ضرورت ورود احزاب برای مشارکت آحاد

انتخاب لیست برای مجلس شورای اسلامی یک کار سیاسی است و این مساله تعارف بردار نبوده و الزامات خود را دارد و کسانی که ادعای بستن لیست دارند باید از ابتدا تا انتهای چهار سال پاسخگوی اعمال نمایندگان باشند

دبیرکل جمعیت رویش نیروهای انقلاب اسلامی گفت: از همه نخبگان و افراد متخصص که سابقه فعالیت جمعی و حزبی داشته دعوت به حضور در انتخابات مجلس می‌کنیم؛ زیرا معتقدیم نماینده مجلس باید علاوه بر نگاه چند جانبه، سیاستمدار و دارای سابقه کار جمعی و حزبی باشد.

به گزارش ایرنا ، حامد یزدیان درباره آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی و نقش احزاب اظهار کرد: برای ورود به موضوع انتخابات ابتدا باید مروری به جایگاه و اهمیت مجلس داشته باشیم؛ زیرا مجلس هم از حیث قانون‌گذاری و هم جایگاه نظارتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: افرادی باید وارد مجلس شورای اسلامی شوند که در هر دو جایگاه فوق توانایی و دارای روحیه مردمی و از جنس مردم و درد آشنا باشد؛ معمولاً برای این جایگاه افرادی باید ورود کنند که مردم را بفهمند و تخصص لازم را داشته باشند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در ادوار گذشته به این مسئله کمتر توجه شده است و آن اندازه که گروه‌ها، جناح‌های سیاسی و هم‌حزبی بودن برای کاندیداها مهم بوده سایر مسائل اهمیت چندانی نداشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از لحاظ سیاسی دولت و مجلس هم راستا هستند اما در بسیاری از موارد بخصوص جایی که قانون باید اصلاح و یا قانون مزاحم برداشته شود، هم‌راستا نیستند.

یزدیان گفت: انتظار داریم کاندیداهای این دوره در مباحث نظارتی حداقل تجربه کار اجرایی یا آشنایی با قانون را داشته باشند؛ اینکه فرد دانشگاهی بدون سابقه اجرایی یا عدم آشنایی به قوانین را برای نماینده مردم شدن معرفی کنیم یکی از خلاء های سیاسی است که در این دوره باید کارشناس بودن و درگیر شدن کاندیدا با قانون‌گذاری جزو ملاک‌های اصلی باشد.

وی تاکید کرد: گفتمان این دوره باید کاربردی و کارکردی به نفع مردم باشد و در بحث نظارت نیز فرد باید حُریت و شجاعت لازم را داشته باشد.

دبیرکل جمعیت رویش نیروهای انقلاب اسلامی بیان داشت: یکی از معایب مجلس فعلی این است که نمایندگان وظیفه شناس را پشیمان از حساسیت و نظارت بر فساد می‌کند زیرا فضا سازی و جو رسانه‌ای موجب می‌شود که نماینده مجلس پیگیر برای برملا شدن حقیقت و فساد به دلیل جنجال رسانه‌ای، واهمه پیدا کند و از وظیفه نظارتی خود کنار بکشد.

وی یادآور شد: در این دوره باید سعی شود از افرادی که روحیه جنگیدن در مقابل فساد و توانایی تغییر در نواقص قانون، سابقه مدیریت، شجاعت و توانایی مقابله با فضاسازی برای حق و حقیقت را دارند، حمایت شوند.

یزدیان گفت: وظیفه نخبگان، صاحب نظران و هر فردی که احساس توانمندی می‌کند، این است که در ثبت نام اولیه و مقدماتی مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.

وی بیان داشت: مشارکت در این دوره بسیار اهمیت دارد لذا اقدامات نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب تا کنون باید برای مردم تبیین و اقدامات دولت در اصلاح امور تشریح و آنچه موجب یاس و ناامیدی در مردم بخصوص نسل متولد شده پس از انقلاب شده است، جبران شود.

دبیرکل جمعیت رویش نیروهای انقلاب اسلامی در پاسخ به اینکه در ارزیابی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گاهی با تک‌روی نمایندگان مجلس در مطالبات مردمی مواجه بودیم، اکنون برای داشتن نمایندگان هم‌راستا بر سر منافع مردم چه باید کرد، اضافه کرد: مکانیسم بستن لیست انتخاباتی بسیار مهم است و ترکیب لیست باید برای افراد تعیین کننده قابل دفاع و روند انتخاب افراد برای یک لیست نباید بدون اصول باشد و تنوع افراد در تخصص باید بررسی شود.

