ایدز پاندمی خاموش و خزنده

علی‌رغم سیر نزولی ابتلا در سطح جهان، در برخی مناطق مانند اروپای شرقی و خاورمیانه، تحت تأثیر برخی عوامل، طی سه سال اخیر مجدد روند صعودی این بیماری مشاهده می‌شود، هدف جهانی برای کنترل ایدز خروج این بیماری از فهرست مخاطرات حوزه سلامت تا سال ۲۰۳۰ است

اخبار اصفهان : ویژه برنامه روز جهانی ایدز در سال ۱۴۰۱ با حضور مسئولان استانی کمیته کنترل ایدز در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی برگزار شد.

  • آمار ایدز در کودکان کار ۴ برابر دیگر کودکان است

ولی اله نصر مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در این مراسم اظهار کرد: چند سال قبل درصدد این بودیم که به جامعه بفهمانیم ایدز نیز مانند دیگر بیماری‌ها است اما باید کنترل و پیشگیری شود. در آن زمان مردم هراس بسیاری از این بیماری داشتند. بیماری ایدز قبلاً به عنوان آتش زیر خاکستر مطرح بود و اکنون نیز هست، زیرا اگر به آن پرداخته نشود خطرات بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: آمار ایدز در کودکان کار ۴ برابر دیگر کودکان است و این نشان می‌دهد اگر به این موارد پرداخته نشود خطرات بسیاری برای جامعه به وجود خواهد آمد. معتادان، کارتن‌خواب‌ها و دیگر آسیب‌دیدگان اجتماعی می‌توانند ارتباطی با این بیماری داشته باشند و این نشان می‌دهد که باید نسبت به مبارزه با آن کوشا باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: ایران از جمله کشورهایی است که برای کنترل ایدز، درمان و راه‌های پیشگیری آن، متعهد شده است. این اقدامات با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود.

وی با اشاره به تعدادی از برنامه‌های عملیاتی سازمان بهزیستی در خصوص مبارزه با بیماری ایدز گفت: انجام تست اچ‌آی‌وی در گروه‌های آسیب‌پذیر، کودکان خیابانی و اعضای کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ از جمله این برنامه‌هاست که به صورت مستمر در حال انجام است.

نصر ادامه داد: برنامه کاهش آسیب نیز در دستور کار قرار دارد که در رابطه با خود مراقبتی در گروه‌های معتادین مطرح است. آموزش نیز به عنوان مقوله‌ای مهم در دستور کار ما قرار دارد که در خصوص زنان و کودکان بی‌سرپرست، افراد آسیب‌دیده و همسران معتادان تزریقی انجام می‌شود. همچنین کنترل بیماری‌های مقاربتی برای افرادی که در معرض آسیب هستند در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات جنسی و روش‌های مقاربتی غیر ایمن به خصوص در گروه‌های ترنس، بحث پیشگیری در این گروه مطرح می‌شود که ما آن را مورد توجه قرار داده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: معتقدیم مسائل اجتماعی که برای بهتر زیستن توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود باید بدون مداخلات قضایی باشد و صرفاً به عنوان خدمات اجتماعی مطرح شود تا جامعه با میل و رغبت به ما و مددکاران ما مراجعه کنند.

  • ۳ هدف کلان برای مبارزه با ایدز

مسعود مهدویان‌فر مدیرکل امور اجتماعی استانداری اصفهان در این برنامه اظهار کرد: برنامه پنجم ملی مبارزه با ایدز از سال ۱۳۹۹ در کشور آغاز شده که یک نسخه از سیاست‌های اجتماعی است که در کشور ما برای کنترل بیماری ایدز دنبال می‌شود.

وی افزود: این برنامه حد فاصل سال ۹۹ تا ۱۴۰۳ به صورت کلان، مسائلی را برای کشور تنظیم کرده است. اصفهان نیز از جمله استان‌های پیشتاز بوده که این برنامه را به سرعت بومی سازی کرده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه برنامه ملی کنترل ایدز سه هدف کلان را دنبال می‌کند، گفت: نخستین هدف این است که ۹۰ درصد افراد مبتلا را شناسایی کنیم. همچنین ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان قرار بگیرند و سومین هدف این است که ۹۰ درصد افراد تحت درمان به گونه‌ای حمایت شوند که زندگی عادی خود را بگذرانند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند اراده جدی میان همه بخش‌های دخیل برای دستیابی به این اهداف هستیم، خاطرنشان کرد: سیاست تغییر رفتار صرفاً با اراده دولت‌ها حاصل نمی‌شود. آنچه که سیاست گذاری‌های تغییر رفتار را در دنیا به همراه دارد تعامل همه ذی نفعان برای تحقق اهداف است.

