صرفه جویی ۶۰ میلیون دلاری با راه‌اندازی کارخانه تولید نیکل و کبالت

آزاده سلیمان نژاد:رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مطالعات طرح تولید نیکل و کبالت به مرحله نهایی رسیده که با اجرای آن برای اولین بار در کشور زمینه تولید این دو فلز فراهم شده و از واردات آن‌ها بی‌نیاز می‌شویم. مرتضی تیموری در نشست خبری که به مناسبت چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاد […]

آزاده سلیمان نژاد:رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مطالعات طرح تولید نیکل و کبالت به مرحله نهایی رسیده که با اجرای آن برای اولین بار در کشور زمینه تولید این دو فلز فراهم شده و از واردات آن‌ها بی‌نیاز می‌شویم.
مرتضی تیموری در نشست خبری که به مناسبت چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد با اشاره به طرح تولید نیکل و کبالت که سال قبل در مجموعه جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان آغاز شده گفت: تاکنون در کشور طرح تولید نیکل و کبالت از منابع معدنی اجرا نشده است وی افزود: در حال حاضر دو معدن نیکل و کبالت با ذخیره مناسب در کشور در اختیار داریم که یکی از آنها در خراسان جنوبی و دیگری در مرز اصفهان و فارس قرار دارد البته ممکن است معادن دیگری هم وجود داشته باشد اما به دلیل اینکه تاکنون بهره‌برداری برای این فلزات وجود نداشت، کشف معدن انجام نشده است. به گفته تیموری کارخانه اصلی این طرح با حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی خواهد شد و در نتیجه آن قیمت تولید داخل این محصول حداکثر تا ۵۰ درصد قیمت جهانی کاهش خواهد یافت که با این کار سالیانه ۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان اینکه وظیفه جهاد دانشگاهی تولید دانش و فناوری است افزود: این پروژه سود اقتصادی بسیار خوبی دارد و امید است مسئولان کشوری نیز در روند صدور مجوزها تسریع کنند تا در مدت زمان کمی این کار عملیاتی و ایران از واردات دو محصول استراتژیک و مهم بی نیاز شود.  مرتضی تیموری ازهمکاری خوب دانشگاه صنعتی اصفهان در اجرای این پروژه خبر داد وگفت، تاکنون نمونه‌ای از تولید نیکل و کبالت در کشور نبوده و به همین دلیل سرمایه‌گذاری نیز در این زمینه انجام نشده است.همچنین به گفته وی تولید نیکل و کبالت مزیت رقابتی دارد و علاوه بر تأمین نیاز داخلی، می‌توان این محصولات را صادر کرد.
وی همچنین از اجرای طرح آسیب شناسی اجتماعی دانشجویان گفت واعلام کرد  دوره‌های مهارت آموزی فرهنگی اجتماعی ویژه دانشجویان متأهل توسط جهاد دانشگاهی برگزار شده همچنین فیلم‌های متعددی از ابنیه تاریخی استان تهیه و از طریق فضای مجازی برنامه‌های گردشگری دنبال می‌شود. تیموری افزود: سال گذشته ۴۲ عنوان کتاب در مرکز نشر جهاد دانشگاهی منتشر شد که ۳۳ عنوان آن چاپ اول بود کتاب “جوشکاری پیشرفته” نامزد دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب انگلیسی “برای مهندسان مواد” به عنوان مرجع در دانشگاه پیام‌نور انتخاب شد. به گفته وی چهارصدمین عنوان کتاب جهاد دانشگاهی نیز به زودی رونمایی می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه افزود: جهاد دانشگاهی طرح پایلوت حذف نیترات از آب‌های آلوده غرب استان را اجرا می‌کند که سه سال قبل با حضور مسئولان از آن رونمایی شد. وی گفت؛ پس از آن اعلام کردیم امکان اجرای این طرح در سطح صنعتی وجود دارد اما با انجام آن موافقت نشد.
مرتضی تیموری با بیان اینکه ده‌ها مورد آزمون تجهیزات آبیاری، شش طرح مطالعاتی و پژوهشی برای شهرداری اصفهان از جمله مدیریت استراتژیک عملکرد برای سازمان پسماند، سنجش میزان رضایت شهروندان و ارباب رجوع از شهرداری اجرا شده است، تصریح کرد: در سال گذشته دو محصول تولید شده در جهاد دانشگاهی، تجاری‌سازی شد؛ رزین اپوکسی سنگ یکی از این محصولات است که در تمام صنایع سنگ کشور که بیش از ۵۰ درصد آن در اصفهان قرار دارد تولید شد و در اختیار برخی تولیدکنندگان قرار گرفت. رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان اینکه مواد مورد نیاز برای فسفات کاری، تجاری سازی و سال قبل ۴۰ تن از این مواد تولید شده و به بزرگترین سازنده مخازن آسیا که در ایران قرار دارد فروخته شد، گفت: هر صنعت فلزی که در آن فلز کش داده می‌شود در یک مرحله به مواد فسفات‌کاری نیاز دارد که تاکنون این مواد وارد می‌شده است. از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم در این پروژه نیز مشارکت کنند و این دانش فنی را گسترش دهند.
تیموری همچنین در مورد توجه به نیازهای جدید کشور در امور فرهنگی گفت: متولیان متعددی در امور فرهنگی در کشور هستند و فعالیت‌های موازی فرهنگی نیز همواره انجام می‌شود به همین دلیل جهاد دانشگاهی باید به نیازهای جدید بپردازد. در این مرکز دانشگاهی به گفته وی برای اولین بار مرکز افکارسنجی راه‌اندازی و اولین نرم افزار قرآنی کل کشور تولید شد.