چهارمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری

در چهارمین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری که در هتل المپیک تهران برگزار شد، نخبگان عضو آتش‌نشانی اصفهان با ارائه مقالات متعدد علمی خوش درخشیدند. محمد حسن قدسی نیا، پژوهشگر و پرسنل سازمان آتش نشانی اصفهان در رابطه با همایش آتش‌نشانی و مدیریت شهری به خبرنگار ایمنا گفت: […]

در چهارمین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری که در هتل المپیک تهران برگزار شد، نخبگان عضو آتش‌نشانی اصفهان با ارائه مقالات متعدد علمی خوش درخشیدند.

محمد حسن قدسی نیا، پژوهشگر و پرسنل سازمان آتش نشانی اصفهان در رابطه با همایش آتش‌نشانی و مدیریت شهری به خبرنگار ایمنا گفت: در سال‌های اخیر شاهد برگزاری این نوع همایش‌ها هستیم که با افزایش سطح ایمنی و آگاهی آتش نشانان و مردم همراه است؛ از سویی این همایش‌ها فرصتی برای افراد متخصص است تا علم خود را در اختیار عموم بگذارند و به ارتقاء فرهنگ ایمنی مردم و سطح ایمنی آتش‌نشانان کمک کنند.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر در اصفهان ۶۰ حادثه شغلی برای آتش‌نشانان رخ داده که متأسفانه رقم خیلی بالایی است، ادامه داد: در مقاله تحقیقی خود که در این همایش پذیرفته شد، سطح حوادث آتش‌نشانان شهر اصفهان را بررسی کرده‌ام، زیرا همانطور که می‌دانید شغل آتش‌نشانان بسیار پرحادثه است؛ در این مقاله تلاش شده شرایطی که باعث می‌شود برای آتش نشانان حادثه شغلی ایجاد شود را بررسی کنیم و راه‌ها و شرایط کاهش این حوادث را نشان دهیم و سطح ایمنی آتش نشانان‌مان را ارتقاء دهیم.

این پژوهشگر سازمان آتش نشانی اصفهان ادامه داد: سازمان‌های آتش نشانی باید به طور جدی شغل آتش نشانان را ارزیابی و خطرات این شغل را ارزیابی کنند؛ مهم‌ترین راه کنترلی که ما می‌توانیم برای آتش‌نشانان پیشنهاد دهیم، آموزش ارتقاء آمادگی جسمانی است که مطالعات انجام شده و نشان داده است که آتش نشانانی که از سطح آمادگی جسمانی کافی برخودار نیستند، حوادث شغلی در بین آن‌ها بیشتر است؛ پس بااستفاده از تجهیزات حفاظتی به روز، آمادگی جسمانی بالا و آموزش می‌توانیم سطح این حوادث شغلی را تا حدود زیادی کاهش دهیم.

قدسی نیا خاطرنشان کرد: البته کمکی که مردم می‌توانند به آتش نشانان کنند بالابردن سطح ایمنی ساختمان‌هایشان است؛ آتش‌نشانان در همه جا نمی‌توانند ورود کنند و عملیات اطفاء حریق را انجام دهند؛ ساختمان‌ها باید خودشان مجهز به سیستم‌های اطفاء اتوماتیک باشد.

وی اضافه کرد: تغییرات کاربری یکی از معضلات دیگری است که برخی از مردم و اصناف برای آتش‌نشانان ایجاد می‌کنند؛ ارائه نکردن اطلاعات کافی به آتش نشانان, در بسیاری موارد جان نیروهای آتش‌نشانی را به خطر می‌اندازد؛ مثلاً پنهان کردن اینکه در محل حادثه تینر یا کپسول‌های گاز وجود دارد؛ اگر آتش‌نشان بتواند بر اساس حقایق موجود شرایط را تحلیل کند، می‌تواند برای اطفاء سریعتر و بهتر حریق کمک کند و از آسیب آتش‌نشان‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

  • طراحی سامانه اعلام حریق و حادثه

مجید فراست، دانشجوی رشته مهندسی محیط زیست واحد علوم و تحقیقات تهران و پرسنل سازمان آتش نشانی اصفهان پیرامون حضور پررنگ اصفهان در همایش و نمایشگاه آتش نشانی و ایمنی شهری به خبرنگار ایمنا گفت: مقاله‌ای که ارائه کردیم، پیرامون پاسخگویی به حوادث و بررسی آن در مدیریت حریق بود که خوشبختانه باتوجه به اینکه مقاله اصولی و کاربردی و مورد نیاز سازمان‌های آتش نشانی بود، پذیرفته شد.

