از بیمارستان روانپزشکی مدرس اصفهان چه خبر؟

قصه تلخ “دیار شیرین فراموش شده”، در جاده نجف آباد اصفهان خیرین سری هم به مدرس بزنند، بیماران روانپزشکی مظلوم ترینند دریاوفایی / گروه جامعه: بیماران مراکز روانپزشکی از مظلوم ترین بیمارانی هستند که نه قدرت دفاع از خودشان را دارند و نه آنطور که برخی از روانپزشکان می گویند امید چندانی به بهبودشان است. شاید […]

قصه تلخ “دیار شیرین فراموش شده”، در جاده نجف آباد اصفهان

خیرین سری هم به مدرس بزنند، بیماران روانپزشکی مظلوم ترینند

دریاوفایی / گروه جامعه: بیماران مراکز روانپزشکی از مظلوم ترین بیمارانی هستند که نه قدرت دفاع از خودشان را دارند و نه آنطور که برخی از روانپزشکان می گویند امید چندانی به بهبودشان است. شاید دست روزگار، تقدیر هریک از ما را برای ابد یا حتی مدتی کوتاه به این بیمارستان ها گره بزند بنابراین بد نیست اگر اندکی منصفانه تر از کنارشان عبور کنیم.

آنچه درادامه می خوانید چکیده ای از ماجرای پرفراز و نشیب دادرسی برای بیمارستان روانپزشکی مدرس اصفهان است که اگرچه پس از گذشت حدود ۵ سال بالاخره بخش کوچکی از معضلاتش مرتفع شده اما همچنان با نواقص و مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند.

مروری کوتاه براصل ماجرای مدرس؛

اواخر سال ۱۳۹۵بود که اولین بازدید رسانه ایمان از بیمارستان روانپزشکی مدرس اصفهان انجام شد. بعد به دنبال مشاهده معضلات و نارضایتی های عدیده بیماران و خانواده هایشان از این مرکز درمانی، بازدیدهای محسوس و غیرمحسوس بعدی و  نشستن پای دردل خانواده بیماران( چه درداخل بیمارستان و چه در منازلشان یا گفتگوی تلفنی) و مشاهده جز به جز اوضاع و احوال این مرکز درمانی و انجام تحقیقات لازم صورت گرفت. مطالبه گری های متعددی برای رفع مشکلات آن نیز انجام شد که البته آن زمان مورد ناخشنودی و عتاب مسئولان وقت این بیمارستان همچنین علوم پزشکی قرار گرفت… .القصه، پس ازجمع آوری مستندات و شواهد، از ما اصرار برای اصلاح و فریادرسی بیماران و پرسنل،  و از دست اندرکاران مربوطه انکار و شکایت و پرونده سازی. این اتهامات به نشراکاذیب درحالی بود که یکی از رئیس های بعدی این بیمارستان، صراحتا و کتبا اعلام کرد که آنچه خبرنگار مربوطه گزارش کرده دقیق و صحیح است که البته پس از این تائیدیه طولی نکشید که این پزشک مسئول برکنارشد… . به هرترتیب اکنون طبق بازدید مجددی که با هماهنگی مسئولان مربوطه بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت خوشبختانه حال فیزیکی این مرکز روانپزشکی رو به بهبود است و البته میزان کاهش آن نارضایتی ها نیز نیازمند تحقیقات میدانی و نامحسوس دوباره است.

حال بیمارستان روانپزشکی مدرس از زبان رئیس این مرکز:

امیرحسین شیرانی متخصص روانپزشکی و سومین مسئولی است که طی این ۵ سال تعویض شده است. هرچند رئیس برکنار شده قبل از وی، که وجود مشکلات را تائید کرده بود در همان مدت زمان اندک مسئولیتش، اقدامات و پیگیری های متعددی برای ارتقا کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی بیماران و خانواده هایشان انجام داده بود اما شرایط نابسامان فیزیکی و چهره ظاهری بخش های مختلف این بیمارستان در یکی دوسال اخیرتغییرمحسوسی یافته است.

