کسری روزانه ۵ میلیارد تومان منابع تأمین اجتماعی در استان اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه مصارف تأمین اجتماعی در استان به طور متوسط روزانه ۲۶ میلیارد تومان است، میزان منابع را ۲۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: روزانه ۵ میلیارد کسری منابع در استان داریم، اما جای نگرانی ندارد، چون با برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های انجام […]

ایسنا/اصفهان مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه مصارف تأمین اجتماعی در استان به طور متوسط روزانه ۲۶ میلیارد تومان است، میزان منابع را ۲۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: روزانه ۵ میلیارد کسری منابع در استان داریم، اما جای نگرانی ندارد، چون با برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های انجام شده سازمان تامین اجتماعی و منابع سایر ادارات کل، هیچ مشکلی در ارائه خدمات نداریم.

محمد گورابی امروز (سه شنبه- ۱۵ بهمن) در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: نظام تأمین اجتماعی در سه حوزه بیمه ای، حمایتی و امدادی مشغول به فعالیت است که سازمان تامین اجتماعی وظیفه بیمه ای را به عهده دارد و هدف این سازمان ایجاد آرامش خاطر و امنیت روانی افراد تحت پوشش برای آینده ای بهتر است.

تأمین اجتماعی، تنها صندوق بیمه ای که روی پای خود ایستاده است

وی با تأکید براینکه حمایت از تولید جرو تکالیف سازمان تأمین اجتماعی است، افزود: باوجود تمام مشکلات و موانع، تأمین اجتماعی بدون اتکا و وابستگی به بودجه دولت مشغول فعالیت بوده و تنها صندوق بیمه ای است که روی پای خود ایستاده است.

گورابی با اشاره به گام های بلندی که سازمان تأمین اجتماعی باوجود موانع و مشکلات برداشته است، گفت: در حوزه مستمری بگیران تلاش کرده ایم پرداخت حقوق ها رأس زمان مقرر و بدون تأخیر باشد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان به ۳۴۰ هزار مستمری بگیر در استان اصفهان اشاره و اعلام کرد: ماهانه ۵۷۰ میلیارد تومان به این مستمری بگیران پرداخت می شود.

وی همچنین با اشاره به ۲۶ هزار مقرری بگیر بیکار در استان، گفت: ۴۵ میلیارد تومان به این مقرری بگیران پرداخت می شود.

۶۸ درصد جمعیت استان تحت پوشش تأمین اجتماعی

گورابی با اعلام اینکه هم اکنون ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی استان اصفهان هستند و از درمان سازمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره می برند، تصریح کرد: ۶۸ درصد جمعیت استان اصفهان بر اساس آمار رسمی جمعیت، تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند.

وی یکی از مهمترین اولویت های این اداره کل را تأمین منافع کارفرما و نیز منافع بیمه شده دانست که در راستای منافع تامین اجتماعی است و افزود: این سه ضلع منافع مشترک دارند و در راستای یکدیگرند.

 مدیرکل تأمین اجتماعی استان با بیان اینکه این اداره کل نهایت همکاری را با کارگاه های دارای بحران داشته، عنوان کرد: بسته حمایتی استان اصفهان از کارفرمایان با راهنمایی استاندار به صورت کامل تنظیم شده و اقدام خوبی برای حمایت کارفرمایان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اصلاح فرایندها جزو یکی از اولویت های ماست، ادامه داد: گسترش و تعمیم خدمات غیرحضوری نیز در دستور کار است تا جایی که نیاز به مراجعه به شعب نباشد. همچنین برون سپاری خدمات جزو اولویت هاست.

حذف پرونده های کاغذی از سال آینده

گورابی با بیان اینکه براساس آماری که داریم استان اصفهان با ۱۱۰ هزار کارگاه فعال، رتبه اول کشور را دارد، گفت: ارسال لیست، پرداخت حق بیمه و ابلاغ ها همه غیرحضوری صورت می گیرد، در عین حال که پرونده الکترونیک بیمه شدگان و مستمری بگیران در دستور کار ماست و براساس برآورد صورت گرفته ظرف ۶ ماه آینده تمام پرونده های بیمه شدگان و مستمری بگیران الکترونیکی شده و سال آینده اصلا پرونده کاغذی نخواهیم داشت.

بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی

وی در ادامه با اشاره به اینکه قوانین حمایتی، بسیاری از افراد را تحت پوشش تأمین اجتماعی درآورده، درحالی که دولت حق بیمه این افراد را پرداخت نمی کند، تصریح کرد: سال گذشته در استان رقمی معادل ۸۰۰ میلیار تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی اصفهان بود.

وی در مورد بیمه کارگران ساختمانی گفت: بیمه کارگران ساختمانی برای تمام افرادی که کارت مهارت دارند، در شعب شهر اصفهان تا خرداد و در برخی از شعب شهرستان ها به روز، انجام شده است، این درحالی است که سال گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان در این حوزه کسری داشتیم، اما با این وجود به خدمت رسانی در این بخش ادامه می دهیم.

وی به بازنشستگی های پیش از موعد اشاره و خاطرنشان کرد: در کشور ما سن امید به زندگی بالای ۷۰ درصد رفته، اما به واسطه قوانینی مثل سخت و زیان آور، سابقه کار برای بازنشستگی در برخی مشاغل سخت و زیان آور به ۲۰ سال رسیده است.

گورابی با تاکید براینکه قانون سخت و زیان آور برای امن کردن محیط از عوامل سخت و زیان آور است نه بازنشستگی زودتر، گفت: این قوانین و خیلی از قوانین دیگر مثل بازنشستگی براساس میانگین دستمزد دو سال آخر، بار تحمیلی بزرگی به سازمان است.

وی خواستار اصلاح ساختاری قوانین تأمین اجتماعی شد و گفت: اصلاح ساختاری قوانین ضروری تر از وصول مطالبات و جزو اولویت هاست که در غیراین صورت سازمان دچار مشکل می شود.

بدهی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی کارفرمایان به تأمین اجتماعی

 مدیرکل تأمین اجتماعی استان با بیان اینکه میزان بدهی تأمین اجتماعی به مراکز درمانی و علوم پزشکی به حداقل رسیده و مراکز غیردولتی را تهاتر می کنیم، افزود: هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی کارفرمایان به تامین اجتماعی در استان است.

 وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه قانون کار اجازه می دهد فردی به خاطر بیمه نشدن از کارفرما شکایت کند، گفت: در صورت تأیید اداره کار و هیئت های حل اختلاف، کمیته ای در تأمین اجتماعی تشکیل می شود و اگر اسناد و مدارک کامل باشد رسیدگی می کنیم، اما در ارتباط با افرادی که سن بالای ۶۰ سال و سابقه کار کمتر از ۱۰ سال دارند، قانون می گوید به میزان سابقه می تواند از خدمات استفاده و کسری را پرداخت کند، این درحالی است که حقوق مستمری این افراد زیر حداقل و مبنای نارضایتی و اختلاف است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان با تأکید براینکه هیچ کارگاهی به هیچ عنوان نباید بدهی داشته باشد، تصریح کرد: در برخی موارد کارفرمایان آشنایی و اطلاع کامل از قوانین ندارند و به همین خاطر کلاس های آموزشی برگزار می کنیم.

وی با یادآوری اینکه استان اصفهان صنعتی و تولیدی بوده و عمده افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی اکنون به دوران بازنشستگی رسیده اند که این موضوع هزینه ها را بالاتر از درآمدها کرده است، تأکید کرد: تأمین اجتماعی وظیفه حاکمیتی دارد و رقیب ندارد، اما ساختارها باید اصلاح شود.

عبدالرسول آقا هادی معاون بیمه ای اداره کل تأمین اجتماعی استان اصفهان نیز در این نشست، با بیان اینکه تأمین اجتماعی دنبال سود و نفع نیست و یک سازمان بیمه ای است، اظهار کرد: در حوزه کارفرمایی، اداره کل تأمین اجتماعی استان بخشودگی جرایم را اجرا کرده است که در این راستا ۵ هزار و صد درخواست دریافت و ۴ هزار درخواست تایید کردیم.

وی با اشاره به ۶۴ میلیارد ریال بخشودگی جرایم کارفرمایان و تقسیط و وصول مابقی بدهی، گفت: برای همراهی با کارفرمایان در زمان بروز مشکل نهایت مساعدت را داریم تا ادامه کار بدهند و مانع تولید و اشتغال نشویم.

آقا هادی با بیان اینکه به دنبال مجوز برای افزایش کارگزاری ها در اصفهان هستیم، گفت: شعب اقماری هم برای دسترسی و خدمات رسانی بهتر به بیمه شدگان ایجاد شده، در عین حال که توسعه خدمات غیرحضوری تأکید ماست.