اضافه شدن درد قیمت دارو به درد بیماران!

وزارت بهداشت ادعا می‌کند که دارو گران نشده و برخی از مسئولان هم گرانی دارو را در ارتباط با موضوع حذف ارز دولتی نمی‌دانند، در این میان مردم به ویژه بیماران تاوان این گرانی را با مال و جان خود می‌دهند

مریم یادگاری: قیمت دارو در کشور امسال چند بار افزایش قیمت داشت اما مسئولین وعده داده بودند که قیمت دارو به قیمت شهریور سال گذشته باز می‌گردد اما حالا بعد از بررسی‌های نهایی، بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، پیشنهاد بازگشت قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ را حذف کرد و اینچنین است که باید بگوییم دولت آب پاکی را به روی دست بیماران ریخت و دارو ارزان نخواهد شد.

  • قیمت دارو به شهریورماه سال گذشته باز نخواهد گشت

اگر چه بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو چندی پیش اعلام کرد که طی توافق با بیمه‌ها پرداخت از جیب مردم جهت ۹۰ قلم دارویی که با قیمت ارز نیمایی در نیمه دوم سال گذشته تأمین شد، به شهریور ۱۴۰۰ باز می‌گردد، اما در آخرین خبر مطلع شدیم که قرار نیست این اتفاق رخ دهد و قیمت دارو به شهریورماه سال گذشته باز نخواهد گشت. وی همچنین اظهار کرد: متوسط افزایش قیمت دارو در کشور بسیار کمتر از نرخ تورم عمومی است. دارایی در ارتباط با افزایش قیمت دارو، اظهار داشت: افزایش قیمت دارو در سال ۱۴۰۰ به خاطر رشد هزینه‌های تولید بوده ولی بسیار کمتر از تورم عمومی جامعه بوده است. وی با تاکید بر این مطلب که تغییر قیمت برخی اقلام دارویی که رسانه‌ای شده ناشی از تغییر قیمت ارز بوده است، ادامه داد: در یک مقطعی مثل شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ ارز به دارو تعلق نگرفت، یا در مقطعی به دلیل محدودیت منابع ارزی، ارز نیمایی به دارو تعلق گرفت. رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در مقطعی مانند شش ماهه دوم ۱۴۰۰ ارز ترجیحی به دارو با تأخیر چند ماهه اختصاص پیدا کرد، گفت: در مقطعی به دلیل محدودیت منابع ارز ترجیحی، برای جلوگیری از کمبود دارو از منابع ارز نیمایی استفاده شد.

  • واردات داروهای بدون نسخه

دکتر علی فاطمی سخنگوی دولت نیز چندی پیش، درباره حواشی مربوط به افزایش قیمت دارو و مباحث مطرح شده در خصوص تغییر سیاست ارزی دارو، گفت: در سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ افزایش قیمتی در حوزه دارو که عمدتاً در داروهای OTC یا بدون نسخه و داروهای خارجی که مشابه ایرانی دارند، اتفاق افتاد. دلیل این افزایش قیمت هم این بود که ارز دولتی به اندازه کافی وجود نداشت. در نتیجه واردات داروهای بدون نسخه و داروهای خارجی را که مشابه ایرانی دارند، با ارز نیمایی آزاد کردند و منجر به گران شدن این داروها شد؛ به طوری که برخی از این داروها پنج برابر افزایش قیمت داشتند. مانند داروهای بیماران صعب‌العلاج از جمله مبتلایان ام‌اس که آمپول بتافرون دو میلیون تومان بود و به یک باره به ۹ تا ۱۰ میلیون تومان رسید یا داروهایی مانند ناپروکسن و مُسکن‌ها که قیمت‌های آن‌ها هم بالا رفت. داروهای خارجی که مشابه داخلی داشتند نیز چهار تا پنج برابر گران شدند و قیمت داروهای بدون نسخه هم تقریباً دو برابر شد. در داروهای ایرانی غیر OTC نیز افزایش قیمت وجود داشت، اما متعارف بود و اینطور نبود که چند برابر شوند.

  • بیماران تاوان این گرانی را با مال و جان خود می‌دهند

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است. وی هم در مورد افزایش قیمت دارو گفت: وزارت بهداشت ادعا می‌کند که دارو گران نشده و برخی از مسئولان هم گرانی دارو را در ارتباط با موضوع حذف ارز دولتی نمی‌دانند، در این میان مردم به ویژه بیماران تاوان این گرانی را با مال و جان خود می‌دهند. در چنین شرایطی حیدر محمدی دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو در سازمان غذا و دارو نیز گفت: تاکنون یارانه دارو به جیب مردم نمی‌رفت چرا که در تأمین داروها دو بار کاهش قیمت اتفاق می‌افتاد و میل به قاچاق آن را افزایش می‌داد؛ یک بار ضریب کاهش ۷۰ درصدی با تأمین ارز دولتی و یک بار اعمال پوشش بیمه و حالا این وضعیت برطرف شده است.

  • حذف پیشنهاد بازگشت قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰

ایروان مسعودی بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور است وی با اعلام اینکه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، پیشنهاد بازگشت قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ را حذف کرد گفت: زمانی که دولت دید نمی‌شود همه هزینه‌های تولید اعم از آب، برق و گاز، دستمزد و ماده اولیه افزایش پیدا کند، و قیمت‌ها مثل شهریور ۱۴۰۰ شود؛ بنابراین در لایحه‌ای که آورد پیشنهاد حذف کلمه شهریور ۱۴۰۰ را داد. وی با بیان اینکه قرار است قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، گفت: از آنجا که قرار است مابه التفاوت نزدیک ۴ میلیارد دلار ارز را به سازمان‌های بیمه گر تزریق کنیم؛ لذا قرار است دیگر برای مصرف کننده (بیماران) حداقل افزایش قیمتی به وجود نیاید و از آن پول پرداخت شود.

  • کمبود برخی اقلام دارویی به دلیل قیمت‌های اشتباه

مجتبی بوربور نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو است وی با بیان اینکه سیاست عدم واردات داروهایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود همچنان ادامه دارد، گفت: وزارت بهداشت این سیاست را با شدت دنبال می‌کند و تلاش دارد که داروی مورد نیاز کشور را از منابع داخلی تهیه و تأمین کند. وی با اشاره به نقش تحریم‌ها در تهیه مواد اولیه دارو، گفت: برداشت اتحادیه واردکنندگان دارو این است که واردات دارو به لحاظ تعداد و ارزش کمتر از پیش‌بینی‌ها شده است. وی ادامه داد: حمایت دولت در بخش بهداشت جزو وظایف ذاتی دولت‌هاست ما افزایش قیمت دارو در کشور داشتیم و این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد و عدد افزایش قیمت دارو بعد از حذف ارز ترجیحی بالاست از این‌رو مایل به ارائه آن نیستم؛ همچنین شاهد کمبود برخی اقلام دارویی به دلیل قیمت‌های اشتباه هستیم.