مشاغل خانگی ، فقط در چند حوزه محدود

فرزانه مستاجران “در خانه در آمد زایی کنیم ” این موضوع تیتر اخبار های اقتصادی چند روز گذشته است. اما ماجرا چیست؟ در چند روز گذشته وزارت کار اعلام کرده است که برای رفاه حال مردم طرحی را در دست دارد که مشاغل خانگی خرد و کوچک طی آن به سهولت مجوز دریافت می کنند. […]

فرزانه مستاجران

“در خانه در آمد زایی کنیم ” این موضوع تیتر اخبار های اقتصادی چند روز گذشته است. اما ماجرا چیست؟ در چند روز گذشته وزارت کار اعلام کرده است که برای رفاه حال مردم طرحی را در دست دارد که مشاغل خانگی خرد و کوچک طی آن به سهولت مجوز دریافت می کنند. این وزارت خانه اعلام کرده ، به دنبال شیوع کرونا نه تنها صنوف و بخشهای خدماتی و بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر قرار گرفتند؛ بلکه برای مشاغل خرد و کوچک هم مشکلاتی به وجود آمد. بر همین اساس وزارت کار طرح توسعه مشاغل خانگی را با توجه به مزیتهای بالای کسب و کارهای خانگی در دوران کرونا، به شکل ویژه در ۳۱ استان کشور به اجرا درآورد.

 همانظور که برکسی پوشیده نیست ، دریافت مجوز یکی از سخت ترین مراحل راه اندازی یک کسب وکار در ایران است از این رو وزارت کار با اعلام سایتی از متقاضیان مشاغل خانگی درخواست کرده ثبت نام کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. اما در ابتدایی ترین بررسی ها میتوان به بی نظمی در این طرح پی برد. در سال گذشته چندین بار از سوی وزارت خانه ها و مراکز مختلف سایت هایی اعلام شده برای گرفتن مجوز که آخرین آن  G4B.ir  بود اما سایتی که اخیرا اعلام شده inhb.ir    است .حالا متقاضیانی که در سایت قبلی ثبت نام کرده اند و هنوز هیچ جوابی نگرفته اند( البته تعدادی هم جواب گرفته اند)، سردرگم مانده که آیا دوباره باید در سایت جدید ثبت نام کنند یا خیر؟!

از مرحله اول که بگذریم با ورود به سایت مذکور(inhb.ir    )  به نا مفهومی های بیشتری می رسیم.  در ابتدای سایت در معرفی گفته شده” طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیر خانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی و به تصویب رسید و….”  که توضیح مشخصی از طرح های قبلی و ثبت نام کنندگان آن نیامده است.

در قسمت بعد  مراجعه کنندگان را به دو دسته تقسیم کرده است. اولین قسمت پیشرانان است که در توضیحات آن آمده” در آینده تکمیل می شود!” و دومین قسمت متقاضیان . جالب است تا امروز حدود ۹۷۰ نفر در این طرح به عنوان پیشران ثبت نام کرده اند که هنوز توضحیی هم برایش در سایت موجود نیست! و البته حدود ۲۰۰۰۰ متقاضی طرح هستند.

اما بعد از ورود به عنوان متقاضی و پر کردن انواع و اقسام فرم ها با لیستی از مشاغل خانگی رو به رو میشویم که تعداد آن کمتر از ۲۰مورد است و ذکر شده اگر درخواست مجوز برای شغل دیگری دارید باید منتظر طرح های بعدی باشید! جالب است این لیست شامل مشاغلی است که اصلا احتیاج خاصی به مجوز ندارد به طور مثال قالی بافی، گلیم بافی، مینا کاری و چرم دوزی.

به گفته وزارت کاراجرای این طرح در سه فاز پیش بینی شده که فاز اول شناسایی و اولویت‌بندی مزیت‌ها و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی است، فاز دوم به توانمندسازی متقاضیان و فاز سوم به تعامل با فعالان عرصه فروش محصولات مشاغل خانگی با برندهای معروف بازار فروش می پردازد.

آنچه مشخص است اوضاع نابه سامان اقتصادی در کشور است که مردم را مجبور کرده به سمت مشاغل خانگی روی آورند و همه اعضای خانواده درآمد کسب کنند اما مشاغل خانگی  در دنیا به تنوع و راه اندازی آسان معروف و برگزیده شده است اگر قرار باشد برای مجوز ماه ها در سایت های مختلف ثبت نام کنیم و در آخر هم شغلی را که توانایی و مهارت انجام آن را داریم نتوانیم مجوزی برایش دریافت کنیم دیگر مشاغل خانگی معنایی ندارد.