جریمه مالی، آخرین اهرم برای مشارکت عمومی در مهار کرونا

یک استاد آموزش بهداشتی و ارتقاء سلامت گفت: استفاده از آخرین اهرم‌ها از جمله تنبیه مالی و جریمه کردن خودرو یا فردی که بیرون از خانه است، می تواند به فراگیری قوانین و نکات بهداشتی کمک کند.

جریمه مالی، آخرین اهرم برای مشارکت عمومی در مهار کرونا

یک استاد آموزش بهداشتی و ارتقاء سلامت گفت: استفاده از آخرین اهرم‌ها از جمله تنبیه مالی و جریمه کردن خودرو یا فردی که بیرون از خانه است، می تواند به فراگیری قوانین و نکات بهداشتی کمک کند.

مصطفی نصیر زاده اظهار کرد: تمام مسائل بهداشتی و نکات تذکر داده شده مانند ضدعفونی کردن سطوح، استفاده از ماسک و دستکش به منظور سلامتی شخص و اطرافیان است، اما متاسفانه هنوز برخی از افراد این موضوع را جدی نگرفته و رعایت نمی کنند.

وی افزد: یکی از راهکارهای  ارتقاء حساسیت در جامعه این است که در مورد موضوع به طور گسترده و جامع صحبت شود. باید علاوه بر ارائه پیامدهای مثبت پیشگیرانه، در ابعاد مختلف، در خصوص پیامدهای منفی نیز صحبت شود تا شخص از پیامدهای منفی پیشگیری نکردن در ابعاد اقتصادی، روانی و اجتماعی خود و خانواده اش مطلع شود.

ضرورت لغو آموزش های گروهی حضوری

این استاد آموزش بهداشتی و ارتقاء سلامت با تاکید بر لغو آموزش های گروهی حضوری، در خصوص انواع آموزش ها، توضیح داد: آموزش ها می توانند به صورت جمعی و از طریق رسانه بدون حضور افراد انجام شود. آموزش چهره به چهره نیز با رعایت نکات بهداشتی و فاصله لازم می‌توانند انجام شود، اما آموزش اگر به نحوی باشد که تعدادی در یک کلاس بنشیند، کاملا اشتباه است.

نصیر زاده خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اثربخش ترین آموزش، آموزش غیرحضوری و استفاده از ظرفیت تمام رسانه ها مانند رادیو، تلویزیون و فضای مجازی است. اما نکته بسیار مهم، مطالب ارائه شده در این نوع آموزش است.

وی با اشاره به متفاوت بودن سطح آموزش برای افراد جامعه، تصریح کرد: در آموزش غیرحضوری با گروه های هدف متفاوتی در ارتباط هستیم و به همین منظور باید پایین ترین سطح که گروه‌های حساس هستند، در نظر گرفته شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی کسی بر لبه پشت بام است ممکن است با درنظر نگرفتن شرایط شخص را به قدری بترسانیم که عقب برود تا از لبه دیگر پشت بام بیفتد.

نصیرزاده گروه های هدف را کودکان، بانوان و به خصوص سالمندان با بیماری‌های زمینه‌ای معرفی کرد و گفت: اگر حساسیت را بالا ببریم ممکن است برخی افراد از سوی دیگر پشت بام ها بیفتند. این بدان معنا نیست که حساسیت ایجاد نشود، بلکه باید حساسیت را به اندازه اجرا کنیم.

نصیرزاده همچنین پیشنهاد داد: برنامه های آموزشی را متناسب با گروه‌های هدف و مخاطبان طبقه بندی کنیم. اما اگر امکان اجرای این کار نباشد باید پایینترین سطح جامعه را برای آموزش در نظر بگیریم.

وی در خصوص محتوای آموزش، توضیح داد: اولین موضوع آموزش، آگاهی بخشی است و باید جامعه را نسبت به آمار و ارقام، اطلاعات، علائم و پیامدها آگاه کنیم.

باید با حساس سازی جامعه باورهای غلط را تغییر داد

این دکترای آموزش بهداشتی و ارتقاء سلامت هشدار داد: مهمتر از آگاهی بخشی، ایجاد حساسیت در جامعه است که متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل شده و همچنان جای کار دارد. باید با حساس سازی جامعه نگرش ها و باورهای غلط را تغییر داد.

نصیر زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه، کسانی علی رغم هشدارها، بی توجه به نکات بهداشتی عمل می کنند. مانند کسی که در یک جاده که همه ماشین ها در حال رانندگی آرام و مجاز هستند، با سرعت زیاد حرکت کند. این فرد سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: در کنار حساسیت زایی و تغییر رفتارهای غلط باید تجهیزات لازم نیز موجود باشد. صحبت از مرگ بالاترین پیامدهای منفی است و متاسفانه مسیر اعلام پیامدهای منفی رعایت نشده و آخرین قدم به عنوان مرگ مطرح می شود.

ضرورت گسترش کلیپ های آموزشی از افراد محبوب و صاحب نفوذ

نصیرزاده تاکید کرد: اگر با مرگ حساسیت زایی نشود، دیگر ابعاد اثر بخش نخواهد بود و باید از کم به زیاد برسانم. رشد شبکه آموزشی بهداشتی در کشور و نقش این گونه بلایا در بلوغ اجتماعی و بهداشتی مردم و همگرایی ملی بسیار تاثیرگذار است و باید با برنامه ها و کلیپ های آموزشی گسترده تر و متنوع تر با استفاده از افراد محبوب و صاحب نفوذ برای مشارکت مردم را سرعت بخشید.