در گپ و گفتی خودمانی، از دکتر شیرانی رئیس فعلی بیمارستان روانپزشکی مدرس درباره علت معضلات عدیده این بیمارستان سوالاتی پرسیدیم که طبق محتاطانه های مرسوم، از وجود علل اظهار بی اطلاعی کرد. او اما در ادامه گفتگو تصریح کرد: هرچند خوشبختانه وضعیت بیمارستان کمی روبه راه شده اما اعتراف می کنیم که هنوز تا رسیدن به رفع کامل مشکلات راه طولانی درپیش است.

جای خالی خدمات تخصصی در بیمارستان روانپزشکی مدرس

شیرانی توضیح داد: بالغ بر۲۹۰ بیماردرهرمقطع زمانی بستری داریم که گاهی تا بیش از ۳۰۰ بیمار هم پذیرش می شود. از آن جا که مدرس یک بیمارستان تک تخصصی است یک سری مشکلاتی را هم دارد، مثلا نیاز بسیار زیادی به سایر خدمات تخصصی ارتوپدی، جراحی و رشته های تشخیصی مانند تصویر برداری است، چراکه علاوه بر سایر خدمات درمانی، هرلحظه احتمال درگیری بیماران با یکدیگر هست و نیازمند سرویس تصویر برداری هستیم. الان دائم بیماران درحال اعزام به بیمارستان های اطراف مانند، شهید منتظری نجف آباد که نزدیکترین مرکز درمانی به ما است می باشد.

رئیس بیمارستان روانپزشکی مدرس به سایر مشکلات این مرکز درمانی اشاره کرد و گفت: پرسنل ما خصوصا در بحث پرستاری تعدادشان نسبت به بیماران استاندارد نیست. البته درتلاشیم تا مجوز استخدام نیروهای شرکتی را بگیریم. همچنین در بخش انتظامات که درعموم به بادیگارد مشهور است نیز به شدت در مضیقه ایم.

مدرس یاری گر سایر بخش های روانپزشکی اصفهان درروزهای کرونایی

امیرحسین شیرانی درتوضیحات بیشتر اظهار داشت: مدرس در این روزهای کرونایی یاریگر بخش روانپزشکی بیمارستان خورشید نیز بوده است. این بخش از خورشید  درمقاطعی از موج های کووید تعطیل شد و بار بیمارانش هم به دوش فارابی و مدرس افتاد. به همین دلیل گاهی اوقات بالای ۳۰۰ نفرپذیرش بیماربستری روانپزشکی داشته و داریم.

از او پرسیدیم “بیشترین ابتلا روانپزشکی که افراد با ابتلا به آن به مدرس مراجعه می کنند چیست؟”، پاسخ داد: شایعترین اختلالی که برای بستری به این مرکز می آید اسکیزوفرنی، اختلالات مربط با مواد مخدر و دوقطبی است.

رئیس روانپزشکی مدرس اصفهان توضیحاتی را نیز درباره تعداد بستری شده گان و رده های سنی ارائه داد. اینکه بیمارستان مدرس دارای دوبخش زنان و ۷ بخش مردان با حدود ۷۰ بیمارخانم و ۲۱۰ نفربیمار آقا در رده های مختلف سنی است.

به گفته شیرانی آمار ابتلا و بستری ناشی از اختلالات روانپزشکی در مردان بیشتر است. در این مرکز روانپزشکی تعداد زیادی نیز بیماران مجهول للهویه  و اورژانس اجتماعی بستری هستند که هزینه هایشان را خیرین تامین می کنند.

این مسئول ارشد بیمارستان مدرس در توضیحات بیشتر گفت: نسبت به بیمارستان های دیگر بستری سالمندان در این مرکز بسیار بیشتر است. بخش نوجوانان هم داریم. رِنج سنی بستری دراین بیمارستان از ۱۲ ساله است تا کهنسال یعنی ۹۰ ساله.

