واردات خودرو پشت راه بند مجلس!

رضا محمدی : طی روزهای اخیر و با وجود مثبت نگری دولتی‌ها و تأیید هیات وزیران مجلس آیین آیین نامه واردات خودرو را تأیید نکرد. این در حالی بود که به گزارش تحریریه، بررسی آمارهای اعلام شده توسط سیدرضا فاطمی امین نشان می‌دهد که وزارت صمت ۹۹.۳ درصد از درخواست کنندگان برای واردات خودرو را […]

رضا محمدی : طی روزهای اخیر و با وجود مثبت نگری دولتی‌ها و تأیید هیات وزیران مجلس آیین آیین نامه واردات خودرو را تأیید نکرد. این در حالی بود که به گزارش تحریریه، بررسی آمارهای اعلام شده توسط سیدرضا فاطمی امین نشان می‌دهد که وزارت صمت ۹۹.۳ درصد از درخواست کنندگان برای واردات خودرو را رد صلاحیت کرده است.

فاطمی امین گفت: تاکنون ۳۰۰ شرکت یا شخص حقیقی برای واردات خودرو درخواست داده‌اند، اما بسیاری از آنها در همان ابتدای کار به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف شدند. واردات خودرو به کشور با کُندی مواجه نیست. به طور قطع در آینده شاهد ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود.

وی افزود: مطابق اعلام وزارت صمت، افراد و شرکت‌هایی که قصد واردات خودرو را دارند، باید از خدمات پس از فروش و همچنین نمایندگی برخوردار باشند، اما بسیاری شرکت‌ها این شرایط را نداشتند. اکنون درخواست‌های زیادی به وزارتخانه واصل شده و این درخواست‌ها در حال پالایش است. تا آخر هفته پیش شرایط برای واردات خودرو تنها از سوی دو شرکت مسجل شده بود که از شرایط لازم برای تحقق این مهم و واردات برخوردار بودند. این احتمال وجود دارد که دو شرکت مطرح شده همان ایران خودرو و سایپا باشند.

این موارد در حالی است که هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین ضمن تشریح سه ایراد آیین نامه اجرایی واردات خودرو، خواستار شفافیت‌های سه گانه در این آیین نامه برای جلوگیری از ایجاد رانت در واردات خودرو شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبه هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در خصوص ایراد آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو را تشریح کرد.

براساس قانون امور گمرکی، ارزش گمرکی کالای ورودی برابر با ارزش بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل و سایر هزینه‌ها است این در حالی است که در آیین‌نامه واردات خودرو ارزش گمرکی خودرو به هزینه حمل و نقل منحصر شده و حقوق گمرکی شفاف نیست.

از سوی دیگر براساس قانون، سود بازرگانی باید توسط هیأت وزیران تعیین شود اما در آیین نامه واردات خودرو سود بازرگانی توسط کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن وتجارت، وزارت اموراقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود که مصوبه هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین خواستار شفافیت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و جلوگیری از اعمال سلیقه در این بخش شده است.

همچنین براساس مصوبه هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در سازوکار واردات خودرو نرخ ارز باید شفاف باشد تا از هرگونه رانت جلوگیری شود.