فوت ۲ سالمند، ۳ بیمار اعصاب و روان و ۳ معلول ذهنی بر اثر کرونا

دبیر کارگروه کرونا اداره کل بهزیستی استان اصفهان اعلام کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲ سالمند، ۳ بیمار اعصاب و روان که یک نفرشان بیماری تنفسی زمینه ای داشت و ۳ معلول ذهنی که ۲ نفرشان بیماری های زمینه ای داشتند را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادیم.

پژمان پورشبانان در نشستی با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت چهلمین سال تاسیس بهزیستی که صبح امروز(شنبه-۲۱تیر ماه) برگزار شد، اظهار کرد: قبل از مواجه شدن با شیوع ویروس کرونا، سازمان بهزیستی کشور هماهنگی با اداره پیشگیری از بیماری های واگیر وزارت بهداشت انجام داده بود و کمیته های متناظر استانی با همکاری مرکز بهداشت استان تشکیل شده و اقدامات اولیه درحال انجام بود که موضوع کرونا پیش آمد، ولی در استان آمادگی نسبی وجود داشت.

سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا، آگاه سازی و اطلاع رسانی به همه مراکز زیرمجموعه بهزیستی انجام شد، افزود: کلیه مراکز روزانه و مهدهای کودک تعطیل شد، خدمات در منزل متوقف و کمیته های پزشکی تعطیل شد، فقط خدمت رسانی به موارد بستری در مراکز شبانه روزی انجام شد، ضمن اینکه پذیرش جدید نداشتیم و همین اقدامات باعث شد عملکرد خوبی در سطح کشور داشته باشیم و شرایط مراکز قابل قبول باشد.

وی با اشاره به اینکه از یک ماه و نیم پیش دستورالعمل های جدیدی ابلاغ شد، گفت: براساس دستورالعمل های جدید آموزش ها حتی المقدور باید مجازی و فردی باشد و گروهی نباشد، همچنین مراکز باید با ظرفیت کمتر فعالیت کنند و پذیرش ها و ویزیت و خدمات در منزل به صورت محدود انجام شود.

پورشبانان درخصوص روال پذیرش مددجویان در مراکز بهزیستی استان، گفت: برای پذیرش در مراکز از همه افراد تست پی سی آر و آزمایش های روتین گرفته می شود و بعد مجوز ورود به مرکز را می دهیم، البته بعد از ورود، دو هفته در بخش جداگانه قرنطینه و بعد وارد بخش عادی می شوند، حتی برای اینکه احتمال انتقال ویروس را به حداقل برسانیم بازدید از مراکز به صورت آنلاین انجام می شود.

سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان با اشاره به پیک دوم کرونا، اظهار کرد: در این شرایط همچنان تاکید بر پذیرش حداقلی در مراکز بهزیستی است. پیک دومی که در کشور اتفاق افتاده ما را هم نگران کرده، اما همه پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها همچنان به جدیت دنبال می شود تا مشکلی برای افراد تحت پوشش بهزیستی به وجود نیاید.

دبیر کارگروه کرونا اداره کل بهزیستی استان اصفهان اعلام کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون دو سالمند، ۳ بیمار اعصاب و روان که یک نفر بیماری تنفسی زمینه ای داشت، ۳ معلول ذهنی که ۲ نفر بیماری های زمینه ای داشتند را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادیم.

حذف موانع فیزیکی و فرهنگی بر سر راه معلولان

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در رابطه با معلولان خیلی از خدمات فقط مختص بهزیستی نیست و در خدمت رسانی به معلولان همه دستگاه ها مسئول هستند، با این وجود از دو مانع فیزیکی و فرهنگی بر سر راه معلولان وجود دارد که باید آنها را برطرف کنیم.

پورشبانان با تاکید بر حذف نگاه های ترحم آمیز و موانع اشتغال معلولان در جامعه، گفت: بخشی از این وظیفه به عهده بهزیستی است اما همه آحاد جامعه در این زمینه نقش دارند.