دکتر شیرانی به ۱۸ بیمار روانپزشکی مزمن اشاره کرده که سال های سال است دراین بیمارستان بستری هستند و خانواده هایشان بسیار به ندرت به عیادتشان می آیند. وی از قدیمی ترین بیماری که اینجا بستری است صحبت به میان آورد و گفت: نامش… است و در این مرکز قدمت ۳۵ ساله دارد، یعنی زمانی که ۴۵ سالش بود با اختلال اسکیزوفرنی به مدرس آورده شد و الان حدود ۷۰ سالش است.

هر بیمار روانپزشکی روزانه ۴۵۰ هزارتومان هزینه دارد

درباره هزینه های بیماران روانپزشکی نیز سوالاتی پرسیدیم، اینکه پذیرش و درمان این نوع بیماران رایگان است؟، توضیح داد: نه رایگان نیست، طبق دستور العمل تعرفه فرانشیزی که از بیمار می گیریم ۱۰ درصد است. یعنی برای بیمار بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان. یارانه سلامت هم ۳۰ درصد و بیمه ها نیز حدود ۶۰ درصد. حال اگر کارشناس بیاید و مثلا بیماری بیمه اش پذیرفته نشود، ببیند یارانه سلامتش هم نمی تواند بگیرد، خب نهایتا باید خود بیمار کل هزینه که حدودا شبی ۴۰۰ هزار تومان است بپردازد. در مجموع هزینه بستری و درمان هر بیمارروانپزشکی روزانه به طور متوسط ۴۵۰ هزارتومان است. تازه بعضی ها که شوک یا مشاوره های داخلی هم دریافت می کنند هزینه شان بیشتر می شود.

شیرانی افزود: مشکل ما اینجاست که بیمه ها بیماران معتاد را پوشش نمی دهند، الان ۱۵ تا ۲۰ درصد این بیماران نه بیمه دارند و نه توان پرداخت هزینه، از این جهت مستقیما تحت پوشش خیرین هستند. یعنی ماهیانه حدودا ۱۵ تا ۲۰ نفر بیمارانی که پذیرش می شوند هزینه شان را خیرین پرداخت می کنند که البته موضوع کمرنگ و ناشناخته بودن این بیمارستان نزد خیرین هم از دیگر مشکلاتمان است.

مرگ و میر کرونایی در روانپزشکی مدرس صفر است

رئیس بیمارستان روانپزشکی مدرس اصفهان همچنین درباره میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا دراین مرکز درمانی نیز اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون مرگ و میرهای کرونایی در مدرس صفر بوده است زیرا اگر به هردلیل مبتلا بشوند سریعا تشخیص داده شده و بیمار را برای درمان به بیمارستان فارابی اعزام می کنیم. از این طرف هم بیمار به محض ورود به بیمارستان ابتدا سریعا تریاژ می شود تا شناسایی شده و در صورت مثبت بودن سایرین را مبتلا نکند. به عبارتی بیماران به محض ورود به روانپزشکی مدرس غربالگری می شوند.

این مسئول ارشد در پایان صحبتهایش به این نکته هم اشاره کرد که: درایام کرونایی به دلیل پاک بودن بیمارستان به لحاظ بیمار کرونایی، تعداد بسیار زیادی پزشک و پرستار داریم که از دیگر مراکز درمانی برای خدمت دراین بیمارستان درخواست انتقالی دارند. چون مثلا گاهی خود پزشک و پرستار مبتلا به بیماری خاصی مثل دیابت و فشار خون هستند، برای همین اینجا به لحاظ در معرض کرونا نبودن برایشان امنیت بیشتری دارد که خب برای مدتی مامور به خدمت می شوند.

مدرس پتانسیل “قطب روانپزشکی” شدن منطقه را دارد

اما درادامه این پرس و جو از اوضاع و احوال مدرس و مدرسی ها، پای صحبت های دکتر حسن صالحی مدیرعامل خیریه این بیمارستان روانپزشکی نیز نشستیم.

