برخورد با افرادی که با سلامت جامعه بازی می کنند

رییس انجمن آسیب شناسی ایران با انتقاد از رفتار افرادی که بدون توجه به توصیه ها و هشدارها، نه فقط خودشان، بلکه سلامت کل جامعه را به خطر می اندازند، گفت: تردید نکنید اگر مردم اصول پیشگیری از شیوع ویروس را رعایت نکنند، مسئولان ناچار می شوند با قوه قهریه افراد را در خانه نگه دارند.

برخورد با افرادی که با سلامت جامعه بازی می کنند

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با انتقاد از رفتار افرادی که بدون توجه به توصیه ها و هشدارها، نه فقط خودشان، بلکه سلامت کل جامعه را به خطر می اندازند، گفت: تردید نکنید اگر مردم اصول پیشگیری از شیوع ویروس را رعایت نکنند، مسئولان ناچار می شوند با قوه قهریه افراد را در خانه نگه دارند.

کوروش محمدی با ابراز نگرانی از افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چند روز گذشته در اصفهان، اظهار کرد: برای پیشگیری از ویروس کرونا باید یک نکته را بدانیم و آن اینکه شکست این ویروس به تنهایی و صرفا توسط دستگاه های اجرایی و دولت ممکن نیست، بلکه نیازمند همت جمعی است و همکاری همه ارکان جامعه را می طلبد.

وی افزود: متاسفانه عده ای از مردم و البته نه همه آنها، بدون توجه به تمام توصیه ها و هشدارها، در مراکز خرید حضور می یابند و یا حتی به  مسافرت می روند، این افراد نه فقط به خودشان، بلکه به کل جامعه خیانت کرده و به اعتقاد من با سلامت و جان کل جامعه بازی می کنند و باید با آنها برخورد کرد.

محمدی با اشاره به اینکه انتظار ما از مردم این بود که در این دوره از پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹  با رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی، برای مبارزه با این ویروس با دولت همراهی کنند، نه اینکه به شمال بروند!، گفت: درحالی که شمال کشور هم اکنون کانون ویروس است، این عده به دل خطر رفته و زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹ را تقویت می کنند. این افراد هیچ گونه حس همدردی و درکی از شرایط فعلی ندارند و حتما باید رفتارشان را اصلاح کنند، وگرنه مدیریت کشور در صورت تشدید بحران مجبور می شود با آنها برخورد قاطع و حتی انتظامی کند.

وی ادامه داد: فیلم هایی از سی و سه پل و پل خواجو منتشر شده که عده ای مشغول آوازخوانی و حتی توزیع و عرضه قلیان هستند، این رفتارها موجب شیوع بیشتر ویروس شده و چرخه انتقال ویروس را سرعت می بخشند، این درحالی است که در همین چند روز گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اصفهان سه برابر شده است.

شکست کرونا تنها با شعار ممکن نیست

محمدی با تأکید براینکه شکست ویروس کرونا با شعار میسر نیست، ادامه داد: در فضای مجازی نمی شود ویروس کرونا را شکست داد و در عمل باید همه مردم اصول پیشگیری را رعایت کنند، چرا که چرخش سریع این ویروس در جامعه باعث مبتلا شدن افراد بیشتری می شود، سیستم درمان را از پای در آورده، مرگ و میر را بالا می برد و در نهایت خسارات سنگینی را به جامعه وارد می کند.

محمدی با اشاره به اینکه در جامعه افراد سالمند، ناتوان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف داریم که همه آنها در معرض خطر ابلای به ویروس کرونا قرار دارند، اظهار کرد: ممکن است یک فرد جوان این ویروس را دریافت کند و هیچ  علائمی از آن را نشان ندهد، اما ویروس را به افراد سالم دیگر منتقل کند و کانونی برای ایجاد خسارات در جامعه و بیماری و مرگ افراد دیگر شود.

وی با تأکید براینکه وقتی که می گویند از خانه خارج نشوید مگر برای کارهای ضروری، موضوع جدی است و  باید به آن عمل کرد، گفت: تردید نکنید اگر مردم اصول پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس را رعایت نکنند، مسئولان ناچار می شوند با قوه قهریه افراد را در خانه نگه دارند و مانع حضور آنها در جامعه شوند. جای تاسف است در شرایطی که خودمان از شرایط آگاهی داریم و می توانیم از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری کنیم، همه توصیه ها را شوخی بگیریم!

تجمع مردم در پل خواجو پیگیری شد

وی با اشاره به اینکه تجمع مردم در پل خواجو پیگیری و قرار شد نیروی انتظامی با این افراد برخورد کند، گفت: شهرداری نیز تمهیدات لازم را باید برای جلوگیری از این تجمعات بیندیشد و فضای شبانه پل خواجو و سی و سه پل را مدیریت کند تا حضور شهروندان در این اماکن را به حداقل برسانیم، چراکه سیستم بهداشت استان و همه کشور درگیر بحث درمان و آموزش کرونا است و نباید زحمت سیستم های بهداشتی را زیاد کنیم.

