منطقه تل شیطان اردستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

منطقه تل شیطان بخش زواره شهرستان اردستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید . مهدی مشهدی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان اعلام کرد : « تل شیطان» کویری است که با ۱۳۱۱ کیلومتر مربع مساحت و طول ۵۷ کیلومتر طول در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر زواره واقع شده […]

منطقه تل شیطان بخش زواره شهرستان اردستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .
مهدی مشهدی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان اعلام کرد : « تل شیطان» کویری است که با ۱۳۱۱ کیلومتر مربع مساحت و طول ۵۷ کیلومتر طول در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر زواره واقع شده است.
در ایران مناطق زیبای شگفت انگیزی وجود دارد که برای برخی ناشناخته و بکر باقی مانده که دیدن این مناظر خالی از لطف نیست. در سال گذشته و در فصل بارش باران های بهاری پس از ۶۵ سال این منطقه پرآب شد، و دریاچه ای فصلی و بسیار زیبا ایجاد شد، اگرچه افزایش دما ، سبب تبخیر آب دریاچه و تبدیل آن به نمک شد، اما همین این پدیده نیز جذابیت بسیار بالایی دارد و افراد بسیاری برای تماشای طبیعت زیبای کویر به زواره سفر کردند.
کویر «دق سرخ» در شمال روستای امیرآباد در بخش زواره قرار دارد که کویر با طاق زارها شروع و بعد از آن رمل‌ها و شنزارها دیده و ۱۵ کیلومتر بعد از کویر نمک به تپه « تل شیطان» می رسیم.
در گذشته از نمک طبیعی کویر استفاده می‌شد، اما متأسفانه به علت کمبود آب و خشک‌سالی‌ها دیگر از نمک استفاده نمی‌شد تا اینکه در سال جاری به علت بارندگی‌هایی که شد نمک‌ها تشکیل و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
کویر دق سرخ شن‌های روانی که به رنگ طلایی و خاصیت مغناطیسی دارد و حتی بعد از تندباد این شن‌ها بخاطر مغناطیسی بودن روی تپه قرار می‌گیرد. و این تپه ماسه ای بسیار زیبا چون در میان دریاچه ای از نمک و باتلاق به صورت جزیره ای از دل زمین سر برافراشته برای بازدید کننده گان حالت سراب گونه و به دلیل زمین باتلاق گونه اطراف آن به تل شیطون نام گذاری شده است.
در اجرای تبصرماده دو قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲ و آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ، هیات محترم وزیران به شماره ۳۲۹۱۵ ت / ۲۶۹۷۵ تاریخ ۴ مرداد ماه ۱۳۸۴ اثر طبیعی تل شیطون و آبگیر دق سرخ با قدمت حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ سال به نشانی استان اصفهان ، شهرستان اردستان، بخش زواره ، تل شیطون به شماره ۷۶۹ مورخ ۹۹/۱۰/۷ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت گردید.