وقتی طلا از چشم می افتد!

فرزانه مستاجران طلا به عنوان بهترین فلز جهان، محبوبیت خود را صدها سال است که نگه داشته و با گذشت زمان نه تنها از میزان این محبوبیت کاسته نشده است بلکه روز افزون نیز بوده است. این فلز با  ارزش به دلیل وجود سرمایه ای و همچنین قابل انتقال بودن به نسل های آینده  از […]

فرزانه مستاجران

طلا به عنوان بهترین فلز جهان، محبوبیت خود را صدها سال است که نگه داشته و با گذشت زمان نه تنها از میزان این محبوبیت کاسته نشده است بلکه روز افزون نیز بوده است. این فلز با  ارزش به دلیل وجود سرمایه ای و همچنین قابل انتقال بودن به نسل های آینده  از جذابیت بالایی برخوردار است و کمتر کشوری پیدا می شود که مردمانش به طلا به عنوان یک سرمایه فکرنکنند و در صدد خرید بیشتر آن نباشند . اما سالها بود هندی ها جز خریداران اصلی طلا در جهان بوده و حتی دیده می شد در مواقعی از سال طلا فروشی ها با جمعیت عظیمی  مواجه می شدند و مردم در صف های طولانی طلا فروشی می ایستادند و حتی در این صف ها چادر مسافرتی میزدند و استراحت میکردند! اما این رکورد شکنی را چینی ها از آنها ربوده اند و در سال جاری بیشترین تقاضای طلا را کشور چین اشته است. وقتی اسم کشور چین می آید اکثر ما مردمانی را در نظر داریم با چشمان بادامی ، که شبانه روز در تلاش هستند تا تکه نانی درآورند و به غفلت نخورند، اما آمار و واقعیات چیز دیگری نشان می دهد.میزان بالای تقاضا در این کشور باعث شده قیمت طلای جهان  به این کشور بستگی داشته باشد و یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در رشد تقاضای جهانی برای طلا، علاقه چینی ها  به خرید این فلز ارزشمند است که آنها را به اولین مصرف کننده بزرگ طلا در جهان تبدیل کرده است.

در سال ۲۰۱۶، ایران پنجمین خریدار بزرگ طلا و جواهرات بوده و تاکنون نیز نشانه‌ای از کند شدن این روند دیده نشده است. به گزارش شورای جهانی طلا (WGC) خرید طلا و جواهر در این کشور طی سه ماهه اول سال ۲۰۱۷، حدود ۲۷ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. که البته این میزان خرید در آن مقطع زمانی به دلیل بیم مردم از گران شدن طلا و کم شدن ارزش پولشان بود که اتفاقا هم دست از آب در آمد. کشورهای دیگر هم کم و بیش از همین روند پیروی کرده و مصرف طلا در جهان افزایش یافته است. اما چرا هندی ها در دو سال اخیر از خرید طلا منصرف شده اند و کم تر از این فلز زرد استقبال میکنند؟ آیا هندی ها راه دیگری برای سرمایه گذاری یافته اند ؟ امکان دارد دیگر کشورها نیز همین روند را ادامه دهند؟

تغییر ذائقه هندی ها به دلیل تغییر در محدوده سنی جمعیتی در این کشور است.. در حال حاضر حدود یک سوم از جمعیت هند بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند و اغلب ترجیح می‌دهند پول خود را روی دستگاه‌های الکترونیکی هزینه کنند و به جای جواهرات، قسط‌های ماهانه این دستگاه‌ها با نرخ‌های بهره صفر را پرداخت کنند. دستگاه‌های الکترونیکی از نظر هزینه واردات در سال ۲۰۱۷ از طلا به عنوان بزرگترین کالاهای وارداتی سبقت گرفت و پس از نفت خام قرار گرفت. بعلاوه به نظر می‌رسد سلیقه کسانی که طلا خریداری می‌کنند تغییر کرده است و جواهرات سنگین وزن جای خود را به جواهراتی با طراحی سبک داده‌اند.  همچنین چند ماه گذشته  قیمت طلا در هند به بالاترین حد در پنج سال اخیر صعود کرد و به جذابیت طلا به عنوان پناهگاهی برای حفظ دارایی ضربه زد. این اتفاق کسانی که طلا با بالاترین عیار را که برای جواهرات مناسب است خریداری می‌کردند تا آن را آب کرده و با قیمت بالاتری بفروشند را دلسرد کرد. تمام عوامل با منجر شده هندی ها روند خود را تغییر دهند. به هر حال باید در نظر داشت طلا هرچند ارزشمند است اما سرمایه ای مولد نیست و برای اینکه کشوری به سازندگی برسد باید در سرمایه های مولد سرمایه گذاری شود.