اقتصاد مدارس در گرو صحبت های مسئولان!

فرزانه مستاجران حدود دو هفته به اول مهر باقی مانده است اما امسال نیز مانند دوسال پیش بوی ماه مهر نمی آید. فروشگاه ها پر است از لوازم تحریری که نه والدین و نه حتی دانش آموزان تمایلی برای خریدشان از خود نشان نمی دهند زیرا بر این باور هستند که امسال نیز از مدرسه […]

فرزانه مستاجران

حدود دو هفته به اول مهر باقی مانده است اما امسال نیز مانند دوسال پیش بوی ماه مهر نمی آید. فروشگاه ها پر است از لوازم تحریری که نه والدین و نه حتی دانش آموزان تمایلی برای خریدشان از خود نشان نمی دهند زیرا بر این باور هستند که امسال نیز از مدرسه خبری نخواهد بود . اما مسئولان نظر دیگری دارند و به طور مرتب اعلام می کنند اول مهر بازگشایی مدارس را شاهد خواهیم بود. البته با شرایط ویژه که از دید هر مسئولی این شرایط متفاوت است!

از آنجایی که عمده کلاس‌های مدارس سراسر کشور از تهویه مناسبی برخوردار نیستند. ممکن است برخی دانش‌آموزان مشکلات جسمانی داشته باشند که آنها نیز هنوز واکسینه نشده‌اند. باید تمهیداتی نیز برای ارتقای سرویس‌های بهداشتی مدارس و تهویه مناسب آنها در نظر گرفته شود که برای همه مدارس لحاظ نشده است. در مجموع نکات بسیاری هست که اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آتی باید بازنگری جدی روی آن‌ها داشته باشیم زیرا والدین دانش آموزان شرایط را ایده آل برای ورود فرزندانشان به مدارس نمی دانند. سال پیش نیز در این زمان اوضاع به همین گونه رقم خورد و والدین با اصرار مسئولان به بازگشایی مدارس مجبور شدند تا شهریه مدارس را واریز کنند بعد از اینکه تمام شهریه ها واریز شد ، دوباره مدارس تعطیل شد. گویا این ترفندی است برای جلوگیری از ورشکستگی مدارس غیر دولتی ! اما امسال وضعیت اندکی متفاوت است. نزدیک به بیست درصد مردم واکسن دریافت کرده اند و در جهان برای واکسیناسیون کودکان نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده که البته در ایران هنوز عملی نشده است. ضمن اینکه دولت نیز تغییر کرده و اندکی میتوان امیدوار بود که شرایط با سال گذشته متفاوت خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا چند روز گذشته اعلام کرده که  امکان تامین واکسن برای دانش آموزان از ٢ کشور کوبا و چین مدنظر قرار گرفته و پیش‌بینی من این است از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند. با توجه به شرایط اگر  خوشبینانه  به مسئله نگاه کنیم باید گفت، احتمال دارد برگزاری حضوری کلاس‌ها در دی‌ماه و نیم سال دوم رخ دهد. حالت دوم این است که بدبینانه نگاه کنیم و بگوییم سال آینده تحصیلی نیز به‌صورت کامل غیرحضوری است. نگاه واقع بینانه هم این که ممکن است از چندماه آینده به‌عنوان‌مثال از اردیبهشت ۱۴۰۱ برخی مدارس برای برخی کلاس‌ها دوره‌های حضوری رفع اشکال برگزار کنند. هرچند دانش‌آموزان ما نسبت به اوایل دوره کرونا، اکنون شرایط را بهتر درک می‌کنند و بهتر با آن کنار آمده‌اند. دانش‌آموز باید بداند موضوع مهم برای یادگیری، فضای فیزیکی به‌تنهایی نیست و می‌تواند همان رسالت و کار را در فضای مجازی دنبال کند.

توجه به شیوع ویروس کرونا و عوارض شدید آن برای دانش آموزان پایه های مختلف و راهکار ها و آمادگی آموزش و پرورش با فضای مجازی برای گذراندن این شرایط بسیار مهم و حیاتی می باشد. اما بدون تردید سلامت دانش‌آموزان و معلمان از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است. در نتیجه این تصمیم زمانی عملی می‌شود و به اجرا در خواهد آمد که جامعه پذیرای آن باشد. این پذیرش در زمینه‌های مختلف؛ تکمیل فرایند واکسیناسیون، آماده سازی فضای مدرسه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امنیت خاطر خانواده‌ها و تأمین تجهیزات وامکانات لازم مدارس است.

با این شرایط دلیل واکسیناسیون زود هنگام معلمان اصلا مشخص نیست؟! افرادی که در خانه به تولید محتوا می پردازند و تدریس می کنند چه دلیلی دارد واکسینه شوند در حالی که کارگران کشور که هر روز مجبور به حضور بر سر کار هستند هنوز واکسن دریافت نکرده اند و آمار مرگ و میر نیز در آنها بالاست؟