کرونا مصرف آب در اصفهان را ۱۰ درصد افزایش داد

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با پیش بینی افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب در دو روز پایانی سال، گفت: در پی شروع ویروس کرونا مصرف آب در اصفهان بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

کرونا مصرف آب در اصفهان را ۱۰ درصد افزایش داد

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با پیش بینی افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب در دو روز پایانی سال، گفت: در پی شروع ویروس کرونا مصرف آب در اصفهان بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

ناصر اکبری در خصوص افزایش مصرف آب در روزهای پایانی سال و همچنین در پی شروع ویروس کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه رویه کنترل بهداشت استفاده از آب است، اگر این شستشو بهداشتی و خانه تکانی ها امسال نیز ادامه یابد، در هفته پایانی سال شاهد افزایش ۳۵ درصدی و در دو روز آخر امسال با افزایش ۴۵ درصدی مصرف آب در اصفهان مواجه می شویم.

وی با تاکید بر اینکه در پی شروع ویروس کرونا مصرف آب بین ۵ تا ۱۰درصد در شهرهای مختلف اصفهان افزایش یافته است، گفت: به طور معمول ایام پایانی سال به سنت خانه تکانی مصرف آب افزایش می یابد که در دو روز آخر پیک مصرف سال میزان افزایش مصرف بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود.

معاون بهره برداری شرکت آبفا استان اصفهان با طبیعی دانستن افت فشار آب در زمان پیک مصرف، افزود: اگر ذخایر آب استان از آب باشد، در زمان پیک مصرف، افت فشار امری طبیعی است، اما تمام تمرکز شرکت آب و فاضلاب بر عدم قطعی آب است.

وی تاکید کرد: برخی موضوعات اقتصاد و توسعه شبکه آب جهت تقویت و بهبود وضعیت تامین آب را به منظور عدم آسیب به بهداشت عمومی به فصل بعد از ویروس کرونا انتقال دادیم.

اکبری در خصوص نظارت بر کیفیت آب برای مقابله با کرونا، توضیح داد: تمام آبی که وارد شبکه توزیع می شود با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشت و درمان انجام می شود و کنترل کیفیت با تایید بهداشت استان صورت می گیرد و وظیفه شرکت آبفا توزیع آب با کیفیت از هر منبعی است.

وی با بیان یکسان سازی کیفیت آب چاه و تصفیه خانه باباشیخعلی در زمان پیک مصرف، اظهار کرد: ظرفیت آب دریافتی از تصفیه خانه بابا شیخعلی تنها حدود ۱۱ است در حالیکه نیاز ما در زمان اوج مصرف به ۱۶ متر مترمکعب افزایش می یابد.

معاون بهره برداری شرکت آبفا استان اصفهان تاکید کرد: به منظور عدم آسیب به سیستم توزیع آب، باید آب تصفیه خانه و چاه ها به صورت مخلوط و بدون اختلال در سطح سیستم با کیفیت یکسان در شبکه توزیع قرار گیرد.

وی با اشاره به سیلابی شدن زاینده رود در هفته گذشته و افت فشار آب در اصفهان، توضیح داد: با توجه به سیلابی شدن رودخانه به طور طبیعی برای جلوگیری از کاهش کیفیت آب باید تصفیه خانه از مدار خارج می شد، اما خوشبختانه با راهکارهای مجموعه آب و فاضلاب، طی چند سال گذشته هیچگاه تصفیه‌خانه را از مدار خارج نکرده‌ایم اما به منظور یکسان سازی کیفیت، میزان آب را کاهش دادیم.

اکبری با تاکید کیفیت آب شرب بعد از ورود چاه ها به مدار آبرسانی، تصریح کرد: خط قرمز شرکت آبفا، توزیع آب شرب باکیفیت است. از سوی دیگر ممکن است در شهری به دلیل عدم وجود چاه یا نیاز نداشتن به آب و یا اینکه نتوان آب چاه را به کیفیت مطلوب رساند و چاهی وارد مدار نشود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط پیک مصرف بین ۵ تا ۶ درصد آب مورد نیاز اصفهان از چاه ها تأمین می شود، اضافه کرد: اگر زاینده رود به طور مستمر جاری باشد با پر شدن چاه ها و سفره های آب زیرزمینی ظرفیت چاه نیز افزایش می‌یابد.

معاون بهره برداری شرکت آبفا استان اصفهان در خصوص وضعیت چاه‌های فلمن نیز، توضیح داد: متاسفانه طی ۱۰ سال گذشته سفره این چاه ها خالی شده و وضعیت مطلوبی ندارند و شاید حدود ۵ درصد منابع آب چاه های فلمن و  درصد از چاه های محلی آب مورد نیاز استان تامین می شود.

وی با اشاره به دو راهکار برای تقویت و تغذیه شبکه توزیع آب در زمان اوج مصرف، گفت: در یک راهکار می توان در زمان نیاز  حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی را طی ۲۴ ساعت انجام و از این ذخیره استفاده کنیم و در اقدامی دیگر با تعدیل فشار شبکه منجر به کاهش مصرف آب شویم.

معاون بهره برداری شرکت آبفا استان اصفهان اضافه کرد: از طرفی فرهنگ مردم در استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف، کمک بزرگی در کاهش مصرف آب خواهد کرد که از این طرق می توان منابع غیرتصفیه خانه (چاه ها) را در شرایط پیک به حداقل رساند.

وی همچنین کیفیت آب اصفهان را بسیار خوب ارزیابی کرد و در خصوص توصیه برخی افراد در استفاده از آب معدنی به جای آب شهری، گفت: در هیچ شرایطی مردم را توصیه به استفاده از آب معدنی نکرده‌ایم.

اکبری تصریح کرد: آب اصفهان یکی از باکیفیت ترین آب شرب کشور است و کسانی که تبلیغی غیر از این می کنند، شاید اهدافی دیگر دارند، چراکه آب معدنی برای زمان هایی همچون اتفاقات طبیعی همچون سیل و زلزله و یا وقوع شرایط بحرانی که شبکه توزیع آب به نحوی از مدار خارج می شود.