فراموشی حقابه زیست محیطی زاینده رود در بودجه ۱۴۰۰

ایسنا/اصفهان اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی این هفته خود از فراموشی و نادیده گرفتن زاینده رود و حقابه زیست محیطی این حوضه آبریز در بودجه ۱۴۰۰ گلایه کرده و خواستار توجه به حقابه زیست محیطی زاینده رود از سوی نمایندگان مجلس شدند. علیرضا نصر، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در یکصد و چهل […]

ایسنا/اصفهان اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی این هفته خود از فراموشی و نادیده گرفتن زاینده رود و حقابه زیست محیطی این حوضه آبریز در بودجه ۱۴۰۰ گلایه کرده و خواستار توجه به حقابه زیست محیطی زاینده رود از سوی نمایندگان مجلس شدند.

علیرضا نصر، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در یکصد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که پیش از ظهر امروز (یکشنبه_۱۶ آذر ماه) برگزار شد، اظهار کرد: نمایندگان مجلس در بودجه ۱۴۰۰ سهم زاینده رود را فراموش نکنند، چراکه تامین اعتبارات برای زاینده رود از سهم اعتبارات شهری و استانی امکان پذیر نیست.

وی گفت: نمایندگان اصفهان باید یکی از وظایف مشخص خود را بازگرداندن آب به زاینده رود دانسته و در این زمینه تلاش اساسی داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین با اشاره به گلایه های کارکنان شهرداری، تصریح کرد: کارمندان شهرداری بدانند که یکسان سازی در حقوق و مزایا برای کارکنان شهرداری در نظر گرفته شده و قرارداد آنها به دو شرکت شهر و کار و نیک اندیش سپرده شده تا حقوق و مزایا افراد به درستی در نظر گرفته شود و هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

نصر اصفهانی ادامه داد: در خصوص کارکنانی که قراردادهای آنها کارگری بوده و تنگناها و مشکلاتی وجود داشته است نیز مدیریت شهری آمادگی دارد قرارداد آنها با درخواست خودشان از کارگری به کارمندی تغییر کند.

به گزارش ایسنا، شیرین طغیانی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان هم به مصوبه سال ۹۶ مجلس تحت عنوان قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره و خاطرنشان کرد: فصل دوم این قانون به مناسب سازی و دسترسی و تردد معلولان اختصاص دارد و دستگاه های اجرایی، به ویژه شهرداری ها ملزم به استاندارسازی و تسهیل عبور و مرور معلولان هستند.

وی با بیان اینکه اگر این قوانین به طور کامل و درست اجرا شود شرایط حضور معلولان در همه فضاهای شهری فراهم می شود، افزود: اگرچه شهرداری اصفهان در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله و امیدواریم همانطور که شهر دوستدار کودک و سالمند هستیم، شهر دوستدار معلولان نیز باشیم.

این عضو شورای شهر اصفهان همچنین به راه اندازی مجموعه جدید نمایشگاه های بین المللی اصفهان اشاره کرد و گفت: در کنار بهره برداری از این مجموعه، فرصت دیگری برای ما شکل گرفت. در سال های گذشته مجموعه نمایشگاه های اصفهان به صورت موقت در کنار پل تاریخی شهرستان که به روایتی مربوط به دوره ساسانی است دایر شده بود که در حریم و بستر رودخانه زاینده رود و حریم این پل تاریخی بود.

وی جابجایی نمایشگاه بین المللی اصفهان را فرصت بی نظیری برای مدیریت شهری اصفهان برای بازگرداندن هویت فرهنگی و تاریخی این پل و هویت طبیعی زاینده رود دانست که در سال های گذشته مورد تجاوز قرار گرفته بود.

کورش محمدی، عضو دیگر شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به اینکه متاسفانه در بودجه ۱۴۰۰ کشور فراموشی و نادیده گرفتن زاینده رود و حقابه زیست محیطی این حوضه آبریز محسوس است، از نمایندگان مجلس خواست در ایام باقی مانده که جلسات بررسی بودجه در دستور کار است توجه به زاینده رود و مظلومیت این حوضه داشته و حقابه زیست محیط زاینده رود را پیش بینی کنند.

وی در ادامه به انجام دو مطالعه دانشگاهی در ارتباط با آلودگی هوا با عنوان سیاهه انتشار آلاینده های گازی و ذرات معلق توسط دو دانشگاه صنعتی اصفهان و اصفهان اشاره و اظهار کرد: از استاندار اصفهان درخواست می کنم جلساتی با حضور کارشناسان برگزار کند تا از نتایج این دو پژوهش که هزینه های سنگینی برای شهرداری داشت به خوبی در همه ارکان مدیریتی استان و به ویژه کلانشهر اصفهان بهره مند شویم.

محمدی خواستار تشکیل کارگروه ویژه ای با هدف صیانت از هویت تاریخی اصفهان شد و گفت: اتفاقات نامناسبی طی ۳ تا ۴ دهه اخیر در شهر اصفهان اتفاق افتاده و بسیاری از حریم های تاریخی مورد بی مهری قرار گرفته است. این موضوع نشان می دهد نیاز به حساسیت بیشتری برای پاسداشت هویت تاریخی و میراث شهر اصفهان داریم که می تواند بزرگترین سرمایه شهر اصفهان باشد.

انتقاد از بروکراسی اداری در شهرداری و عدم ارسال لایحه جلسه شورای نامگذاری بعد از گذشت یک ماه و نیم از برگزاری این جلسه و سلب اختیارات شوراهای اسلامی شهر و واگذاری آن به وزارت کشور نیز از تذکرات اعضای شورای شهر اصفهان در این جلسه بود.