ایران، یکی از ۴ مقصد هدف گردشگری چین

دوستانی که به زودی به چین سفر خواهند کرد می توانند در حوزه های شهر پکن و چونک کینگ، شاهد بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی باشند که تعاملات دیرینه دو کشور را ثابت می کند.

دریاوفایی : لی‌چون، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس اداره ملی میراث‌فرهنگی چین و هیأت میراث‌فرهنگی دولت چین، در نشستی با هادی میرزایی مدیرکل موزه‌های کشور و هیئت اعزامی کشور ایران برای شرکت در دوره آموزشی تخصصی بازدید موزه‌ای، دیدار و گفت‌وگو کردند.

هادی میرزایی مدیرکل موزه‌های کشور در این نشست اظهار داشت: سفر هیئت اعزامی کشورمان به چین در راستای سیاست‌های دیپلماسی فرهنگی ایران و کشورهای منطقه در راستای ارتقای دیپلماسی فرهنگی با استفاده از ظرفیت کشورهای دارای تمدن کهن شکل گرفته است.

میرزایی گفت: طی نشستی امضای توافق‌نامه‌ای در راستای تفاهم‌نامه جامع بین ایران و چین انجام شد و در قالب ۲۴ پروژه مشترک با استفاده از رویکردهای پژوهشی، آموزشی و ارتقای تبادلات فرهنگی بین دو کشور اجرایی خواهد شد.

مدیرکل موزه‌های کشور گفت: تاکید ما در این دوره استفاده از مدیران جوان موزه های کشور است تا به نوعی بتوانند آینده موزه داری در ایران را توسعه دهند و با شناخت خوبی که در این دوره آموزشی کسب می‌کنند بتوانند با ایجاد ظرفیت، میزبانی شایسته‌ای از گردشگران چینی داشته باشند.

او تاکید کرد: کشور چین ایران را به عنوان یکی از ۴ مقصد هدف گردشگری خود انتخاب و معرفی کرده است و افرادی که به کشور چین اعزام می شوند حتما می‌توانند نقش مهم و موثری را چه در شناخت فرهنگی و چه در برقراری ارتباطات و تبادلات فرهنگی و موزه‌ای با همتایان خود در کشور چین داشته باشند.

لی چون، قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین نیز اظهار داشت: کشور چین و ایران دو تمدن کهن بوده و مردم دو کشور برای هزاران سال با یکدیگر دوست بوده‌اند. با نگاهی به تاریخ می‌بینیم دو کشور چین و ایران نه تنها از طریق جاده ابریشم باستانی یکدیگر را شناخته‌اند، بلکه از یکدیگر آموختند.

او ادامه داد: ترکیب ابریشم چین و هنر والای پارسی ظرافت فرش ابریشم ایران را بوجود آورده. ترکیب لعاب کبالت ایران و هنر عالی چینی ظرافت ظروف آبی سفید را حاصل شده است. ظروف لاکی و سفالی و تکنولوژی کاغذ سازی، چاپ، متالوژی و سایر فناوری های چین از طریق ایران به غربی ترین نقاط آسیا و حتی اروپا گسترش پیدا کرده است.

لی چون گفت: محصولاتی چون انار و انگور، زیتون، ظروف شیشه ای، طلا و نقره نیز از مسیر ایران به اروپا و چین وارد و باعث شد زندگی مردم چین رنگارنگ شود.

وی توضیح داد: دوستانی که به زودی به چین سفر خواهند کرد می توانند در حوزه های شهر پکن و چونک کینگ، شاهد بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی باشند که تعاملات دیرینه دو کشور را ثابت می کند.

او تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ با برقراری روابط و مشارکت راهبردی جامعه چین و ایران فصل جدید در همکاری دوستانه دوطرف آغاز شده است.

قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری چین افزود: در ماه فوریه سال جاری در سفر رئیس جمهور ایران به کشور چین، گفتگوهای عمیقی بین روسای جمهور دوکشور انجام شد و تفاهم نامه گسترش تعاملات و همکاری در زمینه میراث فرهنگی بین سازمان ملی میراث فرهنگی چین و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران امضا شد که بنیاد محکمی جهت همکاری میراث فرهنگی دو کشور برجا نهاده است.

او گفت: بر همین اساس همکاری میراث فرهنگی دو کشور بیش از پیش تعمیق یافته و ایران به عنوان کشور موسس به اتفاق چین اتحادیه حفاظت از میراث فرهنگی آسیا را تاسیس کرده است.

لی چون خاطر نشان کرد: با تلاش های مداوم وزارت خانه های دو کشور، هیئت ۲۲ نفره جهت شرکت در دوره تخصصی بازدید موزه ای به زودی عازم کشور چین خواهند شد و نوآوری در نمایش دیجیتال موزه ها، محصولات فرهنگی دیجیتال و روش های خلاقانه فرهنگی در حوزه موزه ها را به طور عمیق تجربه خواهند کرد؛ و با متخصصان چین در زمینه سازماندهی موزه هوشمند، توسعه محصولات فرهنگی، جمع آوری و مدیریت آثار موزه ای، تبلیغات فرهنگی موزه ها و خدمات عمومی موزه ها گفتگو خواهند کرد. معتقدم این تعاملات و تجربیات فرصت ها و امکانات بیشتری را برای توسعه تشکل های فرهنگی موزه ای دو کشور بوجود خواهد آورد.