رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان:

اشتغال دانشجویان را تضمین می‌کنیم

دانشگاه علمی کاربردی در ایجاد شغل به جامعه توجه جدی دارد و مهارت‌های ارائه شده در آن مبتنی بر یک نیاز روز است

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان گفت: مهارت‌ورزی دانشجویان رسالت اجتماعی مهمی برای دانشگاه علمی کاربردی به شمار می‌آید. ما می‌توانیم اشتغال افراد را تضمین کنیم و مراکزی که از مهرماه سال آینده فعالیت می‌کنند باید وضعیت آینده دانشجویان را در نظر بگیرند.
نشست خبری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان شنبه، ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از اصحاب رسانه در این دانشگاه برگزار شد. در این نشست، غلامرضا مالکی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان به اهمیت نقش خبرنگاران اشاره و سپس بیان کرد: ارتباط میان خبرنگاران و دانشگاه بسیار اهمیت دارد. این خبرنگاران و رسانه‌ها هستند که کمک می‌کنند تا دانشگاه، فعالیت‌ها و دستاوردهای آن دیده شود.
وی درباره دانشگاه علمی کاربردی توضیح داد: دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاهی مهارت‌محور است. این دانشگاه در کنار مرکز فنی و حرفه‌ای نقشی مهم در مهارت‌آموزی دارد. البته تفاوتشان این است که دانشگاه علمی کاربردی در ایجاد شغل به جامعه توجه جدی دارد و مهارت‌های ارائه شده در آن مبتنی بر یک نیاز روز است.
مالکی در خصوص رابطه دانشگاه علمی کاربردی و بازار کار گفت: بسیاری از دوره‌های ما مقطعی برگزار می‌شوند. به این معنی که با توجه به نیاز و تقاضای بازار یک رشته راه‌اندازی می‌کنیم، اما اگر تقاضایی در جامعه برای آن شغل وجود نداشته باشد، آن را از فهرست‌ رشته‌های خود حذف می‌کنیم.
این عضو هیئت‌ علمی دانشگاه سپس در باب محیط‌های آموزشی این دانشگاه اظهار کرد: دوره‌های ما غالباً در یک واحد کاری واقعی برگزار می‌شود. این از ویژگی‌های مهم دانشگاه علمی کاربردی به شمار می‌آید که به‌ندرت در سایر مراکز آموزش عالی دیده می‌شود. اگر مراکز علمی- کاربردی فعال در سطح استان بررسی شوند، متوجه می‌شویم که همگی پیوندی با یک صنعت خاص دارند. مجموعه انتخاب، شهرک سلامت و سیتی‌سنتر از جمله آن‌ها هستند.
او به بحث مهارت‌آموزی دانشجویان نیز توجه و آن را این‌گونه توصیف کرد: دانشجویان ما در محیط واقعی کار با رشته و مهارت خود از جنبه‌های گوناگون آشنا می‌شوند، به‌طوری که پیش از ورود به دنیای اشتغال و به عهده گرفتن یک شغل مهارت کافی و کاملی داشته باشند. مهارت‌ورزی دانشجویان رسالت اجتماعی مهمی برای دانشگاه علمی کاربردی به شمار می‌آید. ما می‌توانیم اشتغال افراد را تضمین کنیم و مراکزی که از مهر ماه سال آینده فعالیت می‌کنند باید وضعیت آینده دانشجویان را در نظر بگیرند.
مالکی به اعضای هیئت‌علمی و اساتید فعال در این مرکز نیز چنین نظر کرد و گفت: با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی، ما در استخدام اساتید و مدرسان، دقت خاصی داریم. شاید کسی مدرک دکتری داشته باشد، اما از جذب او خودداری کنیم، زیرا در این مرکز تسلط بر یک مهارت ویژه برای ما اهمیت دارد.
وی افزود: ما اساتیدی داریم که مدرکشان دیپلم است، اما بیش از ۳۰ سال سابقه کار دارند. چنین اساتیدی می‌توانند درس‌هایی به دانشجو بدهند که در هیچ کتابی پیدا نمی‌شود. در واقع، کسانی که دهه‌ها در یک زمینه شغلی عمر و وقت خود را گذاشته‌اند، خبره‌اند و از یک دانش پنهانی برخوردارند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه در رابطه با شهریه‌های دانشگاه علمی کاربردی این‌گونه تبیین کرد: دانشگاه علمی کاربردی دولتی، اما خودگردان است و هیچ بار مالی به دولت تحمیل نمی‌کند. بسیاری از مراکز ما سوبسید پرداخت می‌کنند. شهریه آن نیز پس از افزایش ۴۰درصدی امسال برای هر ترم به دو و نیم تا سه و نیم میلیون رسیده است که در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های کشور رقمی مطلوب به حساب می‌آید.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه وضعیت این دانشگاه در جذب هیئت‌علمی و کارمند زن چگونه است و آیا در جذب دانشجویان محدودیت جنسیتی وجود دارد یا خیر، چنین تشریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی اصفهان به‌هیچ‌وجه در جذب بیشتر زنان یا مردان برنامه‌ای ندارد، بلکه به‌طور برابر و تنها بر اساس صلاحیت‌ فردی و همان اصل مهارت در جذب زن یا مرد تلاش می‌کند. در بخش اداری با توجه به دقت زیاد زنان ترجیح می‌دهیم که بیشتر، این گروه را استخدام کنیم.
وی با بیان اینکه در زمینه جذب دانشجو محدودیت خاصی مد نظر ما نیست، ادامه داد: ۶۰ درصد دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی را مردان و ۴۰ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند. در بخش هیئت‌ علمی نیز محدودیتی وجود ندارد و از ۳۵۰ مدرس این دانشگاه، ۴۰درصد آنان زن هستند و از ۲۵ مرکز فعال این دانشگاه در اصفهان، رئیس سه مرکز نایین، خور و بیابانک و فرش ایران سپهر زن هستند. البته باید در نظر داشت که شماری از رشته‌ها مانند مکانیک، جوشکاری یا صنایع بالگردسازی جزو رشته‌های مردانه محسوب می‌شوند و استاد و متقاضی زن نداریم. از طرفی، در برخی از رشته‌ها ما به‌طور ویژه نیازمند استاد زن هستیم که رشته تربیت بدنی یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.