فروش کیلویی نان به ضرر مردم است

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه واحد نان در جهان قرص است نه کیلوگرم، گفت: فروش کیلویی نان ضربه مهلکی به کیفیت نان می‌زند و اگرچه نان گران‌تر نمی‌شود، اما در ماهیت به ضرر مردم است. وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که طرح توزیع کیلویی نان در جلسه اخیر شورای […]

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه واحد نان در جهان قرص است نه کیلوگرم، گفت: فروش کیلویی نان ضربه مهلکی به کیفیت نان می‌زند و اگرچه نان گران‌تر نمی‌شود، اما در ماهیت به ضرر مردم است.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که طرح توزیع کیلویی نان در جلسه اخیر شورای آرد و نان مطرح شده و در حال بررسی است و این طرح با همکاری شرکت خدمات بازرگانی تأمین آرد استان‌ها تا چهارماه آینده اجرا می‌شود.

محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فروش نان به‌صورت کیلویی از چهار ماه دیگر، اظهار کرد: استدلال این است که با توزیع کیلویی نان، از کم و زیاد شدن نان جلوگیری می‌کنیم.

وی با اعتقاد بر اینکه فروش کیلویی نان ضربه مهلکی به کیفیت نان می‌زند، تاکید کرد: اگرچه فروش نان به‌صورت کیلویی گران‌تر نمی‌شود، اما در ماهیت به ضرر مردم است.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان در پاسخ به این سؤال که چرا به ضرر مردم می‌شود، توضیح داد: دولت در هیچ سالی نرخ نان را براساس قیمت تمام شده و ابتدای سال اعلام نکرده است، بنابراین مادامی که دولت حق نانوا را تضییع کند نمی‌توان تضمین داد که نانوا هم اصول وزن‌کشی نان را رعایت کند. در دنیا اصلاً نان به صورت کیلویی فروخته نمی‌شود، بلکه واحد نان در جهان قرص است نه کیلو.

وی درباره اینکه درگذشته در اصفهان نان به‌صورت کیلویی فروخته می‌شود، گفت: به این دلیل بود که نان‌ها به‌صورت تنوری پخت می‌شد و نانوا برای منفعت خود فروش کیلویی نان داشت، اما از نظر کارشناسی این کار اشتباهی است.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان درباره اینکه نهال تخلف در حوزه نان را چه کسی کاشته است، توضیح داد: ریشه تخلف در وزن نان مربوط به دولت‌های قبل در نرخ دهی به‌موقع بوده است و اگر دولت‌ها نرخ نان را سر سال و براساس قیمت تمام شده اعلام می‌کردند، هیچ نانوایی فکر آردفروشی و کم‌فروشی به ذهنش خطور نمی‌کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود با کیلویی کردن نان کسی تخلف نمی‌کند، تاکید کرد: اگر فردی چنین تصوری دارد، اطلاعاتش در حوزه آرد ونان به‌خصوص نان‌های سنتی صفر است.

خواجه با اشاره به علل ناکارآمدی طرح کیلویی نان، گفت: رواج نان نپخته در کشور، کوتاهی زمان پخت نان و افزایش ضایعات نان از جمله این عوامل است.

وی درباره علت اصلی پذیرش فروش نان کیلوئی در برخی شهرها، اظهار کرد: متأسفانه دولت سر سال نرخ جدید نان را اعلام نیم کرد، بنابراین این روش راهی برای جبران هزینه‌های نانوایی است، یعنی یک کیسه آرد ۴۰ کیلوئی حدود ۳۰۰ عدد چانه ۲۰۰ گرمی می‌دهد و نانوا برای اینکه کمتر داخل تنور برود، با اجرای این روش وزن را دو برابر کرده و به جای ۳۰۰ مرتبه ۱۵۰ مرتبه داخل تنور می‌رود وکمتر آتش اندامش را می‌سوزاند.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان همچنین درباره علت کیلویی بودن نان در قدیم، توضیح داد: تمام تنورها مسقف بودند، نه مسطح؛ بنابراین نانوا مایل به فروش کیلویی نان بود تا کمتر اذیت شود.

وی تأکید کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اصناف باید آزاد باشند تا بتوانند در فضای رقابتی نرخ محصول خود را طبق اصل عرضه و تقاضا تعیین کنند، بنابراین دخالت در امر چگونگی فروش نان (کیلویی یا قرص نان) مغایر قانون اساسی و طرح آزادسازی نرخ آرد است وقتی یک نانوا آرد ۵۰ هزار تومانی را ۶۰۰ هزار تومان می‌خرد، باید بتواند خلاقیت و نبوغ شغلی خود را برای عرضه محصولاتش اجرا کند تا متضرر نشود.

خواجه اظهار کرد: درد نان ایرانی دخالت دولت‌ها در نرخ نان بوده که همیشه کمتر از قیمت تمام شده بوده و باعث تخریب کیفیت نان‌های سنتی شده و افزایش ضایعات شده، به‌طوری‌که در پیام امسال رهبری نیز شاهد گلایه ایشان بودیم.

وی با بیان اینکه اگر دولت جدید می‌خواهد در طرح آزادسازی نرخ نان موفق شود، اشتباهات دولت‌های قبلی را مرتکب نشود و از نرخ‌گذاری دستوری بپرهیزد، افزود: از نظر علمی زمان پخت نان باید به حدی باشد که نشاسته موجود در غلات به خوبی ژلاتینه شود و نان مغز پخت و برشته شود تا وقتی وارد معده شد باعث جذب اسید معلق در معده شده و از بروز پدیده ریفلاکس جلوگیری کند، بنابراین وقتی نان کیلویی شود، مردم را روانه داروخانه می‌کنیم.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با اشاره به اینکه نان کیلویی رطوبت نان را افزایش و سرعت کپک‌زدگی را تسریع می‌کند، افزود: گرایش به طرف خمیر تازه به‌جای ورآمده برای جبران قصور دولت در نرخ دهی درست نیست.