خدمات توانبخشی به دانش‌آموزان با نیاز ویژه ارائه می‌شود

در دنیای فراگیرسازی دیگر نباید مکانی به عنوان مدرسه نیاز ویژه باشد و در مجموع نباید جداسازی صورت گیرد و دانش آموزان باید بتوانند در حد توان خود در جامعه عادی زندگی کنند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت: در برنامه ریزی‌های آتی آموزش و پرورش تلاش خواهد شد تا در مدارس خدمات توانبخشی در کنار آموزش به دانش‌آموزان با نیاز ویژه ارائه شود.

روح‌الله خزایی روز شنبه در همایشی با عنوان روز جهانی افراد با نیازهای ویژه که در سالن پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: اکنون پنج هزار و ۲۰۰ دانش آموز در ۱۱۲ مدرسه نیاز ویژه و ۲ هزار دانش‌آموز بصورت تلفیقی در مدارس عادی استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.

وی اظهار داشت: در شرایط حاضر در کنار مباحث آموزشی، خدمات توانبخشی نیز به دانش‌آموزان ارائه می‌شود اما به حد مناسب و کافی نیست.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان، روز جهانی معلولان را روز پاسداشت همت و پشتکار دانش‌آموزان نیاز ویژه عنوان کرد و گفت: شعار امسال روز جهانی معلولان “پیش به سوی دنیای فراگیر” است.

وی خاطرنشان کرد: با استناد به این شعار باید به سمت فراگیرسازی حرکت کرد و در اولین گام باید جایگاه‌ها و امکانات تمامی فضاهای بیرونی، مدرسه و دیگر فضاهای شهری که افراد معلول و دانش‌آموزان تردد می‌کنند به گونه‌ای آماده شود که به راحتی پذیرای این افراد باشد که این مهم نیازمند تغییر نگرش در سطح جامعه است.

خزایی ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش نیاز به تغییر نگرش در سطح مدیران مدرسه، مسوولان و همه افرادی که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند احساس می‌شود؛ همچنین نیاز است تا این افراد آموزش داده شوند، فضا برای آنها مناسب‌سازی شود و محتوای کتابها هم متناسب با آنها باشد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان افزود: در دنیای فراگیرسازی دیگر نباید مکانی به عنوان مدرسه نیاز ویژه باشد و درمجموع نباید جداسازی صورت گیرد و دانش آموزان باید بتوانند در حد توان خود در جامعه عادی زندگی کنند.

به گفته وی باید برای شناسایی استعدادها و توانایی افراد معلول تلاش شود و آموزش و پرورش به سمتی برود که مهمترین هدف شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان با نیاز ویژه باشد که این مهم یکی از وظایف معلمان و مسوولان مدارس است.

وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه این افراد را در حدی که به آنها باید تعلق داشته باشد برای آنها تعریف کنیم، گفت: باید افراد معلول را بدون دیدگاه ترحمی و به عنوان یک فرد دارای توانمندی و استعداد ببینیم و بشناسیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان نیز در این همایش گفت: باید در دانشگاه اصفهان و دیگر مراکز آموزشی و فرهنگی مشابه در استان از ظرفیت‌های ارزشمند افراد با نیاز ویژه بهره برده شود.

محمد ربانی افزود: اگر حدود ۱۰ درصد افراد جامعه مشمول نیاز ویژه تشخیص داده شوند باید در راستای رشد و تربیت اجتماعی به آنها نیز همانند سایران خدمات تربیتی، آموزشی، ورزشی و دیگر خدمات ارائه شود.

در این مراسم تمامی برنامه‌های جنبی شامل مجری گری، سرود، ورزش باستانی و دیگر موارد با حضور دانش‌آموزان و افراد دارای نیاز ویژه و توانخواه برگزار شد.