لزوم حمایت از کشاورزی در بورس کالا

فرزانه مستاجران با شروع فصل پاییز و زمستان و فصل برداشت محصولاتی چون سیب و به و انار و پرتقال ،رفته رفته جوانان روستایی که به دلیل نبود شغل تابستان کسل کننده ای را پشت سر گذاشتند به شهر ها می آیند تا به عنوان کارگر به باغات اطراف بروند و به صورت روز مزد […]

فرزانه مستاجران

با شروع فصل پاییز و زمستان و فصل برداشت محصولاتی چون سیب و به و انار و پرتقال ،رفته رفته جوانان روستایی که به دلیل نبود شغل تابستان کسل کننده ای را پشت سر گذاشتند به شهر ها می آیند تا به عنوان کارگر به باغات اطراف بروند و به صورت روز مزد و بدون بیمه درآمدی کسب کنند تا شاید در طول سال بتوانند از این درآمد بهره مند شوند.تا کنون با خودتان راجع به زندگی این کارگران و دیگر کارگران روز مزد که در ساختمان ها و معابر مشغول به کار هستند فکر کرده اید؟! کارگران روز مزد که سر خیابان منتظر میمانند به امید اینکه یک نفر که پیدا بشود وبرای یک روز آنها را سر کار ببرد ؟ بعضی وقتها آنچنان کم بود کار به آنها  فشار می آورد که حاضرهستند با نصف قیمت معمول بر سر کار بروند!  بعضی وقتها هم از بی کاری وسط بلوار روی چمن ها خوابشان  میبرد و ما بی تفاوت از کنارشان گذر می کنیم! یعنی اینها دوست ندارند کار ثابت داشته باشند؟ در شهرخود  کنار زن و بچه هاشان باشند؟ چرا همه مردم به امنیت شغلی و یک خانواده گرم و صمیمی احتیاج دارند. اینها همان کشاورزان دیروز هستند که در اثر بی تدبیری و حمایت نکردن از محصولاتشون،  یا آب روستاهاشون خشک شده و با بستن سد به جاهای دیگه منتقل شده و یا بعد از چند دوره کشاورزی  و  ضرر کردن به خاطر نبود حمایت و واردات بی رویه مجبور شده اند به شهر ها بیایند. این در حالی است که تمامی کشورهای پیشرفته در رزومه خود حمایت از کشاورزی را دارا می باشند و کشاورزی هم در ازای این حمایت باعث توسعه کشورشان شده است اما متاسفانه در ایران تا کنون از کشاورزی حمایت های لازم به عمل نیامده است.در حالی  که  به گفته خود  مسئولین بخش  بخش کشاورزی در کشور دچار عقب افتادگی‌هایی است و  بخش کشاورزی از نبود سرمایه رنج می‌برد و باید احتمام ویژه در جهت کمک به کشاورزان برای رونق هرچه بیشتر کشاورزی در ایران انجام داد. روز گاری در واردات برنج و چایی و دیگر محصولات به کشور حمایت می شد تنها به بهانه به صرفه بودنش! اما اکنون با افزایش چشمگیر قیمت دلار چرا هنوز از واردات این محصولات حمایت می شود و چرا این هزینه به کشاورز داده نمی شود تا با کشت بیشتر بتواند بدون افزایش قیمت جوابگوی نیاز های کشور باشند؟!

 به گفته کارشناسان  اگر محصولات  ایرانی گران است در عوض سالم است. همچنین ذائقه ایرانی نتوانسته که خود را با محصولات خارجی چون برنج و چایی و روغن  خارجی تطبیق دهد کسی که از نظر مالی مشکل دارد این برنج را تهیه می‌کند؛ اما مصرف کننده سود کلانی را با این کار تقدیم وارد کننده می‌کند.

یکی از راه های حمایت از محصولات کشاورزی عرضه این محصولات در بورس است. نمی توان در تجارت از تکنولوژی روز دنیا فاصله گرفت؛ باید از برنامه های مثبت و تجربه شده جهانی الگو برداری کرد در غیر این صورت در بلندمدت دچارمشکلاتی خواهیم شد.عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا برای کشاورزان مزایایی از جمله شفاف شدن قیمت ها، کنار رفتن واسطه های غیرضروری و افزایش قدرت عمل کشاورزان در برابر نوسانات بازار به همراه خواهد داشت. همچنین برای پذیرش محصولات کشاورزی در بورس کالا، استانداردهایی تعریف شده که به استانداردهای جهانی نزدیک است و این استانداردها، امکان عرضه بیشتر محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی را فراهم می کند.

 عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، به دلیل کشف قیمت شفاف و تعیین استانداردهای پذیرش کالا در انبارهای بورس کالا، شرایطی را فراهم می کند که عرضه کالاها در بازارهای جهانی تسهیل شود. به امید روزی که از کشاورزی حمایت شود و ما دیگر شاهد کارگران آشفته کنار معابر شهری نباشیم و جوانان کشاورز کشورمان در زمین های خود به کسب و کار مشغول شوند.

انعقاد تفاهمنامه تصفیه و بازچرخانی آب خاکستری در ساختمانهای اصفهان

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با انعقاد تفاهمنامهای با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، پروژه تصفیه و بازچرخانی آب خاکستری در ساختمانها را در دستور کار قرار داد.

به گزارش شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، مدیرعامل این شرکت با اعلام این خبر، گفت: در حال حاضر این تفاهم نامه برای الزام اجرایی آن، به کمیسیون عمران شورای شهر ارجاع داده شده است.

هاشم امینی افزود: بر اساس قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی با ابلاغیه آیین‌نامه هیات وزیران به تاریخ ۹۶/۵/۱۶ سازمان نظام مهندسی ساختمان با همکاری شرکت آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست، مرکز بهداشت و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مکلف شدند برنامه اجرایی تصفیه و بازچرخانی آب خاکستری را تدوین کنند.

وی اظهار کرد: این برنامه به صورت دقیق و جامع در ۱۲ بخش تهیه شده که طبق ماده ۷ آیین‌نامه مذکور شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی مکلف می‌شوند پس از تاییدیه نظام مهندسی ساختمان در شهرها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها اقدام به نصب تاسیسات بازچرخانی آب ساختمان‌ها کنند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان با بیان اینکه تبصره ۷ همین ماده بر تخفیف ۲۰ درصد کارمزد دفع فاضلاب اشاره دارد، ادامه داد: در چند سال اخیر، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اقدام به راه‌اندازی پیکج تصفیه آب خاکستری در دانشگاه اصفهان کرده است، همچنین مجموعه سیتی سنتر و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه‌شده گامی در جهت مدیریت مصرف آب برداشته‌اند.

وی با اشاره به چگونگی تامین اعتبارات پروژه پکیج تصفیه آب خاکستری دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: اعتبارات لازم برای راه اندازی این پکیج‌ تصفیه از محل اعتبارات عمرانی ملی تامین شد و نیز پساب تصفیه‌ شده برای آبیاری فضای سبز دانشگاه استفاده می‌شود.

امینی افزود: برخی مصرف‌کنندگان از جمله تعدادی از مشترکان خانگی و ادارات آموزش و پرورش استان به صورت خودجوش و داوطلبانه به استفاده مجدد از آب خاکستری و پساب روی آورده‌اند که تجربه‌های موفقی در این زمینه حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از فاضلاب شهری در خانه‌ها تولید و تبدیل به آب خاکستری می‌شود، تصریح کرد: بازچرخانی آب خاکستری با توجه به تغییر اقلیم و وضعیت بحران آب ضروری است، چراکه به طور معمول، میزان تقریبی آب مصرفی در حمام بین  ۲۵ تا ۵۰ لیتر، در استفاده از  لباسشویی ۱۰ تا ۲۰ لیتر و ۵ تا ۱۵ لیتر در ظرفشویی است که این میزان آب مصرفی در یک واحد مسکونی می‌تواند در فرایند بازچرخانی آب خاکستری مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر، متوسط سرانه مصرف آب در بخش خانگی در اصفهان حدود ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز است، خاطرنشان کرد: این میزان مصرف آب  با توجه به اقلیم آب و هوایی اصفهان باید به ۱۲۰ لیتر در شبانه‌روز کاهش یابد.

 وی تصریح کرد: برای برون‌رفت از تنش آبی و یا به عبارت بهتر، برای سازگاری با کم‌آبی، مدیریت مصرف آب یکی از راهکارهای مؤثر است و در این میان تصفیه، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب خاکستری یکی از راهکارهای اصلی مدیریت مصرف آب محسوب می‌شود.