انتخابات و مدیریت نفاق در جامعه

فرزانه مستاجران کم کم دارد تنور صحبت ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گرم می شود. البته به نظر میرسد مشکل کرونا و تبعاتی که برای همه ارکان جامعه داشته است باعث یک دل زدگی نسبت به انتخابات شده است . شاید هم هنوز زود است و باید اندکی به زمان موعود نزدیک تر […]

فرزانه مستاجران

کم کم دارد تنور صحبت ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گرم می شود. البته به نظر میرسد مشکل کرونا و تبعاتی که برای همه ارکان جامعه داشته است باعث یک دل زدگی نسبت به انتخابات شده است . شاید هم هنوز زود است و باید اندکی به زمان موعود نزدیک تر شویم تا آن هیجانات همیشگی قبل از انتخابات را در جامعه ببینیم . اما به هر حال اگر تا آن زمان فکری به حال واکسیناسیون جامعه علیه بیماری کرونا نشود مردم به سختی می توانند مثل سالهای پیش روند انتخابات را دنبال  و طرفدارن نامزد های انتخاباتی را از نزدیک ملاقات کنند تا با نقطه نظراتشان آشنا شوند و انتخاب درست تری داشته باشند. اگر قرار است امسال هم انتخابات پرشوری را تجربه کنیم باید وضعیت واکسن مشخص شده باشد تا از گرد همایی های مرسوم جلوگیری نشود و انتخابات بهانه ای برای خیز پنجم کرونا در کشور نباشد.

اما با همه این اوصاف اگر حتی واکسنی هم در کار نباشد مردم در خانه ها ، در ادارات و در جمع های رسمی و غیر رسمی دیگر به تبادل نظر در این باره خواهند پرداخت و مسلما اختلاف سلیقه  نیز وجود دارد. این اختلاف نظرها اگر به خوبی  مدیریت نشود باعث ایجاد تفرقه خواهد شد. اما وظیفه افراد آگاه جامعه برای دوری از تفرقه و ایجاد صلح در حین وجود نشاط انتخاباتی چیست؟ کارفرمایان، بزرگان فامیل ، اساتید دانشگا ها که به نوعی مدیریت این جمع ها را بر عهده دارند چه کار هایی باید انجام دهند تا مانند ۴ سال گذشته و یا قبل تر از آن ، اختلاف نظرها باعث ایجاد چند گانگی و عدم اتحاد در جامعه نشود؟

اینکه مساله انتخابات وارد مکالمات روزمره‌مان  به‌خصوص مکالمات در محل کارمان  نشود غیرممکن است. در عوض نیاز است شما یک الگوی خوب برای چگونگی ارتباط با یکدیگر ارائه دهید. فراگیری برای اظهار نظر را عینیت ببخشید، نشان دهید که برای نظرات دیگران احترام قائل هستید و تمایلتان برای به چالش کشیدن فرضیات و نظرات خود را عیان کنید. انعطاف‌پذیری و شفقت در گروه و پذیرا بودن دربرابر نظرات گوناگون در آن را، به افراد خود یادآوری کنید. حتی در یک فضای سیاسی مسموم افراد از دو طیف مخالف می‌توانند مکالماتی مثبت، سازنده و پیونددهنده داشته باشند.

این وظیفه شما نیست که به اعضای گروه خود سیاست بیاموزید اما شما وظیفه دارید به آنها یاد بدهید چگونه در مورد مسائل چالش‌برانگیز صحبت کنند. در گروه‌های کارآمد، سطح پایه‌ای از احترام وجود دارد اما در گفت‌وگوهای چالشی افراد گاهی اوقات ممکن است این موضوع را فراموش کنند. اگر شما مسئول مدیریت جمعی هستید موظف هستید این موضوع را به تمام افراد گوشزد کنید. به آنها بیاموزید که به  ‌دنبال درک تجربیات دیگران و آنچه آنها را به عقایدشان سوق داده است، باشند. به افرادی که با آنها مخالف هستند، نگاه انسانی همراه با درک ابعاد انسانی و همدلانه داشته باشند.

نهایتا همه چیز به مدیریت کردن تعارضات همراه با احترام و همدلی باز می‌گردد.این مساله به اینکه شما درباره دیگران چگونه می‌اندیشید ارتباط دارد.

هرچه به زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نزدیک می شویم تکاپوی چهره ها، اشخاص، احزاب و جریان های سیاسی کشور هم برای چند و چون حضور در این عرصه بیشتر می شود. صحبت ها و واکنش  این عزیزان نیز میتواند تاثیر بسیاری در نشاط و در عین حال آرامش جامعه و عدم نفاق بین گروه ها ی مختلف داشته باشد . اگر این افراد نتوانند در همین ابتدای امر التهاب را  با مدیریت  و صحبت های خود ازفضای جامعه دور کنند چگونه میتوان انتظار داشت در ۴ سال آینده آرامش را برای مردم کشور به ارمغان آورند؟!