با او راجع کم و کیف حمایت های مالی خیرین و نیکوکاران از مدرس سوالاتی را مطرح کردیم. اینکه” چرا این مرکز درمانی به رغم اینکه بیشترین نقش را درپذیرش و بستری بیماران روانپزشکی از سراسر استان و حتی کشور دارد و درعین حال نیازمند حمایت و حضور خیرین و نیکوکاران است اما آنطور که باید شناخته شده نیست و درحقیقت چندان ردپایی از خیرین برای کمک به حل مشکلات این بیماراستان دیده نمی شود؟”.

صالحی ابتدا یادآور شد: هم بیماران و هم پرسنل مرکز درمانی مدرس بسیار مظلوم واقع شده اند. وقتی یک بیمار در بیمارستان شهید مدرس بستری می شود اغلب پس از مدتی خانواده اش طردش می کنند و گاهی دیگر اصلا به سراغ بیمارشان نمی آیند یا اگر هم می آیند سعی می کنند بیمارشان را از دید اطرافیان و اقوام مخفی نگه دارند. البته به دلیل بحث فرهنگی است که درکشور ما وجود دارد وگرنه بیمار اعصاب و روان بیماری مانند سایربیماری ها می باشد.

پرسنل بیمارستان مدرس مصداق بارز ایثارگران بی ادعاهستند

مدیرعامل خیریه این بیمارستان روانپزشکی ادامه داد: مظلومیت این بیماران هم این است که اغلبشان به امان خدا رها می شوند و دیگر ملاقاتی ندارد. درحالی که مثلا یک بیمار بدحال سرطانی وقتی دربیمارستان بستری است اقوام و فامیل می روند عیادت و مثلا برایش دسته گل و شیرینی می برند که همین عیادت برای بیمار بسیار مفید است اما بیماران بستری در روانپزشکی ها از جمله مدرس، اغلب کلا طرد می شوند و نهایتا خانواده هراز گاهی به او سرمی زند.

صالحی، پرسنل مدرس راهم از جمله ایثارگران بی ادعا خواند و توضیح داد: کارکنان این روانپزشکی اعم از پرستار و پزشک و همکاران درسایر بخش ها نیز از این جهت مظلوم واقع شده اند که دربیمارستانی خدمت می کنند که به دلیل نوع بیمارانش هرچقدر هم خدمات ارائه بدهند نه این بیمار می تواند از او تشکر کند و نه حتی گلایه کند که مثلا چرا فلان خدمات را نرساندی. بعضی از پرسنل روانپزشکی مدرس گاهی خدماتی به بیماران می دهند که شاید بعضی ها این خدمات را برای پدرمادرهایشان هم انجام ندهند. مثلا بیمار را حمام می برند، برایش شیو و تمام کارهای نظافتی شخصی را انجام می دهند آن هم بدون سرسوزن چشم داشتی. واقعا پرسنل ما در این بیمارستان به معنای واقعی ایثار می کنند.

خیرین از روانپزشکی مدرس غافلند، کسی حواسش به این بیماران مظلوم نیست

وی خاطرنشان کرد: از طرفی درآمد زایی بیمارستان مدرس پائین است و درنتیجه کارانه پرسنل هم اندک. از آن طرف هم بیمارانی دارد که به لحاظ نوع بیماریشان پرخاشگرند، توهین می کنند و گاهی برخورد فیزیکی دارند. علاوه براین ها بعضی از خانواده بیماران حتی پول کرایه ماشین را هم ندارند که یا از بخش خیرین که بسیار ضعیف است یا خود پرسنل کمکشان می کنیم. همچنین بسته های معیشتی را خودمان با کمک پرسنل تهیه می کنیم و به خانواده ها می دهیم، وقتی سرپرست خانواده بیمار شده و درهمین بیمارستان بستری است یعنی آن خانواده نان آور ندارد.

