مبتلایان به دیابت آگاه باشند

استرس جسمی و روحی منجر به ترشح آدرنالین و کورتیزول در خون می‌شود. این هورمون‌ها می‌توانند سطح گلوکز خون را افزایش دهند. افزایش ناگهانی سطح گلوکز می‌تواند باعث به وجود آمدن علائم ناخوشایندی به خصوص در افراد دیابتی شود

حسین محزونیه : زمانی که بدن دچار استرس می‌شود هورمونی تشکیل می‌دهد که باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود، که ممکن است باعث ایجاد علائم ناخوشایندی در افراد دیابتی شود.

بدن نسبت به استرس و احساس خطر واکنش نشان می‌دهد که این واکنش جنگ یا گریز نامیده می‌شود.

در طول این واکنش بدن آدرنالین و کورتیزول تولید کرده و تعداد تنفس را افزایش می‌دهد. در صورتی که بدن نتواند به درستی این تولیدات را پردازش کند، سطح گلوکز خون افزایش می‌یابد. استرس طولانی مدت و مداوم می‌تواند روح و جسم را ضعیف کند، که در این صورت مدیریت دیابت دشوار می‌شود.

  • چگونه انواع مختلف استرس می‌توانند بر دیابت تأثیر بگذارند؟

استرس هر فردی را به طور متفاوت تحت تأثیر قرار می‌دهد. نوع استرس نیز بر پاسخ فیزیکی بدن تأثیر می‌گذارد.

هنگامی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دچار استرس روانی هستند، سطح گلوکزشان افزایش می‌یابد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ممکن است پاسخ متفاوت‌تری نسبت به استرس داشته باشند. افراد هنگام تجربه استرس ممکن است یا دچار کاهش و یا افزایش سطح گلوکز شوند.

زمانی که استرس را تجربه می‌کنید ممکن است قند خونتان افزایش یابد. استرس می‌تواند هر دو افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ را تحت شعاع قرار دهد.

  • علائم استرس چیست؟

گاهی علائم ناشی از استرس به قدری نامحسوس هستند که متوجه آنها نمی‌شوید. استرس بر سلامت روانی، عاطفی و حتی جسمی تأثیر می‌گذارد. با شناخت علائم ناشی از استرس می‌توانید آن را بهتر کنترل و مدیریت کنید.

علائم فیزیکی استرس به شرح زیر است: سردرد، درد یا تنش عضلانی، خواب زیاد یا کم، احساس بیماری و خستگی.

از دیگر علائم استرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: احساس بی‌انگیزه بودن، تحریک پذیری، افسردگی، بی‌قراری و دلواپسی.

زمانی که دچار استرس می‌شویم ممکن است رفتارهای ناشایستی انجام دهیم، از جمله: کناره‌گیری از دوستان و خانواده، خوردن بیش از حد یا خیلی کم، خالی کردن عصبانیت بر سر دیگران، سیگار کشیدن.

  • چگونه سطح استرس‌مان را کاهش دهیم؟

می‌توانیم به راحتی عوامل استرس‌زا را در زندگیمان محدود و مدیریت کنیم. برای مدیریت عوامل استرس‌زا می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید: ورزش منظم، انجام فعالیت‌های آرامش بخش مانند یوگا یا تای چی، انجام تکنیک‌های تمرکز حواس مانند مدیتیشن، اجتناب از عوامل استرس‌زای شناخته شده مانند موقعیت‌های اجتماعی پراسترس، کاهش مصرف کافئین، گذراندن وقت با عزیزان.

  • چگونه با استرس ناشی از دیابت مقابله کنیم؟

اگر به خاطر ابتلا به دیابت استرس دارید بدانید که شما تنها نیستید، برای کنار آمدن با وضعیت موجودتان می‌توانید با افرادی که درست در موقعیت شما قرار دارند معاشرت کنید.

  • گروه‌های پشتیبانی آنلاین

گروه‌های پشتیبانی آنلاین می‌توانند راهنمایی‌های مفیدی به شما ارائه دهند. می‌توانید از مقالات، دستور العمل‌ها و ویدیوهای آموزنده ارائه شده نیز بهره‌مند شوید.

  • گروه‌های پشتیبانی حضوری

برخی گروه‌ها به صورت حضوری جلسات مشاوره برای افراد مبتلا به دیابت تشکیل می‌دهند.

  • ازتراپی غافل نشوید

می‌توانید در مورد استرس‌تان با یک متخصص صحبت کنید تا کمی آرام شوید. همچنین متخصص می‌تواند توصیه‌های مفیدی را به شما ارائه دهد که نمی‌توانید از طریق پشتیبانی آنلاین یا جلسات حضوری دریافت کنید.

  • اکنون باید چه کاری انجام دهید؟

درست است که بیماری دیابت می‌تواند برای هر کسی چالش‌ها و مشکلاتی را به همراه داشته باشد، اما به راحتی می‌توان آن را مدیریت کرده و زندگی شاد و سالمی داشت. سعی کنید فعالیت کنید و ساکن نباشید، تعاملات اجتماعی برقرار کنید، فعالیت به کاهش تنش‌های ناشی از این عارضه کمک بسیاری می‌کند.

  • خلاصه

استرس جسمی و روحی منجر به ترشح آدرنالین و کورتیزول در خون می‌شود. این هورمون‌ها می‌توانند سطح گلوکز خون را افزایش دهند. افزایش ناگهانی سطح گلوکز می‌تواند باعث به وجود آمدن علائم ناخوشایندی به خصوص در افراد دیابتی شود. اما آشنایی با علائم استرس و انجام اقداماتی در جهت کنترل آن می‌تواند به مدیریت استرس و علائم دیابت کمک کند.

www.healthline.com/health/diabetes-and-stress#takeaway