در روز کرامت، هدف دشمن ، امحا همدلی در ایران

فرزانه مستاجران در ایران از قدیم رسم بوده که نیمه ماه مبارک رمضان به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) ، نیازمندان کشورمان توسط خیرین کمک و اطعام می شدند تا جایی که بیشتر نانوایی های کشور در این روز به طور رایگان پخت می کردند. البته این جریان پخت رایگان چند سالی […]

فرزانه مستاجران

در ایران از قدیم رسم بوده که نیمه ماه مبارک رمضان به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) ، نیازمندان کشورمان توسط خیرین کمک و اطعام می شدند تا جایی که بیشتر نانوایی های کشور در این روز به طور رایگان پخت می کردند. البته این جریان پخت رایگان چند سالی است به دست فراموشی سپرده شده است. اما امسال شرایط کمی متفاوت از سنوات گذشته است. ماه رمضان امسال تحت تاثیر کرونا به گونه ای دیگر آغاز شد و مردم خیر اجازه ندادند ماه به نیمه برسد بلکه از همان ابتدای ماه مبارک و شاید حتی زودتر از آن سیل کمک های مومنانه راه اندازی شد و هر کس در حد توان کمک هایش را به دست نیازمندان رسانید .هم چنان نیز رزمایش های کمک مومنانه در سراسر کشور ادامه دارد. البته تاثیرات کرونا بر قشر ضعیف و متوسط جامعه که قبل از کرونا هم وضعیت مناسبی نداشتند بسیار زیاد است و با وجود تمام این کمک ها ، تدبیر  بیشتر مسئولین در امر سازماندهی و افزایش کمک های مردمی و غیر مردمی را می طلبد.

کرامت انسانی ائمه معصوم (ع) به یک ویژگی در آنها ختم نمی شود و این بزرگواران در تمام عرصه های وجود بشریت دارای بالاترین حد کمالات و سرچشمه خیر و برکت برای جامعه مسلمین و حتی غیر مسلمان بوده وهستند. امامان معصوم(ع) جملگی در کنار سایر خصلت‌های اخلاقی و انسانی که داشتند به جود و بخشندگی نیز معروف بودند که امام حسن(ع) در میان آن بزرگواران از این حیث از برجستگی و عظمت خاصی برخوردار است. بی گمان جود و بخشش و انفاق از خصلتهای والای انسانی است که مطلوب همه انسانهاست و موجب ایجاد الفت و همدلی در میان آنها می شود. مردم کشور ما ، مردمی نیکوکار و حمایت گر هستند و در سالهای اخیر هر کجا برای هم نوعانشان مشکلی ایجاد شده با تمام وجود برای رفع آن کوشیده اند. از سیل گرفته تازلزله و حتی همین کرونا.

 امام حسن مجتبی در دوران کودکی به انفاق اعضای خانواده اش سه روز تمام، غذای خود را کریمانه در اختیار مسکین و یتیم و اسیر می گذارد و تنها با آب افطار می کند، در دیگر مقاطع زندگی خویش نیز همین روش را انتخاب کرده و سه مرتبه دارایی های خود را با فقرا و مستمندان تقسیم می کند تا بدین وسیله به آیندگان این درس را بدهد که در راه خدا باید از مال و ثروت گذشت و بینوایان را از آن محروم نساخت.

آنچه قابل بررسی است راه های تقویت همدلی در بین مردم کشورمان است. در این روزهای کرونایی یکی از مهم ترین عوامل کاهش شیوع بیماری کرونا کمک های بی دریغ مردم در همه جوانب بود. از تولید ماسک و دستکش تا بخشش اجاره بها و کمک به معیشت هم نوعانشان. اما تجربه ثابت کرده هر کجا نقطه قوتی در کشور ما دیده شده ،دشمن به سرعت برای از بین بردن  آن نقطه قوت برنامه ریزی کرده و  آن را با فرهنگی غلط جایگزین نموده است. مطمئنا این بار نیز برای از بین بردن این حس نوع دوستی در جامعه ما برنامه ریزی های فراوانی شده و در سالهای آینده از راه های مختلفی چون سریال ها و فیلم های داخلی و خارجی،اخبارهای دروغ و شنیده شدن اززبان سلبریتی ها این همدلی نشانه خواهد رفت. تا کنون کشور ما از لحاظ فرهنگی آسیب های جدی دیده و آن طور که مشخص است دشمن در حال جنگ فرهنگی با ماست پس مسئولین اینبار دیگر کوتاه نیایند و به کمک مردم و آگاه سازی هرچه بیشتر و شفافیت در امور نگذارند این همدلی از مردم کشورمان گرفته شود.  ما به این همدلی دلگرم هستیم، این دلگرمی را از خود نگیریم.