کنترل محموله های ترافیکی در محورهای برون شهری

باري که وزن، طول، عرض و ارتفاع آن از حد مجاز بيشتر باشد تحت عنوان بار ترافيکي شناخته مي شود که اين حد مجاز وابسته به نوع خودرو مي باشد .

یلدا توکلی: راننده خودرو دارای محموله های ترافیکی موظف هستند در تمامی پاسگاه های پلیس راه در طول مسیر توقف کرده و پس از بررسی مجوز حمل بار ترافیکی و رعایت قوانین حمل بار توسط ماموران پلیس راه و اخذ تائیدیه به ادامه مسیر بپردازد.
سرهنگ” علی مولوی” رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان ر این رابطه گفت: باری که وزن، طول، عرض و ارتفاع آن از حد مجاز بیشتر باشد تحت عنوان بار ترافیکی شناخته می شود که این حد مجاز وابسته به نوع خودرو می باشد . به عنوان مثال اگر باری دارای ۱۴ متر طول باشد و می خواهیم با تریلی کفی آن راحمل کنیم، با توجه به اینکه طول تریلی ۶/۱۳ متر است در نتیجه ۴۰ سانتی متر بیرون زدگی آن باعث می شود این بار در دسته بارهای ترافیکی قرار گیرد. در کل حد مجاز برای عرض بار ۶/۲ متر ، برای ارتفاع ۵/۴ متر و وزن بار ۴۰ تن است .همچنین در مورد طول برای کامیون دو محور ۱۰ متر ، تریلی ۴ محور ۵/۱۶ متر حد مجاز می باشد که تجاوز از این میزان به معنی قرار گرفتن در دسته بار ترافیکی بوده و راننده موظف است قبل از حرکت نسبت به اخذ مجوز حمل بار ترافیکی اقدام کند.
وی ادامه داد: طبیعتا حمل این گونه بارها به شکل عادی انجام نمی شود و علاوه بر اخذ مجوز از شرکت های باربری که مجوزهای حمل بار ترافیکی را دارند راننده نیز باید دارای مهارت های لازم برای حمل اینگونه بارها باشد.
قوانین حمل بار ترافیکی
۱-قبل از صدور پروانه عبور، شرکت حمل و نقل ترافیکی موظف است نسبت به بررسی محل عبور ، بررسی معابر ، پل ها و محدودیت ارتفاع اقدام کند .
۲- ساعات مجاز حمل بارهای ترافیکی از نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب و تا نیم ساعت قبل از غروب آفتاب می باشد و راننده می بایست برای استراحت شبانه محل مناسبی را برای خود پیش بینی کند .
۳ – در صورتی که خودرو و بار سوار بر آن بیش از ۵۰ تن وزن داشته باشد باید یک خودرو و برای بالاتر از ۶۲ تن تعداد دو خودرو برای اسکورت آن پیش بینی گردد .
۴-از نظرطول خودرو اگر طول بار بیش از ۲۰ متر باشد یک خودرو و اگر بیش از ۲۲ متر باشد دو خودرو برای اسکورت بار ترافیکی در نظر گرفته می شود.
۵-خودرو حمل بار ترافیکی باید دارای ۴ چشمک زن زنون ، ۴ مثلث شبرنگ ، دو عدد گوِه برای ثابت نگه داشتن خودرو در زمان توقف ، جعبه کمک های اولیه و کپسول مخصوص اطفاء حریق باشد .
۶-راننده خودرو دارای محموله های ترافیکی موظف هستند در تمامی پاسگاه های پلیس راه در طول مسیر توقف کرده و پس از بررسی مجوز حمل بار ترافیکی و رعایت قوانین حمل بار توسط ماموران پلیس راه و اخذ تائیدیه به ادامه مسیر بپردازد.