به مناسبت روز نیروی دریایی؛ مدافعان اقتصاد آبی

ایران به دلیل هم مرز بودن با دریاهای بزرگی چون دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان یکی از مهم ترین کشورهای جهان در امر دریانوردی و انتقالات آبی است به همین دلیل در تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران یکی از مهم ترین قسمت هایی که آمریکا تلاش کرد تا تحریم کند دریانوردی و تجهیزات دریایی کشورمان بود. اما نتیجه این تحریم ها چه شد و آیا این تحریم ها در آینده می تواند کشور ما و اقتصاد آن که به میزان زیادی منوط به حمل و نقل دریایی در آن است را تهدیدکند؟

به مناسبت روز نیروی دریایی؛ مدافعان اقتصاد آبی

– تحریم های آمریکا علیه ایران از آبان ماه امسال با وجود ترامپ به دور جدید خود رسید که صنعت دریایی ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. با وجود تمام این فشارها و برنامه ریزی آمریکا، تحریم های جدید یک تفاوت بسیار مهم با گذشته داشت. پیش از این تحریم‌ها با یک پشتوانه حقوقی جدی از سوی شورای امنیت سازمان ملل همراه بود وتمامی دولت‌ها موظف بودند که به تحریم‌ها علیه ایران عمل کنند، اما تحریم‌ها این‌گونه است که آمریکا به تنهایی عمل می‌کند و هیچ یک از دولت‌های موثر و بزرگ جهان و اروپا حاضر به همراهی نشده است.
از سوی دیگر آمریکا تحریم‌های جدید بدون هیچ پشتوانه حقوقی اجرایی کرده و حتی این تحریم‌ها مستقیما بر خلاف قطعنامه شورای امنیت است و همین مساله به ما کمک می‌کند که اجازه ندهیم اجماعی علیه ایران شکل بگیرد.
آمریکا در طول هفته‌های گذشته به کشورهای مختلف جهان هشدار می داد و تهدید می کرد که ورود کشتی‌های ایرانی به آبراه‌های آنها می‌تواند از نظر ایمنی خطرناک باشد و تلاش می‌کرد با به وجود آوردن این فضای جدید تردد کشتی‌های ایران را با دشواری و محدودیت روبه‌رو کند.
سازمان بنادر به عنوان نماد حاکمیتی ایران در این عرصه گزارشی را تهیه کرد که تمام این فشارها را رد و ورود به بحث امنیت و ایمنی تردد کشتی‌های کشورهای عضو سازمان را خلاف روح قوانین و قواعد موجود به شمار می‌آورد.
خوشبختانه کشورهای عضو با این بیانیه موافقت کردند و فشارهای آمریکا را خلاف قواعد بین المللی و منافع اعضا به شمار آوردند.
– یکی از دلایلی که آمریکا تا کنون نتوانسته راه های دریایی ما را مختل کند وجود نیروی دریایی قوی در کشور است.
رویارویی آنان با نیروی دریایی دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت و نیز کنترل و بازرسی کشتی ها در خلیج فارس و تنگه هرمز و مهمتر از همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر آمریکای متجاوز و حضور جدی آنان در آب های بین المللی، نشانه ی اقتدار و اعتبار این نیروی بزرگ و سرافراز است .
-هفتم آذر سالروز حماسه آفرینی پرسنل ناوچه موشک انداز «پیکان» است.
به همین دلیل این روز به عنوان روز نیروی دریایی در کشور نام گذاری شده است.
نیروی دریایی وظیفه خطیر حفاظت از سواحلی به طول بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر در شمال و جنوب و همچنین دفاع از آب های ساحلی و منابع حیاتی و استراتژیک کشور را به عهده دارد و همواره به عنوان یک وزنه تعیین کننده در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به حساب می آید.
– شاید یکی از دلایلی که آمریکا در تحریم نکردن منطقه چابهار وجود همین نیروی دریایی قوی در کشور است البته نباید از این موضوع هم گذشت که آمریکا با تحریم نکردن چابهار قصد دارد روزنه ای برای حضور هند در افغانستان داشته باشد تا از هند بتواند اعمال نفوذ به افغانستان داشته باشد.
در غیر این صورت بحران و مسائل مربوط به افغانستان به دلایلی از جمله فقر و مسائل زیرساختی مشکلات آمریکا را در منطقه بیشتر خواهد کرد.