عوارض آنفلوآنزا بین کودکان به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است

عوارض آنفلوآنزا بین کودکان مانند عفونت ریوی، گوش میانی و چشم نگران‌کننده است و مراجعه‌کنندگان زیادی را در این زمینه از ۲ ماه گذشته تاکنون به خود اختصاص داده است

رییس بیمارستان کودکان امام حسین (ع) اصفهان گفت: عوارض آنفلوآنزا بین کودکان مانند عفونت ریوی، گوش میانی و چشم نگران‌کننده است و مراجعه‌کنندگان زیادی را در این زمینه از ۲ ماه گذشته تاکنون به خود اختصاص داده است.

مهرداد معمارزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عوارض آنفلوآنزا بین کودکان در ۲ ماه گذشته افزایش دارد و با وجودی که درخواست تعطیلی مدارس را مطرح کردیم اما با آن موافقت نشد.

وی اظهار داشت: اوائل اوج بیماری آنفلوآنزا، پاییز امسال روزانه تا حدود ۸۰۰ کودک بیمار به درمانگاه بیمارستان امام حسین (ع) اصفهان مراجعه می‌کردند؛ با وجودی که از همه‌گیری آنفلوآنزا نسبت به ۲ ماه گذشته، مقداری کاسته شده است اما تعداد مراجعان روزانه ما همچنان بالا و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر است هرچند بیشتر آنها سرپایی درمان می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه عوارض ناشی از آنفلوآنزا، مشکل ساز شده است، تصریح کرد: مشکل عمده کودکان، گرفتاری ریه و عفونت‌های ناشی از این بیماری مانند چشم، سینوس و گوش میانی است.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه این عوارض تا حدود یک ماه بیمار را گرفتار می‌کند، خاطرنشان کرد: در مواردی که عفونت حاد باشد نیاز به عمل جراحی دارد.

وی با بیان اینکه همه ۲۲ تخت آی سی یو و ۱۹۰ تخت بستری بیمارستان امام حسین (ع) اصفهان برای کودکان بیمار اختصاص یافته است، گفت: ما مراجعه کنندگان زیادی برای بیماری‌های مختلف و همچنین از استان‌های دیگر داریم اما در زمان حاضر تعداد قابل توجهی از بیماران ما را کودکان مبتلا به آنفلوآنزا و عوارض ناشی از آن تشکیل می‌دهد.

معمارزاده بیشترین سن گرفتاری به آنفلوآنزا و عوارض آن را دبستان و کمتر از دبستان دانست و توضیح داد: زمانی که کودکان به مدرسه می‌روند اگر به آنفلوآنزا و عفونت‌های آن مبتلا شوند این عارضه را به خانه و دیگر اعضای خانواده بویژه کودکان کوچکتر منتقل می‌کنند و همین موضوع سبب شیوع بیماری می‌شود.

وی حضور در دورهمی ها، جشن‌های تولد، مهمانی‌ها و اماکن عمومی مانند پارک‌های بازی و فروشگاه‌های بزرگ را از دیگر بسترهای انتقال این بیماری در بین کودکان عنوان و اضافه کرد: ویروسی که امسال شیوع یافت به راحتی دست از سر کودکان برنمی دارد و حالت رفت و آمدی دارد به این معنی که شدت آن کم و زیاد می‌شود.

رییس بیمارستان کودکان امام حسین (ع) اصفهان از خانواده‌ها خواست تا جای ممکن فرزندان کم سن و سال خود را به اماکن عمومی و مراکز تجمعی نبرند و برای آنها از ماسک استفاده کنند.

وی به کمبود اسپری‌های تنفسی برای کودکان نیز اشاره و تصریح کرد: ما در بیمارستان اقلامی مانند سِرم و اسپری تنفسی را به هر شکل ممکن، تأمین می‌کنیم اما مردم برای خرید آن در سطح شهر با مشکلاتی مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، مرکز آموزشی درمانی کودکان امام حسین (ع) زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال ۹۱ افتتاح شد و دارای بخش‌های مختلف از جمله تخت‌های اطفال، داروخانه، درمانگاه عمومی و تخصصی و بخش همودیالیز است.