محمدی با تاکید بر ضرورت همکاری میان مردم و دستگاه های اجرایی، ادامه داد: در شرایط کنونی کسی که می تواند ویروس را کنترل کند مردم هستند و کسی هم که ویروس را تقویت می کند باز هم خود مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان در نوروز امسال امکان پذیرش گردشگر ندارد، تصریح کرد: هم اکنون در قالب توصیه، درخواست و پیام خواستار همکاری مردم شده و انتظار همراهی از طرف مردم را داریم. خوشبختانه بسیاری از افراد این موضوع را رعایت می کنند و به سلامت خود و جامعه احترام می‌گذارند که جای تقدیر دارد، اما عده ای هم هستند که برای جان دیگران اهمیت قائل نیستند و حتی به عنوان مسافر به اصفهان آمده اند.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران افزود: اگر کار به جایی برسد که شیوع ویروس کرونا بیشتر شود، طبیعتا مدیریت استان در این زمینه تصمیم قاطعی خواهد گرفت و از طریق سیستم قضایی و انتظامی با این افراد برخورد می شود.

به فکر هموطنان بیمار باشیم

به گفته وی، عده اندکی که به تمام توصیه ها و هشدارها توجهی نکرده و در خانه نمی مانند، باید به فکر هموطنانی باشند که ممکن است بیمار و سرپرست خانوار باشند و با قطع نشدن زنجیره انسانی انتقال ویروس جانشان به خطر افتاده و یک خانواده را بی سرپرست می کنند.

محمدی در ادامه که معتقد است اگر مردم در زمینه پیشگیری همراهی نمی کنند، نشانه نوعی بی توجه به  هشدارهاست، اظهارکرد: تنها راه چاره اطلاع رسانی است، همانطور که در دنیا نیز راه دیگری شناخته شده نیست. سیستم اطلاع رسانی باید به صورت شفاف و قابل دسترس باشد، چون اگر مردم احساس کنند که اطلاع رسانی با واقعیت جامعه تناقض دارد، اعتماد خود را از دست می‌دهند. البته در حال حاضر کار از این حرف‌ها گذشته و چیزی که اتفاق افتاده این است که ما فوتی داده ایم، آمار مبتلایان خیلی زیاد و بیمارستان‌ها ظرفیتشان در حال تکمیل است، این موضوعات باید برای مردم باید یک هشدار باشد چون خودشان از نزدیک دارند می بینند و می شنوند، این اخبار چیزی نیست که به گوش مردم نرسد!

جامعه مضطرب نمی تواند خوب تصمیم بگیرد

رییس انجمن آسیب شناسی ایران با انتقاد از اینکه در بخشی از جامعه به جای اطلاع رسانی مناسب و اصولی، وحشت ایجاد شده و این وحشت باعث ایجاد استرس و اضطراب شده است، گفت: طبیعتاً جامعه مضطرب نمی تواند خوب تصمیم بگیرد و سعی می کند با سفر به شمال و رفتن کنار آب و زیر پل خواجو استرس خود را کم کند که این اشتباه است و باید برای سلامت روان جامعه وارد عمل شد.

محمدی بر نقش اساسی و کلیدی والدین در کنترل اضطراب و انتقال مثبت آن به فرزندان تاکید و اضافه کرد: به منظور کمک به کنترل اضطراب شهروندان سامانه ۳۱۱۳ علوم پزشکی فعال است و روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تماس تلفنی دارد، خیلی از افرادی که زنگ می زنند و احساس خطر می کنند با همان تماس تلفنی و مشاورینی که با آن ها صحبت می کنند، کاملا قانع شده و می تواند حدود ۷۰ درصد از اضطراب خود را کنترل کند. به علاوه اینکه تعداد محدودی از افراد جامعه دچار حالت خودبیمارانگاری شده اند، آسیبی که در هنگام اضطراب و استرس در مواقع بحرانی، مانند برهه کنونی ظاهر می شود.

وی با اشاره به اینکه تیم ها و فعالان حوزه اجتماعی هم در این شرایط درگیرند و کمبود نیرو وجود دارد، گفت: هم اکنون ما در این زمینه گروهی را فعال کردیم که با مردم و خانواده ها صحبت می کنند. این افراد به صورت تیم های یک نفره و دو نفره با رعایت اصول بهداشتی با خانواده هایی که در محلات مشکل دارند ارتباط می‌گیرند، به این صورت که در محل حاضر شده و با تمام خانواده ها مدت زمان کوتاهی با سرپرست خانواده یا مادر صحبت می کنند.

او با تاکید بر اینکه این اقدام بدون ایجاد هیچ گونه تجمعی که خود ممکن است منجر به افزایش انتقال ویروس شود با حفظ فاصله انجام می شود، خاطر نشان کرد: حمایتی هم از خانواده های کمتر برخوردار صورت خواهد گرفت، به طوری که طرح آن تصویب شده و اقلامی شامل یک بسته آموزشی و  وسایل بهداشتی حاوی ماسک و مایع دستشویی برای ۱۲۰ هزار خانوار تهیه می شود و از روز سه شنبه در اختیار آنها قرار داده می شود.