بسیار سفر باید … اما گران است!

فرزانه مستاجران با  پایان ماه  مبارک رمضان و امحتحانات دانش آموزان ، مسافرت های تابستانی در حال آغاز شدن است . اما امسال نوع مسافرت ها تغییر چشم گیری خواهد داشت. با افزایش قیمت بلیط هواپیما، قطار و حتی اتوبوس تعدادی از مردم سفرهای خود را کنسل کرده و دیگر با چنین قیمت هایی توان […]

فرزانه مستاجران

با  پایان ماه  مبارک رمضان و امحتحانات دانش آموزان ، مسافرت های تابستانی در حال آغاز شدن است . اما امسال نوع مسافرت ها تغییر چشم گیری خواهد داشت. با افزایش قیمت بلیط هواپیما، قطار و حتی اتوبوس تعدادی از مردم سفرهای خود را کنسل کرده و دیگر با چنین قیمت هایی توان سفر کردن را در خود نمی بینند . اما تعدادی از مردم هم وسیله نقلیه شخصی خود را به عنوان وسیله سفر انتخاب کرده اند.  آمارها نشان می دهد به طور چشمگیری امسال مسافرت  با خودروی شخصی افزایش یافته است. فشار های روز مره زندگی و مالی میطلبد افراد هر از چندگاهی برای دوری از تراکم فشار کاری و اقتصادی به سفر بروند. مخصوصا افرادی که درگیری های ذهنی بیشتری دارند اما متاسفانه دقیقا آن بخشی از جامعه که درگیر فشار بیشتری از نظر فضاهای فعالیت‌ و کار هستند،  به‌دلیل برخورداری از توان پایین‌تر مالی و اقتصادی، از سفر (که به آن مُحق ترند) محروم هستند.

افزایش قیمت بلیط هواپیما و قطار شاید در ابتدا منجر به افزایش درامد شرکت هایی که عمدتا دولتی و یا وابسته هستند بشود ولی در عمل این کاهش میزان سفر است که مشخص میکند این افزایش قیمت چه میزان درآمدهای گردشگری در کشور را کاهش داده است . در ابتدای امر گفته شد که سفر برای ساختن روحیه افراد امری اجتناب ناپذیرر است اما باید به آن اضافه کرد ، صنعت گردشگری نه تنها منافعی برای اشخاص به همراه دارد، بلکه به عنوان یکی از مهم ترین و اثرگذارترین صنایع موجود، اثرات مشخصی بر اقتصاد محلی جوامع نیز دارد. گردشگری  موجب می شود که ثروت از طُرق مختلف به اقتصاد جوامع تزریق شود. بزرگترین منفعت این صنعت در آن است که فرصت های شغلی بسیاری را به وجود می آورد. بسیاری از مشاغلی که در این صنعت به وجود می آید  شامل کسب و کارهای کوچک مقیاس است. و هر در آمدی  که  وارد این صنعت می شود، مستقیما در اختیار صاحبان کسب و کار و کارکنان آن ها قرار می گیرد و مستقیما صرف هزینه های بومی و محلی می گردد.

صنعت گردشگری در ایران می تواند به یکی از مهم ترین درآمد های کشور تبدیل شود اما این مهم زمانی ایجاد می شد که گردشگران در قبال هزینه ای که پرداخت میکنند خدمات درخوری هم دریافت کنند. نه اینکه با قیمت های بالا بلیط هواپیما تهیه کنند و بعد با کم ترین خدمات هوایی رو به رو شوند و غذایی در هواپیما برایشان سرو شود که در اتوبوس های دهه ۶۰ هم با این میزان کیفیت پایین سرو نمی شد  و وقتی درخواست آب نوشییدنی میکنند مهماندار با یک لیوان یکبار مصرف نصف نیمه بعد از یک ربع از زمان درخواست آب را می اورد . یا اینکه در هواپیما کنار دستشویی هم چند صندلی اضافه کرده اند تا درآمد بیشتری کسب کنند. صاحب‌نظران اقتصادی بر اهمیت توسعه بخش گردشگری به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصاد ایران که می‌تواند در آینده به عنوان پیشران رشد مطرح شود، تاکید می‌ورزند و بر این باورند که با سرمایه‌گذاری ویژه در این بخش می‌توان بستر لازم برای ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمد ارزی و … را فراهم ساخت.

آمار نشان می دهد ایرانیان در نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد سفر کمتری داشته اند و مسلما با ادامه روند گرانی ها این میزان از سفرها کاهش بیشتری خواهد داشت تا جایی که بسیاری از مشاغل وابسته مجبور به ترک شغل خود خواهند شد . به نظر میرسد برای سامان دهی وضعیت موجود بهتر است سفرها کلاس بندی شود تا تمام اقشار جامعه بتوانند از سفری مطلوب استفاده کنند و هر کس قصد سفر را داشته باشدد مجبور نباشد هزینه یک سفر لوکس را بدهد و در آخر خدمات یک سفر معمولی را دریافت کند.