توسط محققان دانشگاه لوکزامبورگ؛

تشخیص حمله قلبی با هوش مصنوعی

محققان دانشگاه لوکزامبورگ موفق به توسعۀ فناوری پیشگامانه‌ای شده‌اند که می‌تواند مشکل آریتمی قلب افراد را نیم ساعت پیش از وقوع آن پیشبینی کند.

محققان دانشگاه لوکزامبورگ موفق به توسعۀ فناوری پیشگامانه‌ای شده‌اند که می‌تواند مشکل آریتمی قلب افراد را نیم ساعت پیش از وقوع آن پیشبینی کند. این تحقیق که در مجلۀ Patterns منتشر شده، نوید جلوگیری از طیف وسیعی از حملات قلبی را به افراد می‌دهد.
AFib، شکل شدید مشکل آریتمی یا تپش نامنظم قلب است که طبق آمار سازمان BMC Public Health، حدود ۵۹ میلیون نفر را در سال ۲۰۱۹ درگیر کرده است. هرچند این مشکل به خودی خود کشنده نیست، اما می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی‌تری مانند حملات و سکتۀ قلبی باشد که زندگی افراد را تهدید می‌کند. همچنین علاوه بر نارسایی‌های قلبی، AFib زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی مانند زوال عقل و مسائل گوارشی و کبدی است.

مدل هوش مصنوعی دانشگاه لوکزامبورگ که با نام WARN (Warning of Atrial fibRillation) معرفی شده است، بخش‌های کوچکی از داده‌های ضربان قلب و اطلاعات الکتروکاردیوگرام (ECG) به دست آمده از دستگاه‌های پوشیدنی را تجزیه و تحلیل می‌کند. این مدل دقت قابل توجه حدوداً ۸۰ درصدی را در پیش‌بینی مشکل آریتمی را از خود به جای گذاشته است.

دکتر خورخه گونسالوز، رهبر تیم تحقیقاتی این پروژه ضمن تأکید بر پتانسیل ادغام این فناوری در ساعت‌های هوشمند روزمره معتقد است که استفاده از این مدل، امکان نظارت مداوم بر سلامت قلب و عروق و مداخله به موقع را فراهم می‌کند. او آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن ابزارهای پوشیدنی هشدارهای لحظه‌ای از تغییرات ظریف را ارائه می‌دهند و افراد را قادر می‌سازند تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و از عوارض مرتبط با AFib جلوگیری کنند.
محققان قصد دارند با نگاهی به آینده، این مدل را برای فرد به فرد بیماران شخصی‌سازی کنند، قابلیت‌های پیش‌بینی آن را افزایش دهند و اصلاحیه‌های بیشتری به سیستم‌های هشدار آن بیفزایند.