اندازه سفره مردم در گرو صادرات خام

فرزانه مستاجران در حالی که یارانه معیشتی سالهاست تغییر نکرده و حتی با تغییر دولتها این میزان یارانه به همان منوال قبل به حساب خانواده ها واریز می شود اما قیمتها در بازار هر روز گران تر می شود و به گونه ای شده است که مردم حتی هویج و گوجه هم نمیتوانند خریداری کنند! […]

فرزانه مستاجران

در حالی که یارانه معیشتی سالهاست تغییر نکرده و حتی با تغییر دولتها این میزان یارانه به همان منوال قبل به حساب خانواده ها واریز می شود اما قیمتها در بازار هر روز گران تر می شود و به گونه ای شده است که مردم حتی هویج و گوجه هم نمیتوانند خریداری کنند! یک روز هویج گران می شود و یک روز رب گوجه فرنگی در بازار نیست و اینها همه به علت نداشتن برنامه در کشت، صادرات و نظارت بر بازار است که باعث می شود این تغییر قیمتها روزانه و یا حتی ساعتی باشد!

در هفته های گذشته گرانی هویج سرو صدای زیادی ایجاد کرد گفته می شود این روزها  با عرضه ۲ تا ۳ برابری و ممنوعیت صادرات، قیمت هویج در بازار کاهش یافته است. با توجه به کشت مناسب هویج و به دست آمدن محصول از الیگودرز، ازنا و بروجرد مشکل هویج تا حدودی برطرف شده است البته   امروز هر کیلو هویج با نرخ ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان در میدان مرکزی عرضه شد که با احتساب حداکثر ۳۰ تا ۳۵ درصد سود در خرده فروشی باید عرضه شود و این میزان قیمت هنوز هم فاصله زیادی با کیلویی ۲ تا ۷ هزار تومان که یکی دو ماه پیش بود، دارد!

گفته شده  ازدیاد تقاضا برای هویج از سوی آبمیوه فروشی‌ها به دلیل شرایط کرونا و صادرات از علل گرانی هویج در بازار است در این شرایط کشاورزان بدون در نظر گرفتن پروسه زمان بر کاشت مبادرات به کاشت این محصول به میزان زیاد کرده اند تا بتوانند از این بازار سودی ببرند .آمار گرفته شده از دزفول نشان  می دهد کشت هویج به بالای ۵ تا ۶ هزار تن رسیده است  که مسلما به دلیل نبود بازار و ممنوعیت فعلی صادرات هویج  با مشکل مازاد محصول روبه‌رو خواهیم شد.وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر باید میزان تولید برای بازار داخل و صادرات را مشخص کند تا کشاورزان از توسعه کشت اجتناب کنند تا بازار هویج هم همانند سیب زمینی دچار مشکل نشود.

بعد از ماجرای گرانی هویج این روزها کمبود رب گوجه فرنگی و گرانی آن در بازار مطرح شده است .گفته شده  افزایش قابل توجه قیمت رب به دلیل صادرات بی موقع گوجه فرنگی است. قیمت یک قوطی رب گوجه فرنگی از ابتدای سال تا امروز حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. بی آبی و خشکسالی و سرمازدگی محصول نیز باعث شده که امسال گوجه فرنگی به اندازه کافی برداشت نشود.مدیران وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی با تصمیم غلط در صادرات بی موقع و بدون کارشناسی باعث کمیابی گوجه و افزایش قیمت رب گوجه فرنگی شده اند.

قیمت رب گوجه فرنگی با سرعت بالایی رو به افزایش است و ماه گذشته  که زمان برداشت گوجه آذربایجان بود، آنقدر سرمازدگی محصولات بالا بود که گوجه زیادی به دست تولیدکنندگان نرسیده است. از طرف دیگر سال گذشته به دلیل تمدید مقطعی صادرات، صادرات رب گوجه به درستی انجام نشد و مقدار زیادی رب در کشور ماند. که البته همان سال  گذشته نیز  کاهش قیمتی در قیمت رب گوجه فرنگی مشاهده نشد و گویا در این بازار فقط گرانی ها به دست مردم میرسد!

رب گوجه فرنگی و غذاهای کنسروی تولید ایران در برخی از کشورهای همسایه طرفدارانی دارد به همین دلیل صادرات خام مواد اولیه آن نه تنها باعث بر هم ریختگی بازار داخلی می شود بلکه سود حاصل از صادرات را نیز کاهش می دهد اما از آنجایی که نگاه ها در اقتصاد آنی و لحظه ای شده است ، صادر کنندگان ترجیح می دهند مواد خامی هم چون گوجه و هویج و حتی ماهی را صادر کنند و از تولید و صادرات رب گوجه ، مربای هویج و کنسرو ماهی عقب می مانند.