وجود فروشگاههای کوثر بزرگترین مشکل این صنف است

مدتها ست در کشور ما شرایط اقتصادی به گونه ای است که هرروز نوبت گران شدن یکی از اقلام مود نیاز مردم است حدود چند هفته از گران شدن مرغ وحرف وحدیث ها در مورد این موضوع می گذرد، بنابراین روزنامه اخبار اصفهان در ادامه گفتگو با روئسای اتحادیه های استان این بار گفتگو کرده […]

مدتها ست در کشور ما شرایط اقتصادی به گونه ای است که هرروز نوبت گران شدن یکی از اقلام مود نیاز مردم است حدود چند هفته از گران شدن مرغ وحرف وحدیث ها در مورد این موضوع می گذرد، بنابراین روزنامه اخبار اصفهان در ادامه گفتگو با روئسای اتحادیه های استان این بار گفتگو کرده با رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید. محمد علی فروغی که حدود یک سال است رئیس این اتحادیه شده برای آشنایی بیشترما با اتحادیه گوشت سفید گفت: زیر مجموعه  این اتحادیه شامل چند رسته از جمله مرغ وماهی منجد، مرغ وتخم مرغ، ماهی تازه، پرنده فروشی شامل کبوتر، بلدرچین، شتر مرغ وپرنده های تزئینی همچنین آکواریم وفروش مرغ زنده است. به گفته وی در حال حاضرحدود ۸۰۰  عضو پروانه دار داریم وحدود ۱۰۰ نفر نیز در دست اقدام برای اخذ پروانه هستند.  وی همچنین در مورد مشکلات فعلی اعضا گفت:از آنجا که  پرنده موجود ضعیفی است که مرتب نیاز به رسیدگی دارد تعطیلی ادامه داراین مغازه ها با نابودی پرندگان وبی کار شدن عده زیادی از اعضای این صنف همراه است. وی همچنین اضافه کرد شرایط آکواریم داران نیز به مراتب در این اوضاع بدتر است چرا که به طورمرتب باید به ماهی های آکواریم  اکسیژن وصل شود و صاحبان این مشاغل  هم برای رسیدگی به ماهی ها از طرفی ورعایت قرنطینه ها وجوگیری از جریمه شدن وپلمب شدن مغازه هایشان  از طرف دیگرمشکلات زیادی دارند.

همچنین در گفتگو با مردم  متوجه شدیم علت نارضایتی شان از شرایط کنونی علاوه بر گرانی مرغ این بود که  نمی توانند از مغازه دار نزدیک منزلشان مرغ با قیمت مناسب  تهیه کنند وباید  در سطح شهر دنبال فروشگاههای کوثربگردند تا مرغ ارزانتر بخرند. البته رئیس اتحادیه  فروشندگان گوشت سفید نیز مشکل اصلی این صنف را فروشگاههای کوثر دانست وگفت: مرغی که دولت می خواهد دست مردم برساند به جای اینکه به شکل گردشی بین مغازه داران توزیع کند به فروشگاههای ۱۴ گانه کوثر در سطح شهر می دهد در حالی که مغازه دار ما باید همین مرغ را با چند هزار تومان بالاترتهیه کند وناچار با قیمت بالاتر از کوثر به فروش برساند.به گفته محمد علی فروغی ،از طرفی مغازه دار مرتب زنگ می زند واز این قضیه شاکی است واز طرفی هم مصرف کننده از وضع موجود ناراضی است.

 وی در توضیح افزود:حدود ۶ ماه است که تعادل در بازار مرغ طوری به هم خورده که گاهی اوقات مغازه دار مجبور است مرغی که کیلویی  ۲۵ هزار تومان خریده حدود ۲۲ هزار تومان بفروشد و از آنجا که کشتار گاه هم فاکتورمارک دار وقانونی نمی دهد، این میان تنها مغازه دار متضرر می شود وبه هیچ نهادی هم نمی تواند اعتراض کند محمد علی فروغی در پاسخ به این سوال که به نظر شما این تعادل در بازار مرغ چگونه برقرار می شود پاسخ داد زمانی که فراوانی زیاد شود و مغازه دار هم بتواند ۸ درصد روی قیمتها بکشد وبفروشد تعادل برقرار می شود

از تولید کننده گرفته تا فروشنده ومصرف کننده از وضع موجود ناراضی هستند:

  تامین ارز برای واردات مواد خوراکی مورد نیاز دام ونهاده های دامی مرغ داری ها موجب عدم تعادل در این رسته شده  که از تولید کننده تا فروشنده ومصرف کننده ناراضی هستند.رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید استان در این باره گفت: مشکل از آنجا شروع شد  که  دولت  ۵۰ درصد نهاده های مورد نیاز مرغ داران را از نهاده های ۴ هزار ودویست تومانی تامین می کند و۵۰ درصد کمبود این نهاده را مرغ دار مجبور است با دلار ۳۰ هزار تومان بخرد. به گفته فروغی مرغ دار هم می گوید من با دلار ۳۰ هزار تومان مرغ را پرورش داده ام. ولی دولت وجهاد کشاورزی هم زیر بار این حرف نرفته ونتیجه این می شود که  هیچ نظمی  در توزیع وکنترل قیمت نیست. به گفته وی موضوع دلار، قیمت بنزین، دستمزد کار گر، بیمه، مشکلات دارایی والبته جدیدا هم موضع کرونا روی قیمت نهاده اثر می گزارد.رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید افزود:این گونه مشکلات تا حدی روی اعضای صنف تاثیر داشته که هرروز تعدادی پرونده باطل می شود که البته با اعلام گزارش این مشکلات توسط اتاق اصناف به استانداری قرار بوده به زیان دیدگان کمک شود ولی تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار:

چند روز بعد از گفتگویی که خواندید رئیس اتحادیه  فروشندگان گوشت سفید اصفهان در تماس با اخبار اصفهان از مصوبه کار گروه تنظیم بازار خبر داد که  برای رفع مشکل موجود به تصویب رسیده است.به گفته فروغی در این جلسه تصویب شد ۲۵ درصد از مرغ ورودی به کشتار گاههای استان  با قیمت مصوب در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای روز شهرداری ها در سراسر استان توزیع شود. وی  افزود: قرار شد ۲۵ درصد از مرغی که نهاده دولتی گرفته شده به فروشگاههای کوثر فروخته شود و۷۵ درصد هم در بازار آزاد فروش رود.  محمد علی فروغی گفت:” نتیجه این است که درفروشگاههای  کوثر مرغ کیلویی  ۲۲هزارتومان ودر بازار ۲۸  هزار تومان  به فروش برسد .” البته رعایت این مصوبه موضوعی است که به انصاف فروشندگان بستگی دارد.