شماری از دستگاه های اجرایی ازارائه خدمت در دفاتر پیشخوان خود داری می کنند

مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی کشور گفت: با وجود تاکید قانون برنامه ششم توسعه، هنوز بسیاری از دستگاه های اجرایی خدمات خود را به دفاتر پیشخوان دولت واگذار نکرده اند.

مدیر کل تنظیم مقررات منطقه مرکزی:
شماری از دستگاه های اجرایی ازارائه خدمت در دفاتر پیشخوان خود داری می کنند

تقی شفیعی افزود: این دستگاه های اجرایی از تبدیل دفترهای موازی خود به دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز امتناع می کنند.
وی خاطرنشان کرد: به استناد ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دستگاه های اجرایی مکلف بودند خدمات قابل ارائه در خارج از محیط اداری خود و قابل برون سپاری را به دفاتر پیشخوان خدمات دولت واگذار کنند و سایر دفترهای اختصاصی خود که این نوع خدمات را ارائه می کنند به دفتر پیشخوان تغییر دهند که این موضوع مجدد در ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه مورد تایید قرار گرفته است.
شفیعی ادامه داد: موارد مذکور در تبصره بند ۵ مصوبه شماره ۱۰۵۸۱۶ هیات وزیران در سال گذشته با موضوع «ایجاد هماهنگی بین دستگاهی به منظور تحقق و پیشبرد برنامه عملیاتی دولت الکترونیک» نیز تاکید شده است.
وی بدون اشاره به اسامی دستگاه های اجرایی که تا کنون این قوانین را در استان اصفهان اجرا نکرده اند، گفت: قوانین یاد شده از طریق استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.
مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی کشور اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان نیز جلسه های متعددی را درباره احصای خدمات دستگاه های اجرایی و واگذاری آن به دفاتر پیشخوان انجام داده و در حال پیگیری است.
وی نگاه مثبت مدیران ارشد دستگاه های اجرایی را برای تحقق این موضوع لازم خواند وگفت: آنها باید بخواهند که این کار انجام شود.
شفیعی با اشاره به تجربه مثبت دستگاه های حاضر در دفاتر پیشخوان خدمات دولت، تصریح کرد: بسیار به صرفه است که دستگاه های اجرایی خدمات خود را در این دفترها ارائه کنند.
وی اظهار داشت: بر اساس ضوابط، دستگاه های اجرایی موظفند نسبت به راه اندازی میز خدمت یا الکترونیکی کردن خدمات اقدام کنند بنابراین ارائه آنها در دفاتر پیشخوان باعث تسریع در عملیاتی شدن آن می شود و حجم کار دستگاه های اجرایی را کاهش می دهد.
شفیعی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان عزم جدی برای پیگیری این موضوع دارد و ساز و کارهایی برای تحقق آن اندیشیده است، تاکید کرد: این کار به سود دستگاه های اجرایی و مردم برای دسترسی ساده تر آنها به خدمات دولت است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ دفتر پیشخوان در اصفهان دارای پروانه بوده و در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند، گفت: از سال ۹۵ تا کنون که کار ساماندهی این دفاتر به سازمان تنظیم مقررات واگذار شد، ۳۲۷ پروانه در این استان تمدید، ۸۶ دفتر تغییر نشانی، ۴۰ پروانه انتقال امتیاز و چهار پروانه جدید برای تبدیل دفتر سایر دستگاه های اجرایی به دفتر پیشخوان صادر شده است. به گفته وی، توزیع دفاتر پیشخوان در سطح شهرها به طور مناسب، انجام و با توجه به تعداد آنها از صدور پروانه جدید خودداری شده است تا درآمدشان دچار مشکل نشود. ساماندهی دفاتر پیشخوان خدمات دولت براساس اساسنامه شرکت ملی پست از سال ۱۳۹۵ به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محول شده است. حدود ۱۳ هزار دفتر پیشخوان و دفتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) در کشور فعالیت می کند. به گفته حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان های خدمت رسان مانند ثبت احوال، تامین اجتماعی و وزارت تعاون باید سرویس های خود را در این دفاتر ارائه و نباید به صورت موازی دفتری را راه اندازی کنند.