توصیه‌هایی برای ایمنی در چهارشنبۀ پایان سال

چهارشنبه‌سوری، رسم دیرینی است که ایرانیان در طول سال‌ها با آتش‌بازی و رسومی مانند قاشق‌زنی و پریدن از روی آتش آن را حفظ کرده‌اند.

چهارشنبه‌سوری، شبِ گرفتنِ سرخی‌ آتش، به عنوان سمبل نشاط و شادی و شب پشت‌سر گذاشتن زردی‌هایِ سستی و غم است. ریشه و اصل این مراسم به ایرانیان عصر باستان می‌پیوندد، اما چند سالی است که به این سنت ایرانی، انفجار، نارنجک و مواد محترقه هم اضافه و آنقدر فراگیر شده که لطافت و صمیمیت این سنت تاریخی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

فرهاد کاوه آهنگران، سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نکات ایمنی را برای چهارشنبۀ پایان سال به شهروندان یادآور شد تا در این شب، شادی همراه با ایمنی داشته باشند:

آنچه نوجوانان و جوانان باید بدانند

۱- از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی به خصوص در منزل، زیرزمین، محل کار و… جداً خودداری کنید.

۲- از حمل مواد محترقه و آتش‌گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف خودداری کنید.

۳- هیچ‌گاه مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاب شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

۴- هیچ‌گاه از الکل برای آتش‌گیری مواد استفاده نکنید.

۵- از پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت‌ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش‌سوزی است جدا خودداری کنید.

۶- از ریختن بنزین، نفت و سایر مواد یا انداختن ظروف تحت فشار مانند کپسول، اسپری، حشره‌کش‌ھا و… بر روی آتش خودداری کنید.

۷- از آتش‌زدن لاستیک، ھیزم، کارتن خالی و امثال آن‌ھا در واحدھای مسکونی خودداری کنید.

۸- مواد سوختنی و آتش‌زا مانند نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور کرده و مراقبت و نظارت بیشتری بر آن‌ها داشته باشید.

آنچه والدین باید بدانند

۱- با هشدار به فرزندانتان آن‌ها را از عواقب وحشتناک بازی با آتش و مواد محترقه آگاه سازید.

۲- کودکان با درک خطر آتش بازی، اغلب مواد آتش‌زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری پنهان می‌کنند، بنابراین باید کنترل بیشتری داشته باشید.

۳- والدین در تهیه وسایل آتش‌بازی بی خطر فرزندانشان را همراهی کنند و آن‌ها را از محل‌های مطمئن خریداری کنند.

۴- همیشه در مواقع آتش‌بازی، آب و کپسول آتش‌نشانی جهت اطفاء حریق در دسترس باشد.

۵- هنگام پریدن از روی آتش از لباس گشاد، بزرگ و از نوع آتش‌گیر استفاده نکنید.

۶- تماشاچیان (ناظرین بی‌گناه) معمولاً در خطر اصابت ترکش ترقه و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیررس ترکش‌ها نباشید و هیچ‌گاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.

۷- قبل از ترک محل از خاموش‌شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنید.

۸- در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه، خونسردی خود را حفظ کرده و فوراً با تلفن ۱۲۵ آتش نشانی و ۱۱۵ فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

هیچ لذتی را با لذت سلامتی عوض نکنید

با رعایت نکات ایمنی هم از شادی جشن دیرینه چهارشنبه‌سوری لذت ببرید و هم از خطرات احتمالی آن اجتناب کنید:

۱- از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنید.

۲- از آتش‌زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید، چرا که ضمن آلودگی شدید هوا، خطرات زیادی دربردارد.

۳- آتش‌بازی در نزدیکی پمپ بنزین‌ها، وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی هستند، در صورت کمترین نشت از وسیله نقلیه و یا حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می‌کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.

۴- در صورت روشن‌کردن آتش توصیه می‌شود که حجم آتش کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل بر روی آتش جدا خودداری کنید.

۵- مواد منفجره خاصیت آتش‌گیری خود به خودی و انفجاری دارند، بنابراین از نگهداری آن‌ها حتی به مقادیر بسیار کم در منازل، زیرزمین، محل کار و… جدا خودداری کنید.

۶- قطع عضو، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است، با پرهیز از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنید.

۷- بقایای مواد آتش‌بازی را سریعا جمع‌آوری نکنید، حتما ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید، بعد آن را جمع‌آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزید و سپس دفع کنید.

چهارشنبه سوری ایمن

آمارهای اورژانس نشان می‌دهد بیشترین گروه آسیب دیده در حوادث چهارشنبه‌سوری، گروه سنی ۱۶ تا ۲۳ سال و سپس گروه سنی ۸ تا ۱۵ سال هستند. کارشناسان می‌گویند سوختگی‌های ناشی از بازی با مواد محترقه خطرناک در چهارشنبه سوری دارای دو نوع عوارض هستند، برخی از آن‌ها به عنوان عوارض زودرس مطرح هستند و برخی در دراز مدت در افراد عوارض ایجاد می‌کند. قطع عضو بدن از عوارض زودرس سوختگی‌هاست. عفونت ثانویه در محل زخم ناشی از سوختگی، عارضه زودرس دیگر است.

بنابراین با رعایت نکات ایمنی و دوری از هیجانات کاذب دست به اشتباهات جبران ناپذیر نزنیم و روزهای شاد آخر سال را بر خود و خانواده خود تلخ نکنیم.

۱- از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند جداً بپرهیزید.

۲- روشن‌کردن آتش در نزدیکی جایگاه‌های سوخت و خودروها می‌تواند فاجعه به بار آورد.

۳- کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب‌پذیر هستند، استفاده از مواد محترقه توسط آنان خطرات جدی به دنبال داشته و سلامت آنان را به خطر می‌اندازد.

۴- هرگز مواد سوختنی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه در منزل نگهداری نکنید.

۵- بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری، و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می‌کنند که به علت درجه آتشگیری پایین به‌زودی مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را به‌بار می‌آورند.

۶- از تهیه و استفاده از مواد محترقه که در شرایط مساعد و هنگام جابه‌جایی منفجر می‌شوند خودداری کنید.

۷- از اجتماع در اطراف محل آتش‌سوزی یا هر حادثه دیگری خودداری کنید.

۸- در خیابان اصلی نزدیک محل حادثه فردی را به عنوان راهنما قرار دهید تا رسیدن آتش‌نشانان به محل با سرعت و آسانی بیشتری انجام گیرد.

۹- توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرید و برای حفظ جان خود و افراد خانواده، آن‌ها را رعایت کنید.

بیایید با رعایت مسائل ایمنی همواره خاطرۀ خوشی از این جشن فرخنده ایران باستان داشته باشیم.