اصفهان یکی از نقاط ارزان، برای حاشیه نشینی

نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت : این کلانشهر برای حاشیه نشینی از ارزان ترین مناطق کشور به شمار می رود که هر مهاجری را برای حضور در این شهر ترغیب می کند.

اصفهان یکی از نقاط ارزان، برای حاشیه نشینی

نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت : این کلانشهر برای حاشیه نشینی از ارزان ترین مناطق کشور به شمار می رود که هر مهاجری را برای حضور در این شهر ترغیب می کند.
کوروش محمدی افزود : رسیدگی و پرداختن به مقوله حاشیه نشینی به عنوان پدیده ای جدید در کنار کلانشهرها، نیازمند سازمان و متولی خاص، نیروهایی متخصص و کارشناسان مرتبط با این حوزه است.
وی تاکید کرد :استفاده از افراد غیرمتخصص و غیر کارشناس برای حل مشکلات مناطق محروم حاشیه نشین باعث شود که نه تنها گام موثری در این راه برداشته نشود بلکه تصمیمات عجولانه و لحظه ای مشکلات آنها را فراگیرتر و وسیع تر می کند ؛ حاشیه نشینی از طرف جامعه و از سوی فرآیندها به شهر تحمیل می شود و تعلق فرهنگی به این منطقه برای شخص حاشیه نشین چندان مهم نیست.
وی خاطرنشان کرد : غوغا سالاری شهری و تجمل گرایی از نمودهای جوامع کنونی و شهرهای ما به شمار می رود و بسیاری را از شهرهای دور افتاده به این شهر می کشاند تا یک زندگی خوب را آغاز کند، اما این سراب، آینده ای روشن برای فرد مهاجر ندارد.
محمدی افزود : کودکان کار، تکدی گری، فحشا، اعتیاد، طلاق و دیگر آسیب های اجتماعی از معضلات مراکز حاشیه ای به شمار می رود و به طور کلی سوء مدیریت ها و عدم ارائه امکانات مساوی و رعایت نشدن عدالت توزیعی، معضلات مناطق کم برخوردار حاشیه ای را بیشتر می کند.
این پژوهشگر تصریح کرد : مدیران شهری نباید فقط به نقاط مرکزی و بافت تاریخی و گردشگری شهرها توجه کنند و باید محوریت کار خود را برای ساماندهی عدالت توزیعی از شرق و غرب و جنوب و شمال شهر و به یک میزان معطوف کنند؛ تصمیمات سلیقه ای در نهادهای مختلف باعث افزایش آسیب ها و نگاه غیر انسانی به مناطق محروم حاشیه نشین شهر نیز خواهد شد.
وی با اشاره به حاشیه نشینی فرهنگی افزود : در کلانشهر اصفهان بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان کمتر تعلق خاطری به شهر دارند و پهنه هایی که به شهر اضافه می شود تنها درآمد زایی را برای شهرداری به ارمغان می آورد و خدمات فرهنگی و اجتماعی در این مناطق رنگ می بازد.
عضو شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: نوع مدیریت و اجتماع ما ایجادکننده حاشیه نشینی است و درجه بندی مناطق حاشیه نشین می تواند توزیع امکانات را بهتر کند ؛ نگرش و تفکر منفی از سوی مدیران و مردم به نوعی این بخش از شهرها را از دیگر مناطق شهری جدا می کند و گاهی حتی باعث می شود این مناطق را به فراموشی بسپاریم و به یاد می بریم که حاشیه نشین ها نیز مانند سایر شهروندان نیازمند توجه هستند و نباید طردشان کرد.
محمدی برخورداری یک خطه از شهروند فرهنگی و جامعه پذیر را ضروری خواند و گفت : ما باید چنین شهروندانی برای زندگی و جوامع کنونی تربیت کنیم که نقش آفرینی در بستر جامعه در آنها نهادینه شود.
رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران اضافه کرد:
آسیب های اجتماعی روابط چند سویه با هم دارند و به همین دلیل راه حل های جامع نگر برای آنها چاره ساز خواهد بود.
این آسیب شناس اجتماعی به لزوم برنامه ریزی و طراحی برنامه های کاربردی اشاره کرد و افزود: هم اکنون شش منطقه حاشیه نشین با ۴۰۰ منطقه بحرانی از این حیث در اصفهان وجود دارد و چنانچه برنامه درستی نداشته باشیم ظرف چند سال آینده این مناطق به شدت افزایش پیدا می کند. نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت : اعتیاد طلاق فحشا و دیگر آسیب ها از جمله مواردی است که در مناطق محروم و حاشیه نشین بیش از سایر مناطق مشاهده می‌شود و متاسفانه نگاه غیرانسانی به آنان زمینه افزایش این آسیب ها را افزایش می دهد.