وی افزود: در شهراصفهان و البته در کل کشور ایران این ایراد وجود دارد که خیلی از ساختمان‌ها و کارگاه‌ها و کارخانجاتمان مجهز به سیستم اعلام حریق است، اما متأسفانه بعد از یک و یا نهایتاً دو سال این سیستم‌ها خاموش می‌شود. علت خاموش بودنش یا نقص فنی است و یا افرادی که متولی هستند به اهمیت سیستم‌های اعلام حریق در ساختمان‌ها پی نبردند و نگه داری مناسبی از آن‌ها انجام نمی‌دهند، در نتیجه بعد از مدتی به دلیل آژیرهای متوالی و تمام شدن باتری و غیره… این سیستم از کار می افتد.

این پژوهشگر سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان ادامه داد: سیستم‌های اعلام حریق باید همیشه سرویس و به روز رسانی شوند؛ بنابراین ما سامانه‌ای طراحی کردیم تا در صورتی هرکدام از این سیستم‌ها در سطح شهر خاموش شود، بلافاصله آلارم می‌دهد و ستاد فرماندهی آتش نشانی از این مسئله با خبر می‌شود و اخطاری برای مالک و یا افرادی که متولی نگه داری این سیستم‌ها هستند، ارسال تا سیستم را بازسازی کنند.

فراست خاطرنشان کرد: در موضوع آتش نشانی ثانیه‌ها بسیار مهم و کاربردی هستند و ما در پژوهش خود کمک کردیم مراکز امدادی هم هوشمند شود؛ به این صورت که فرستنده بی سیمی که اختراع کردیم به محض اینکه علائم دود و یا حریق دریافت کند، به سیستم فرماندهی بدون واسطه انسانی اعلام می‌کند و وقتی اعلام شد ستاد فرماندهی کاملاً مشخصات، آدرس و حتی سطح و گستردگی حریق و اینکه در چه ساختمانی حریق رخ داده را متوجه می‌شود و می‌تواند در اسرع وقت نیروها را به محل حریق اعزام کند.

این عضو پرسنل آتش‌نشانی اصفهان گفت: این مورد را در آتش نشانی درچه اصفهان به صورت پایلوت اجرا کردیم که خوشبختانه در حدود ۳۰ ثانیه از زمان اعزام‌های آتش نشانی کم کرده است؛ بنابراین می‌توان از این تکنولوژی در جهت کاهش زمان پاسخگویی به حریق و حوادث استفاده کرد.

  • مقالات آتش نشانی به افزایش سطح ایمنی شهری کمک می‌کند

وحید عادلی، آتش‌یار ایستگاه آتش نشانی درچه اصفهان نیز که از دیگر شرکت کنندگان در همایش آتش‌نشانی و ایمنی شهری بود، به خبرنگار ایمنا گفت: بعد از حادثه پلاسکو و دستوراتی که از وزارت کشور ابلاغ شد، به این سمت رفتیم که ساختمان‌های مرتفع‌مان را هوشمند کنیم.

وی افزود: این سیستم به صورت هوشمند بین آتش‌نشانی‌ها و مالکان از طریق اپلیکشین ارتباط برقرار می‌کرد و در صورت خرابی، مالک دقیقاً متوجه می‌شود که مثلاً فلان سیستم حریق‌اش از کار افتاده و یا سیستم اطفاء حریق دچار عیب شده است. همچنین در صورت بروز حریق و قبل از اینکه اهالی شعله را ببینید، پرسنل آتش نشانی متوجه می‌شوند حریق در کجا اتفاق افتاده است و سریع برای امدادرسانی اقدام می‌کنند.

این پژوهشگر حوزه آتش‌نشانی ادامه داد: بنابراین مقالات ارائه شده در این همایش نه تنها از نظر علمی مفید هستند، بلکه می‌توانند در عرصه عمل نیز به افزایش سطح ایمنی شهری کمک کنند.