مهدویان‌فر تصریح کرد: برای اجرای برنامه‌های کنترلی، چتر گسترده‌ای باید وجود داشته باشد. از اهداف ما در کمیته کنترل ایدز استان، گسترده سازی این چتر آموزشی و کنترلی است. ما به دنبال این هستیم که نخبگان را شناسایی کنیم تا در راستای اجرای اهداف خود گام برداریم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل ما بحث شناسایی جامعه هدف است. چتر شناسایی خود را باید گسترش دهیم و در این راستا نخستین گام خارج کردن دستگاه‌های اجرایی و اعضای کمیته کنترل ایدز از انفعال است.

  • کوتاهی در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز

حمید گله داری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در این مراسم اظهار کرد: ایدز یک سندروم چندگانه است که عوارض گوناگونی دارد و این نشان می‌دهد که ما در حوزه بهداشت به تنهایی نمی‌توانیم در کنترل بیماری گام برداریم.

وی افزود: در شناسایی مبتلایان به این بیماران کوتاهی صورت گرفته است، همه پای کار آمدند اما در یافتن افراد درگیر با این بیماری با مشکل مواجه هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: اکنون شرایطی فراهم شده که بیماران مبتلا به ایدز می‌توانند ازدواج کنند، فرزنددار شوند و عمر طولانی داشته باشند مشروط به اینکه بیماری آنها به موقع شناسایی و تحت کنترل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سن ابتلا به ایدز پایین آمده است، گفت: در همه واحدهای بهداشتی در سطح استان تست‌های رپید ایدز گرفته می‌شود و فرد می‌تواند به راحتی آن را انجام دهد، اما مشکل این است که شهروندان حتی برای ایجاد پرونده بهداشتی به مراکز بهداشت نزدیک منزل خود نیز مراجعه نمی‌کنند.

گله‌داری تصریح کرد: اقناع، توجیه و آموزش شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، باید انجام شود تا بعدها از هزینه‌های گزاف در حوزه درمان جلوگیری گردد.

وی ادامه داد: جمعیت هدف ما به سمت نوجوانان و جوانان آمده است، بنابراین کار آموزش را باید از مدارس آغاز کنیم. باید به نوجوان توان نه گفتن را یاد بدهیم. همچنین باید به مراکز تجمیعی ورود پیدا کنیم تا از بروز هرچه بیشتر این بیماری جلوگیری شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان بیان کرد: همکاری بین بخشی برای کنترل ایدز ضعیف بوده است، دستگاه‌ها باید در حوزه آموزش مردم گام بردارند تا به سمت جامعه‌ای سالم و پاک حرکت کنیم.

  • ایدز یک پاندمی خاموش است که بی سر و صدا پیش می‌رود

رضا فدایی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در این مراسم اظهار کرد: ما برای اجرای برنامه‌های پیشگیری و درمان ایدز نیازمند حمایت مسئولان ارشد استان هستیم.

وی افزود: ایدز یک پاندمی خاموش است که بی سر و صدا پیش می‌رود. هدف ما شناسایی مبتلایان است و تا زمانی که آمار پایین است باید پیشگیری و آموزش را شروع کنیم.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز کاهش پیدا کرده است، بنابراین تعداد افراد مبتلا به این بیماری که زنده می‌مانند بیشتر شده و این نشان‌دهنده روش‌های مراقبتی است.

وی افزود: علی‌رغم سیر نزولی ابتلا در سطح جهان، در برخی مناطق مانند اروپای شرقی و خاورمیانه، تحت تأثیر برخی عوامل، طی سه سال اخیر مجدد روند صعودی این بیماری مشاهده می‌شود، هدف جهانی برای کنترل ایدز خروج این بیماری از فهرست مخاطرات حوزه سلامت تا سال ۲۰۳۰ است.

  • ایدز، قابل کنترل است

کتایون طاهری عضو ارشد کمیته کشوری کنترل بیماری ایدز نیز در این مراسم اظهار کرد: ایدز دیگر یک بیماری مزمن و قابل کنترل و سیستم بهداشتی و همراهی سایر ارگان‌ها در کنترل این بیماری بسیار قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری از انتقال ایدز مادر به نوزاد از مهمترین اقداماتی است که در حال انجام آن هستیم. چشم امید ما به آینده است و به داشتن نسلی سالم فکر می‌کنیم