وی تاکید کرد: نمی‌توان افرادی که سابقه کار تیمی نداشته و همدیگر را قبول ندارند در یک لیست قرار داد.

یزدیان گفت: برای بستن لیست‌ها باید تدبیری اندیشیده شود و افراد سیاسی ورود پیدا کنند که واگرا نبوده و اهل کار تیمی و همگرا باشند.

وی خاطرنشان کرد: افراد منتخب برای مجلس شورای اسلامی باید سابقه کار تیمی در جمع‌های بزرگ و روحیه دفاع از طرح لایحه را داشته و همچنین اهل کار اجرایی، گفتگو، تعامل و رایزنی باشد.

وی افزود: اعتقاد دارم؛ باید افرادی با سابقه کار تشکیلاتی و جمعی که علاوه بر کارشناس بودن، زکاوت کار جمعی را نیز دارند وارد مجلس شورای اسلامی شوند، زیرا داشتن تنها سابقه کار کارشناسی برای رفتن به مجلس شورای اسلامی کافی نیست و افراد باید یک منظومه فکری داشته باشند.

یزدیان گفت: نگاه تک جانبه به مردم ضربه می‌زند و نماینده باید در همه امور صاحب نظر باشد و اگر صاحب نظر نیست، اهل مشورت باشد. در واقع کار تشکیلات و سیاسی پَستی و بلندی و شکست و پیروزی زیاد دارد و فرد نماینده باید روحیه تجربه این دو وجه کار (تجربه شکست و کنترل احساس) را داشته و به واسطه رای‌آوری به خود مغرور نشده و مردم را از یاد نبرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه موارد فوق در برخی از نمایندگان مشاهده شده که یا ظرفیت شکست نداشته و یا برخی چنان مغرور شده که نظرات خود را بدون مشورت، بهترین تصمیم می‌دانند.

دبیرکل جمعیت رویش نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: رسانه‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی باید کارنامه ۴ ساله نمایندگان مجلس را مورد بررسی قرار دهند، که چقدر حضور بین مردم داشته‌اند، چقدر در کمیسیون‌ها و جلسات علنی مشارکت و نطق و تذکر و… داشته‌اند.

وی در پاسخ به سؤال ایرنا در مورد نحوه انتخاب فرد یا افراد اصلح برای حضور در لیست‌های انتخاباتی گفت: انتخاب لیست برای مجلس شورای اسلامی یک کار سیاسی است و این مساله تعارف بردار نبوده و الزامات خود را دارد و کسانی که ادعای بستن لیست دارند باید از ابتدا تا انتهای چهار سال پاسخگوی اعمال نمایندگان باشند.

دبیرکل جمعیت رویش نیروهای انقلاب اسلامی درباره اینکه نقش احزاب و مشارکت مردم برای آگاهی دهی چیست و چگونه می‌توان احزاب فعال داشت؛ پاسخ داد: متاسفانه پس از انقلاب یک حزب موفق در کشور نداشته‌ایم و این یک واقیعت است که در فرهنگ سیاسی کشور واقعیت تجربه کار حزبی قوی همراه با انسجام گفتمان و ارتباط خوب تعریف شده با مردم نداریم.

وی بیان داشت: برخی بزرگان سیاسی معتقد هستند کار حزبی و تشکیلاتی در شرایط فعلی کشور قابل شکل گیری نیست اما تجربه تشکیل حزب جمهوری اسلامی و تعریفی که برای افراد از دوران دانش‌آموزی تا دانشجویی و حتی مبانی اعتقادی داشته‌اند؛ نمونه بسیار خوبی است.

یزدیان گفت: متاسفاته احزاب هم عضوگیری و کادر شایسته‌ای نداشته‌اند در صورتی که باید حداقل‌هایی را برای انسجام لازم، نظم، آموزش اعضاء و از همه مهمتر ارائه گزارش کارکرد به مردم را داشته باشند زیرا برخی از افراد شاخص حزبی، خود سابقه فعالیت داشتند که می‌توان همان عملکردها را نیز ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه به صلاح کشور است که احزاب اصولگرا و اصلاح طلب به مشارکت انتخاباتی ورود پیدا کنند، افزود: انتخابات آینده بسیار حساس است و باید نخبگان و افراد اصلح تشویق و ترغیب به مشارکت شوند.