گردشگری با رفاه و شادی ارتباط مستقیم دارد

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: گردشگري يعني صلح و صلح يعني گردشگري و در دنياي امروز صلح اساس است و به همين علت همه بخش‌ها بايد گردشگري را کاري بين بخشي ببينيد نه فقط مختص يک بخشي.

علی‌اصغر مونسان در گفت و گو با ما ادامه داد: آنچه از دست سازمان ما و همه دست اندرکاران و تصمیم گیران بر می‌آید تاکنون به نحو احسن انجام شده است اما باز هم کم است و باید همچنان بیشتر و بیشتر و بیشتر کوشش کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری کشور طی سال‌های اخیر روبه رشد بوده افزود: اما این در حالی است که تا دستیابی به نقطه مطلوب باید راه زیادی را طی کرد چون من اعتقاد دارم که دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور شدنی است اما برای تحقق پذیری این مهم برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌ها در مملکت بایدبه نحوی باشد که بخش خصوصی برای توسعه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بیشتر ترغیب شود.

مونسان در ادامه با بیان اینکه صنعت گردشگری علاوه بر درآمدزایی بالا از توانایی اشتغال آفرینی خوبی هم برخوردار است، بیان داشت: توسعه این صنعت نقش موثری در کاهش بیکاری و همچنین بهبود توزیع درآمد و افزایش درآمدهای دولت از طریق مالیات‌های غیرمستقیم دارد و این یکی از موارد مهمی است که گردشگری را بین بخشی می‌کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با بیان اینکه صنعت گردشگری علاوه بر درآمدزایی بالا از توانایی اشتغال آفرینی خوبی هم برخوردار است، اذعان داشت: توسعه این صنعت نقش موثری در کاهش بیکاری و همچنین بهبود توزیع درآمد و افزایش درآمدهای دولت از طریق مالیات‌های غیرمستقیم دارد و این برگ برنده دیگر صنعت سبز گردشگری است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ضمن اشاره به اینکه در اثبات بین بخشی بودن و اهمیت مقوله گردشگری مورد بعدی این است که گردشگری آشتی آمیزترین صنعت است، اظهار داشت: گردشگری تنها صنعتی است که به طور مستقیم با صلح، آرامش و دوستی میان انسان‌ها و فرهنگ‌ها در ارتباط است و به همین دلایل است که از نظر من گردشگری یعنی صلح و صلح یعنی گردشگری.

 مونسان ادامه داد: برای این صنعت هیچ ضمانت و گارانتی وجود ندارد و یک بی توجهی می‌تواند باعث شود شهر به آن نتیجه‌ای که از گردشگری انتظار دارد نرسد. گردشگران در دنیای اقتصادی مشتریان ما هستند و همه فعالان این صنعت در ارائه خدمات و جلب رضایت آن‌ها مسئولیت دارند. وی ادامه داد: متاسفانه چیزی که به دست فراموشی سپرده شده همین مسئولیت در قبال گردشگران است و اینکه آن‌ها در تمام طول سفر خود احساس آرامش و رضایت کنند. وقتی درباره جاذبه صحبت می‌کنیم بزرگ‌ترین جاذبه خود مردم بومی هر نقطه هستند و این یک موضوع جهانی است.

این فعال صنعت گردشگری گفت: گردشگری با رفاه و شادی ارتباط مستقیم دارد. باید مردم یک منطقه خود مردمان شاد و با انرژی باشند تا بتوانند فضایی شاد برای گردشگران ایجاد کنند. مهمان‌نوازی یک میراث جدید است چراکه وقتی به تاریخ و فرهنگ و فضای معماری کشور می‌نگریم؛ می‌بینیم مهمان‌نوازی در همه‌جا ظهور و بروز دارد.

وی در پایان بیان داشت: محققان بر این باورند که گردشگری، وسیله‌ای است مناسب که می‌توان از آن برای نزدیک کردن فرهنگ‌ها استفاده کرد. در واقع آن‌ها معتقدند که جهانگردی، فرصتی گرانبها است که می‌توان از آن برای آموزش دادن انسان‌ها در مورد فرهنگ‌ها و محیط‌های دیگر بهره برد. در واقع با مدیریت و استفاده«درست و عقلانی از این پدیده»منحصربه‌فرد، بسیاری از تفاوت‌های سیاسی، ایدئولوژی‌های فریبنده و نگرش‌های متعصبانه کاهش یافته و می‌توان به تعاملی سازنده و اساسی در کنار ارتباطات صحیح بین فرهنگ‌ها رسید.