وی با بیان اینکه شیوع معلولیت در جامعه متفاوت است و بخشی که نیازمند خدمات هستند شناسایی و به آنها خدمات ارائه می شود، افزود: مشکل اصلی معلولیت های جسمی حرکتی است، درحالی که اگرچه در پیشگیری از معلولیت نابینایی و ناشنوایی خوب حرکت کرده ایم، ولی وقوع معلولیت بر اثر حوادث جاده ای و حوادث شغلی همچنان افزایش دارد.

نظارت خانواده ها بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مهدهای کودک

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، نیز در این نشست با اشاره به اینکه براساس قانون مدارس غیر انتفاعی و غیردولتی، مهدهای کودک باید برای پیش دبستانی از اداره کل آموزش و پرورش مجوز بگیرند، گفت: قرار است این اتفاق امسال بیفتد اما هنوز دستورالعمل های آن ابلاغ نشده است.

مجتبی ناجی با اشاره به بازگشایی مهدهای کودک با ابلاغ و اجرای پروتکل‌های بهداشتی از طرف دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی، تاکید کرد: نظارت‌های کلی بر فعالیت مهدهای کودک و رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می دهیم اما خانواده ها هم باید نظارت کنند.

وی همچنین با اشاره به شناسایی و ارجاع ۲۰۷ کودک کار در اصفهان طی سال گذشته، گفت: در درجه اول خانواده این کودکان شناسایی می شوند و بسته به وضعیت کودک، برای او برنامه هایی مثل مشاوره، نگهداری موقت و تحویل به خانواده داریم، اگرچه تمام تلاس ما بازگشت کودک به محل زندگی است اما اگر امکان پذیر نبود کودک را با دستور قضایی به خانه های کودک و نوجوان می فرستیم.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: هم اکنون موسسه سرمد ۱۱۰ کودک و نوجوان کار را در اصفهان شناسایی کرده و خدمات مختلفی به این کودکان و خانواده هایشان ارائه می دهد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درخصوص حمایت از چندقلوها نیز گفت: آمار چندقلویی در استان اصفهان بیشتر از کشور است، به طوری که ۱۸۲۶ دوقلو، ۴۰۸ سه قلو، ۱۶ تا ۴قلو و ۳ تا ۵ قلو در استان داریم که خدمات اشتغال، مسکن، ازدواج، بازتوانی، درمان و … به آنها ارائه می دهیم.

ناجی اظهار کرد: خانواده های دارای سه قلو به بالا تحت پوشش مستمر بهزیستی قرار می گیرند و برای دوقلوها هم حمایت های موردی داریم و با تعامل دستگاه ها سعی می کنیم مشکلات آنها را مرتفع کنیم.

افتتاح مراکز مثبت زندگی در هفته بهزیستی

معاون مشارکت‌های مردمی اداره ‌کل بهزیستی استان اصفهان، نیز در این نشست با اشاره به فعالیت کلینیک های مددکاری اجتماعی، مجتمع های خدمات بهزیستی و مراکز مثبت زندگی، گفت: مجتمع های خدمات بهزیستی کلان تر از کلینیک و مراکز مثبت زندگی کلان تر از مجتمع های خدمات بهزیستی هستند.

علی اصغر شاهزیدی به سهمیه ۹۴ مرکز مثبت زندگی در استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: در هفته بهزیستی تعدادی از این مراکز افتتاح می شود که با هدف برون سپاری خدمات و توسعه بخش غیر دولتی تاسیس شده است.

وی تسهیل گری در آسان سازی دسترسی مردم به خدمات بهزیستی، کاهش تصدی گری، شناسایی خیران و فعالان اجتماعی، اطلاع رسانی و آگاه سازی، شناسایی مسائل و آسیب های منطقه و مداخلات مددکاران در هر منطقه ای را از اهداف مراکز مثبت زندگی برشمرد.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره ‌کل بهزیستی استان همچنین اعلام کرد: بعد از ۱۶ سال از تصویب قانون جامع حمایت از معلولان، ایجاد صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت به تصویب رسید و به زودی برای کمک به ایجاد، تثبت و توسعه فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت فعال می شود.