الگوی زندگیمان را با هدفمان همرنگ کنیم

فرزانه مستاجران دین مبین اسلام برای الگو برداری تمامی مراحل زندگی را با نمونه های توحیدی و کامل در خود جای داده است. در عبادت،معاشرت،کسب رزق حلال و حتی ازدواج میتوان به نمونه های عینی در تاریخ اسلام رجوع کرد و از آنها درس گرفت. ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) از بزرگترین […]

فرزانه مستاجران

دین مبین اسلام برای الگو برداری تمامی مراحل زندگی را با نمونه های توحیدی و کامل در خود جای داده است. در عبادت،معاشرت،کسب رزق حلال و حتی ازدواج میتوان به نمونه های عینی در تاریخ اسلام رجوع کرد و از آنها درس گرفت. ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) از بزرگترین مصادیق یک الگوی دینی برای پیوندی مبارک است.

ازداج امری الهی است  از آن رو که   طبع و غریزه، «زوج» می خواهد، روان پر تلاطم، «همسر» می طلبد و روح بی قرار، بدون «او» احساس نقصان و کمبود می کند. خداوند هر یک را بدون دیگری نمی‌پسندد. از همین رو ، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله «ازدواج» را سنت خویش و راه رسیدن به رضای الهی و صیانت بخشیدن به نیمی از دین معرفی می‌کند. شاید یکی از بارزترین مزایای ازدواج ایجاد حس آرامشی است که در زوجین به واسطه ی این پیوند مبارک پدید می آید و همین حس آرامش باعث  اطمینان فرد، تحکیم بنیان خانواده و ثبات و پایداری و امنیت اجتماع می گردد.

با توجه به الگو پذیری مسلمانان از زندگی ائمه اطهار میتوان به این مهم دست یافت که زندگی موفق، در پناه ازدواجی موفق، و ازدواج موفق، در گرو عمل به دستورات روشنگرانه اسلام است. تأمل در زندگی موفق‌ترین انسان‌هایی که کره خاکی به خود دیده، ما را به روش‏هایی کارآمد و الگوبرداری صحیح از آنان برای نیل به اهداف متعالی سوق می‏دهد.

اسلام برای امر ازدواج اهمیت ویژه ای قائل است . در تاکید این موضوع میتوان به ده ها آیه و صدها روایت پیرامون ازدواج اشاره کرد. همچنین توصیه ها و ره نمود های زیادی در زمینه ازدواج و در زمان های مختلف مانند قبل از عقد، بعد از عقد و در زندگی مشترک وجود دارد که پیرامون وظایف و حقوق مرد و زن در زندگی مشترک است. و تاکید فراوانی شده تا جوانان مومن به ازدواج مبادرت ورزند.   در حدیثی از امیرمؤمنان علیه السلام می‌خوانیم: ” تَزَوَّجُوا فَإِنَّ رسولَ الله صلی الله علیه و آله قال: مَنْ أَحَبَّ أنْ یَتَّبِعَ سُنَّتی فَإِنَّ مِنْ سُنَّتی التَّزْویج؛ ازدواج کنید؛ زیرا رسول خدا علیه السلام فرمود: هرکه دوست دارد از سنت من پیروی کند، پس بداند که یکی از سنت‌های من ازدواج است”.  همچنین در قرآن کریم آمده است:” هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا؛ اوست آن‌کس که شما را از نفس واحدی آفرید، و جفت وی را از آن پدید آورد تا بدان آرام گیرد” (اعراف: ۱۸۹)

اول ذیحجه، به یمن ازدواج پر برکت  حضرت  علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام  روز ازدواج نام گزاری شده است.حضرت علی (ع) می فرماید: ” به خدا قسم هرگز کاری نکردم که فاطمه خمشگین شود؛ اونیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد”.

آیا ازدواج های امروز هم از زندگی ائمه اطهار الگو میگیرد؟امروزه  درباره عشق و علاقه در زندگی مشترک، باورهای فرهنگی زیادی وجود دارد از جمله این که ازدواج باعث از بین رفتن عشق می شود یا رابطه همه زن و شوهرها بعد از گذشت چند سال سرد می شود . شاید یکی از علل این که زندگی های امروزی کم دوام تر و سست تر به نظر می آیند، تغییر سطح توقعات و آگاهی همسران به خصوص زن ها، درباره زندگی مشترک و از بین رفتن تدریجی تابوی طلاق و جدایی باشد. وقتی الگوی یک زندگی را تغییر می دهیم نباید انتظار داشته باشیم زندگی مان مانند گذشته باشد. باید دید هدف ما از ازدواج یک زندگی زود گذر است و یا ما با این ازدواج بنا داریم دینمان را کامل کنیم. اگر جواب این سوال را برای خودمان مشخص کنیم ، الگوی زندگیمان را هم درست انتخاب میکنیم و زندگیمان می شود آنچه انتخاب کرده ایم  و برایش تلاش کرده ایم نه آنکه در رویا پرورانده ایم!