایرانی و کمک به جذب کاربر برای آنها همزمان با شروع سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد،  با آمار بیش از ۴۰۰ هزار نصب برای ۲۵ بازی حاضر در کمپین در نخستین گام به کار خود پایان داد. در طراحی این پویش از ابزارهای بازاریابی دیجیتال حوزه بازی استفاده شد تا کسانی‌که کاربر اپلیکیشن‌های موبایلی و رسانه‌های اجتماعی هستند، از تبلیغات معرفی بازی‌ها در این بسترهای تعاملی استفاده ‌کنند. بازی‌هایی با سبک‌های متنوع و متناسب با سلایق مختلف کاربران اعم از ورزشی، کلماتی، پازل، استراتژی و رانندگی در این پویش شرکت کرده‌اند. همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی از طریق شبکه‌های اجتماعی با بازی‌های این پویش آشنا شدند و امکان دسترسی و نصب بازی‌ها برایشان فراهم شد. هر اندازه بتوانیم سهم بیشتری از بازی‌های باکیفیت ایرانی برای کاربران در اختیار بگیریم، به همان نسبت سهم نفوذ بازی‌های خارجی در بازار داخل کمتر می‌شود.

در اینکه جوانان کشور ما توانایی دستیابی به ساخت  و تولید وسایل مورد نیاز در دنیای دیجیتال را دارند شکی نیست و این مهم را میتوان از آمار ایرانیان فعال در بزرگترین شرکت های تولید محصولات دیجیتال در سراسر دنیا که اتفاقا به عنوان مهره های کلیدی آن شرکت های بزرگ هم هستند ، درک کرد. اما اینکه چرا در کشور ما تولید این محصولات حداقل ده سال از جهان عقب تر است مربوط به عدم حمایت از این جوانان و فرهیختگان است. امید است با اجرای طرح های مذکور گامی بلند و درست در این جهت برداشته شود.