 مدیرعامل خیریه روانپزشکی مدرس درباره چرایی غفلت خیرین از مدرس اظهار داشت: مدرس درجایی قرار گرفته که معلوم نیست دقیقامتعلق به کدام شهر است. درنقطه ای قرار گرفته که فراستانی هم است، یعنی چندین استان را پوشش می دهیم. از خوزستان، الیگودرز، شیراز، لرستان و یزد و… بیماران متعددی به این مرکز مراجعه و بستری می شود. ولی از آن طرف هم معلوم نیست که ما جزو اصفهانیم؟جزو خمینی شهریم یا جزو نجف آباد؟

وی افزود: در حالی که خمینی شهر خیرین بسیار عالی و بزرگی دارد که درآن جا کمک می کنند که اگر فقط یک درصد آن کمک ها در این بیمارستان هزینه شود تحول فیزیکی و رفع کمبودهای تجهیزات را انجام می دهیم. ولی خب بعضی از مردم ما متاسفانه حس ناسیونالیستی دارند می گویند” من میخواهم برای شهر خودم کار کنم”. در حالی که این بیمارستان هم متعلق به همه مردم است. همه از این بیمارستان انتظار دارند اما کسی توجهی برای کمک به آن ندارد.

بیمارستان مدرس قابلیت توسعه فیزیکی  دارد اما حامی مالی ندارد

دکتر صالحی ضمن در خواست حمایت خیرین از روانپزشکی مدرس خاطرنشان کرد: الان یک سری اقدامات پاراکلینیکی را می خواهیم انجام بدهیم اما بودجه اش را نداریم. هرروز باید بیمار را از این جا برای یک سی تی، یک رادیولوژی، یک سونو یا کارهای اولیه پاراکلینیکی که نداریم انجام بدهیم به بیمارستان نجف آباد ومراکز اطراف اعزام کنیم آن هم با این اوضاع کرونایی.

او گفت: بیمار سالم را می بریم مثلا درفلان بیمارستان اطراف یک سونو برایش انجام بدهند بعد می بینیم با ابتلا به کرونا برگشته است که دوباره باید برای درمان به بیمارستان دیگر اعزام شود. امیدواریم نیکوکاران بیایند دراین بیمارستان هم کمک کنند و یک سری نیازهای تجهیزاتی و ساخت و ساز و توسعه ای را انجام دهند. خوشبختانه اینجا فضای بسیار وسیعی داریم و حتی می توان این مرکز را به یکی از بهترین بیمارستان های استان و منطقه تبدیل کرد.

اهالی رسانه برای معرفی مدرس به خیرین کمک کنند

مدیرعامل خیریه بیمارستان روانپزشکی با تاکید براینکه “هرجایی که خیرین حضور داشتند آبادانی به خوبی و به سرعت انجام شده”، تصریح کرد: قدم اول را باید باکمک خیرین برداریم تا بعد از آن بتوانیم کمک های دانشگاهی و ملی را هم دریافت کنیم. ما درمدرس نیازمند کمک های بزرگ خیرین هستیم تا بتوانیم تحول بزرگ توسعه فازها و خرید تجهیزات را عملیاتی کنیم.هرخیری می تواند بیاید آجر و سیمان وآهن و… وقف کند. یک نفر بگوید دستگاه رادیولوژی برایتان تهیه می کنم. خلاصه هرخیری بیاد و یک گوشه کار این بیمارستان را بگیرد.

وی یادآور شد: مدرس به لحاظ فیزیکی ظرفیت توسعه دارد این بیمارستان حتی می تواند قطب روانپزشکی ایران شود. البته طرح جایگزینی بیمارستان مدرس را انجام دادیم و الان طرح توسعه بیمارستان را هم دردست اقدام داریم که حضور خیرین و نیکوکاران بسیار موثر است.

حسن صالحی در پایان خطاب به اهالی رسانه و خیرین سلامت گفت: کمک کردن به بیمارستان روانپزشکی مدرس نیز به اندازه همان بیمارستان های جنرال از پاداش معنوی برخورداراست و چه بسا بیشتر از آن، چراکه هم بیماران وهم پرسنل این مرکز درمانی بی حامی و مظلومند.