امروز چه سهمی بخریم؟

فرزانه مستاجران ظهور هر کلمه ای در دنیای حال حاضر تاریخچه ای دارد که با نگاه بر پیشینه ی آن میتوان به اهداف وجودیش پی برد. بورس نیز روزگاری معنا و مفهوم خاصی نداشته است. تجار گذشته برای خرید و فروش ریسک ها و خطرات فراوانی را پشت سر میگذاشتند تا جایی که حتی ممکن […]

فرزانه مستاجران

ظهور هر کلمه ای در دنیای حال حاضر تاریخچه ای دارد که با نگاه بر پیشینه ی آن میتوان به اهداف وجودیش پی برد. بورس نیز روزگاری معنا و مفهوم خاصی نداشته است. تجار گذشته برای خرید و فروش ریسک ها و خطرات فراوانی را پشت سر میگذاشتند تا جایی که حتی ممکن بود جان خود را در این را از دست بدهند و راه زنان و چپاولان و حتی بیماری و … در مسیر تجارت برآنها غلبه می کرده است. برای کاهش ریسک تجار به شراکت روی آوردند تا ضرر های تجارت را کاهش دهند ، رفته رفته این شرکات در تجارت به روندی رسید که شرکت های سهامی را به وجود آورد و در این شرکت ها و موسسات هر فرد به نسبت سهم شراکتش در سود و زیان شریک میشد.

اولین تجربه مربوط به تشکیل یک شرکت سهامی با نام “ماسکوی ” ( Muscovy  ) در کشور روسیه در سال ۱۵۵۳ میلادی بود . رسمیت بورس اوراق بهادار با انتشار سهام کمپانی هند شرقی هلند در سال ۱۶۰۲ میلادی در بورس آمستردام هلند شکل گرفت. از آن زمان نزدیک به ۵۰۰ سال می گذرد  و در این مدت راه های ارتباطی وسیعی بین مردم در سراسر جهان ایجاد شده است.  از مهم ترین راه های ارتباطی پدید آمدن اینترنت بود که به وسیله آن مردم در سراسر جهان توانستند به عنوان سهام داران شرکت های بزرگ و کوچک فعالیت کنند و بازار بورس را رونق دهند. بازاری که این روز ها طرفداران زیادی در سراسر جهان به خصوص ایران پیدا کرده است.

ایده ی  اولیه ی ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران به سال ۱۳۱۵ بازمی‌گردد اما به علت نامساعد بودن شرایط برای ایجاد بورس اوراق بهادار، و وقوع جنگ جهانی دوم تمام کارهای انجام شده متوقف شد و ۲۵ سال به تأخیر افتاد.  به‌دنبال تحولات اقتصادی و اجتماعی دهه۱۳۴۰ و با توجه به ارتباط گسترده سیاسی و اقتصادی ایران آن دوره با غرب، بالاخره در سال ۱۳۴۱، کمیسیونی در وزارت بازرگانی و با حضور نمایندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه‌ی صنعتی و معدنی ایران تشکیل و موافقت‌‌نامه‌ اولیه تأسیس بورس سهام در این کمیسیون، تنظیم شد. بورس اوراق بهادار تهران از پانزدهم بهمن ۱۳۴۶، فعالیت خود را به‌طور رسمی با پذیرش سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران به عنوان بزرگترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی آن زمان و سپس سهام شرکت نفت پارس، اوراق قرضه دولتی، اسناد خزانه و اوراق قرضه عباس‌آباد آغاز کرد.

بورس طی سالهای مذکور در ایران نتوانست رونق چندانی بیابد اما حدود ۲ سال است که طرفداران زیادی پیدا کرده و مسلما هر جا که پول باشد متقلبین نیز دست به کار خواهند شد.اثرگذاری زیاد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها موجب شده تا کلاهبرداران از این فضا سو استفاده کنند. ایجاد کانال‌های جدید برای جذب علاقه‌مندان به بازار سرمایه و بورس نیز از همین دست است که طی ماه‌های گذشته با افزایش اشتیاق مردم ایجاد و بشدت درحال توسعه است اما متاسفانه  فعال‌سازی و هدایت بسیاری از این کانال‌ها و گروه‌ها در حوزه بورس توسط گروه‌های مافیایی اقتصادی برای کسب سود های کلان و منفعت بردن از این بازار بی ثبات است. گروه هایی که سیگنال خرید و فروش میدهند و متاسفانه مردم نا آگاه نیز از آنها تبعیت کرده و به سرعت در صف های خرید و یا فروش می روند تا سودی عایدشان شود اما سود اصلی را بزیگران این کانال ها می برند . البته در بین این کانال ها هستند افرادی که بر طبق تحلیل های  به روز شده سیگنال ها را اعلام می کنند اما نباید فراموش کرد که بازار ایران بیشتر از آن که تحت تاثیر تحلیل های تکنیکالی باشد از اخبار و هیجانات کاذب تبعیت می کند . اخباری که همین کانال ها منتشر می کنند و هیچ نظارتی برآنها وجود ندارد.