وقوع ۴۰ حریق در مراتع و عرصه‌های محیط زیستی استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان علت ۹۰ درصد حریق ها را خطای انسانی اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال ۳۵ حریق در مراتع و ۵ حریق در عرصه های محیط زیستی استان اتفاق افتاده است.

منصور شیشه فروش اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۵ حریق در مراتع استان اتفاق افتاده که ۶۳ هکتار از مراتع استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه حریق در مراتع استان بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان از جمله فریدونشهر، بوئین میاندشت، خوانسار، گلپایگان، چادگان، سمیرم و نطنز اتفاق افتاده، افزود: در عرصه های محیط زیست نیز ۵ مورد حریق داشتیم که به حدود ۶۰ هکتار از عرصه های محیط زیستی استان آسیب زده و بیشتر در عرصه های محیط زیستی موته و مناطق حفاظت شده در قمصر و گلپایگان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه علت ۹۰ درصد حریق ها خطای انسانی است، گفت: گردشگرانی که در روزهای تعطیل به مناطق گردشگری و عرصه های زیست محیطی رفته و آتش روشن می کنند، کشاورزانی که ته مانده مزارع را آتش می زنند و به واسطه باد این آتش سرایت پیدا می کند، مرتع داران و عشایری که در مراتع آتش روشن کرده و مراقبت نمی کنند و یا کسانی که اشیا فلزی، شیشه ای و بطری های آب را در طبیعت رها می کنند همه این عوامل می توانند باعث آتش سوزی شوند.

وی وقوع ۱۰ درصد حریق ها را نیز به خاطر عوامل طبیعی مثل گرمای هوا و وزش بادهای گرم عنوان کرد و افزود: دمای هوای امسال ۲ درجه سانتی گراد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته، علاوه براینکه به علت بارش های فروردین گیاهان علوفه ای یکساله رویش خوبی داشتند و اکنون با فرارسیدن تابستان خزان کرده اند و با یک حرارت کوچک آتش می گیرند و این آتش دامنه پیدا می کند.

شیشه فروش به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با حریق اشاره و تصریح کرد: با تقویت تیم های محلی، اطلاع رسانی، هشدار، آموزش و بکارگیری گشت های مراقبت سعی شده حریق ها در بطن خاموش شده و کمترین خسارت به مراتع و عرصه های زیست محیطی استان وارد شود.

وی به گردشگران و ساکنان مراتع و جنگل های استان توصیه کرد که از روشن کردن آتش خودداری کرده، اگر آتشی روشن کردند از خاموش شدن آن اطمینان کامل حاصل کنند و به محض مشاهده حریق به شماره ۱۱۲ هلال احمر، ۱۱۰ نیروی انتظامی و یا  ۱۵۰۴ منابع طبیعی اعلام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اهمیت احیاء مراتع و جلوگیری از ورود آسیب به عرصه های زیست محیطی، گفت: عرصه های اولویت دار شناسایی شده و ۷۰ تیم عملیاتی و گشت و مراقبت درحال بررسی و رصد این عرصه ها هستند. همچنین اطلاع رسانی به مردم صورت گرفته و به شهرداری ها و دهیاری ها نیز اعلام شده که پوشش های گیاهی خشک را حذف کنند، به کشاورزان توصیه شده درختان خشک را از باغات حذف و علوفه های خشک را به صورت مکانیکی حذف کنند.

وی از سازمان جنگل ها و مراتع کشور درخواست کرد که یک بالگرد مجهز به سبد آب پاش در اصفهان مستقر کنند و افزود: در مناطق چادگان و سمیرم نیاز به احداث دو پایگاه اطفا حریق داریم که باید سازمان جنگل های کشور اعتبارات آن را تخصیص دهند.

شیشه فروش به وقوع یک مورد حریق در باغات استان در شهرستان نطنز اشاره و خاطرنشان کرد: ۲۰ هکتار از باغات منطقه ابیانه دچار آتش شد، به دلیل اینکه علوفه های زیر باغ آتش گرفته و تسری پیدا کرده بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به درپیش بودن دو ماه دیگر تابستان و گرمای هوا، گفت: مدیریت بحران استانداری اصفهان بار دیگر نسبت به روشن کردن آتش مراقبت نشده در مراتع و عرصه های زیست محیطی به همه بخش ها هشدار جدی می دهد.