مددجویان ومعلولان نیازمند حمایت در ایام کرونایی

فرزانه مستاجران بهزیستی و تامین اجتماعی جز پر کاربرد ترین موسسات در سراسر جهان محسوب میی شوند که البته با نامهای متفاوتی در دنیا شناخته می شوند. بهزیستی به دلیل حمایت از قشر خاصی از جامعه و تامین اجتماعی به دلیل حمایت از همه افراد جامعه در شرایط خاص، از میزان اهمیت بالایی برخوردار هستند. […]

فرزانه مستاجران

بهزیستی و تامین اجتماعی جز پر کاربرد ترین موسسات در سراسر جهان محسوب میی شوند که البته با نامهای متفاوتی در دنیا شناخته می شوند. بهزیستی به دلیل حمایت از قشر خاصی از جامعه و تامین اجتماعی به دلیل حمایت از همه افراد جامعه در شرایط خاص، از میزان اهمیت بالایی برخوردار هستند. در ایران  بیست و پنجم تیرماه هرسال، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام گذاری شده است.

 سازمان ملل در تعریف از سازمان بهزیستی چنین آورده است که :” سازمان بهزیستی، عبارت است از مجموعه ای هماهنگ از برنامه ها و فعالیت هایی که زیر نظارت یا کمک دولت، برای بهبود زندگی افراد و گروه های آسیب پذیر جامعه، انجام می شود” .  بعضی با فقر و ضعف جسمی و روحی امتحان می شوند، بعضی با ثروت و قدرت. طرح اولیه سازمان بهزیستی، توسط شورای انقلاب، در خرداد ماه سال ۱۳۵۹، با پی گیری و تلاش شبانه روزی شهید دکتر فیّاض بخش به تصویب رسید تا بر اساس اصول بیست ویکم و بیست و نهم قانون اساسی، این سازمان بتواند به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی، ارثی و داشتن مشکلات جسمی ـ روانی ـ عاطفی، دچار عدم تعادل شده اند و بدون حمایت های مالی و خدمات دولت، قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، کمک کند.

کودکان ، زنان، سالخوردگان، بزهکاران و معلولان جز اقشاری هستند که در صورت حمایت نشدن از سوی جامعه نه تنها خود دچار مشکلات عدیده ای می شوند بلکه جامعه را نیز میتوانند دچار تنش های فراوانی بکنند. بیش از ۴۰ سال از تشکیل سازمان بهزیستی در کشور میگذرد ، هرچند در این مدت تلاش های فراوانی بر رفع مشکلات اقشار مذکور شده است اما آمار ها نشان می دهد هنوز تعداد زیادی از این افراد هستند که نیاز به حمایت دارند و همچنین گروه هایی که تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته اند نیز از حمایت ها ی صد در صد برخوردار نیستند. وضعیت اقتصادی کشور و بیماری کرونا نیز در ماه های اخیر باعث افزایش افراد نیازمند به خدمات بهزیستی و تامین اجتماعی شده است. به همین دلیل این ارگان ها  مسؤولیت سنگینی در راه ارایه خدمات بهزیستی به محرومان و معلولان جامعه در ایام کرونایی داردند  و  در شرایطی بسیار حسّاس قرار دارند.

تلاش برای حفظ کیان خانواده های آسیب دیده و آسیب پذیر، نگهداری و مراقبت و توان بخشی معلولان و آماده سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش های کاربردی برای پیش گیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیدگان اجتماعی، تأمین موجبات تشویق و جلب مشارکت های مردمی به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر، و نیز تشویق و حمایت از بخش غیر دولتی به منظور سرمایه گذاری در هر یک از حالت های توان بخشی، اجتماعی و حمایت، از عمده ترین وظایف و مسؤولیت های سازمان بهزیستی کشور است که البته به دلیل شیوع بیماری کرونا و ارتباط مستقیم مددجویان این ارگان با قشر آسیب پذیر نسبت به کرونا حساسیت این مسئولیت ها دو چندان شده است.

امروز را پاس میداریم به امید روزی که کرونا ریشه کن شود و مددجویان کشورمان با فراق بال و بدون دغدغه بتوانند به اقشار آسیب پذیر جامعه کمک رسانی کنند و امیدوارم حداقل آسیب را در فرصت های شغلی ، جامعه هدف بهزیستی داشته باشیم چرا که آنها از آسیب پذیری بالاتری برخوردار هستند و امنیت شغلی کمتری ‏دارند .