توزیع پنج هزار و ۶۰۰ اصله نهال در شهرستان گلپایگان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان، با اعلام اینکه امسال به مناسبت روز درختکاری و هفتۀ منابع طبیعی، پنج هزار و ۶۰۰ اصله نهال در شهرستان توزیع می‌شود، از کاهش برنامه‌های این هفته به یک روز، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

 

توزیع پنج هزار و ۶۰۰ اصله نهال در شهرستان گلپایگان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان، با اعلام اینکه امسال به مناسبت روز درختکاری و هفتۀ منابع طبیعی، پنج هزار و ۶۰۰ اصله نهال در شهرستان توزیع می‌شود، از کاهش برنامه‌های این هفته به یک روز، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

مهدی رمدان، در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز (پنجشنبه، ۱۵ اسفند ماه) در محل ادارۀ منابع طبیعی شهرستان گلپایگان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف منابع  طبیعی فرهنگ‌سازی به‌منظور حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی در میان مردم است که این امر مهم بدون حمایت رسانه‌ها با چالش روبرو خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به‌عنوان هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده و هدف از آن تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی در میان اقشار مختلف مردم و مسئولان در جهت حفاظت و توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با اشاره به اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی «نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز با هدف اشاعۀ سنت حسنه نهال‌کاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی» است، تصریح کرد: امسال برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برنامه‌ها و روزشمار هفته منابع طبیعی تحت‌الشعاع قرارگرفته است و مقرر شد که تمام برنامه‌ها در طول یک روز انجام شود.

رمدان، جلوگیری از انتشار گردوغبار، جذب دی‌اکسید کربن موجود در هوا و تولید اکسیژن را از فواید درختان دانست و توضیح داد: ایجاد سازه‌های آبخیزداری در جلوگیری از سیلاب و فرسایش خاک، هزینه‌های زیادی در بردارد، اما اگر پوشش بوته‌های گیاهی و مرتعی را حفظ کنیم نیاز کمتری به ایجاد سازه‌های آبخیزداری داریم.

وی خاطرنشان کرد: امسال به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی ۵ هزار و ۶۰۰ اصله نهال از نوع سرو، اقاقیا، کاج، ارغوان، زبان‌گنجشک، زیتون‌تلخ، سنجد و توت در شهرستان توزیع می‌شود و همچنین هر سال مراتع شهرستان در فروردین و اردیبهشت‌ ماه به‌منظور رشد و بذر دهی پوشش گیاهی، قرق می‌شود و  بهره‌برداران حق استفاده برای چرای دام را ندارند.

رمدان افزود: شهرستان گلپایگان دارای ۱۸۹ هزار هکتار مرتع است که حدود ۱۵۰ هزار هکتار آن مفید بوده و گشت بازرسان منابع طبیعی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی به‌صورت شبانه‌روزی در این مراتع انجام می‌شود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان گلپایگان در خصوص گیاهان دارویی موجود در سطح شهرستان گلپایگان نیز توضیح داد: در شهرستان گلپایگان ۶۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد که به دلیل بارش فروان باران، بیشتر در منطقه پشت کوه می‌رویند و بابونه، آویشن، گل‌گاوزبان، چای کوهی، دم گاوی و باریجه ازجمله آن‌هاست.

وی تأکید کرد: برداشت گیاهان داروئی به‌اندازه نیاز مصرف خانگی مجاز است و در غیر این صورت از آن جلوگیری می‌شود.

رمدان با بیان اینکه امسال ۲۳۰ میلیون تومان اعتبار تملک دارایی برای منابع طبیعی شهرستان مصوب شده، گفت: تاکنون برای بخش گشت و مراقبت توانسته‌ایم  ۵۹ میلیون تومان دریافت کنیم و برای بخش آبخیزداری از ۹۰ میلیون تومان مبلغ تخصیصی، مقررشده که ۳۷ میلیون تومان پرداخت شود و البته این اعتبار جوابگوی احداث بند جداگانه نیست.

وی در رابطه با پروژه‌های منابع طبیعی در سال جاری تصریح کرد: امسال از محل صندوق توسعه ملی، سه میلیارد تومان اعتبار برای شهرستان جذب‌شده که حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان آن را به فاز دوم سیلاب حوزه تخت عباس تخصیص دادیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان افزود: این طرح تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همچنین دو بند خاکی غرقن و تیکن در سیلاب‌های فروردین‌ماه سال جاری دچار مشکل شدند، بنابراین حدود یک میلیارد تومان هم از محل اعتبارات مذکور برای این بندها در نظر گرفتیم.

رمدان تصریح کرد: حجم آبگیری تخت عباس ۳۵۰ هزار مترمکعب است که در فاز نخست ۱۵۰ هزار مترمربع آبگیری شد، همچنین حجم آبگیری بند خاکی تیکن یک میلیارد و ۲۰۰ هزار مترمکعب است که فروردین‌ماه امسال حدود ۹۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شده است.

وی در پایان از درختکاری شش هکتار از اراضی قسمت پایاب دشت عباس در راستای توسعه جنگل‌کاری خبر داد.