آفلاتوکسین در تولیدات شیر اصفهان کمتر از استانداردهای کشور است

    دریا قدرتی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۸۵ هزار نفر از مردم اصفهان در بخش کشاورزی استان شاغل هستند، اظهار داشت: اصفهان یکی از استان‌های صادر کننده کمپوست برای بستر تولید قارچ است و ما سعی کرده‌ایم به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیم گرم و خشک استان […]

 

 

دریا قدرتی پور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۸۵ هزار نفر از مردم اصفهان در بخش کشاورزی استان شاغل هستند، اظهار داشت: اصفهان یکی از استان‌های صادر کننده کمپوست برای بستر تولید قارچ است و ما سعی کرده‌ایم به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیم گرم و خشک استان اصفهان، استفاده از آب مجازی در روند تولید محصولات کشاورزی را به حداکثر برسانیم.

مهرداد مرادمند در نشست مطبوعاتی که به مناسبت آیین افتتاح طرح‌های جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود گفت: در دهه فجر امسال سازمان جهاد کشاورزی ۳۰۸ پروژه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال را با اشتغالزایی هزار و ۱۰۹ نفر به بهره برداری خواهد رساند.

وی با اعلام اینکه استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳، ۸ درصد از اراضی کشاورزی کشور، یکی از متنوع‌ترین تولیدات محصولات کشاورزی سردسیری و گرمسیری را دارد گفت: در سال‌های عادی و بدون بحران، ۴۸۹ هکتار از اراضی کشاورزی استان مربوط به کشت گیاهان زراعی و مابقی آن مربوط به کشت در باغات است البته بر اساس آمار، تولید محصولات کشاورزی در استان به بیش از ۴، ۶ میلیون تن در سال می‌رسد.

مرادمند افزود: این پروژه‌ها شامل تولیدات گیاهی، امور آب و خاک، بخش تولیدات دام و طیور و غیره است که با توجه به کمبود منابع آبی و مقابله با خشکسالی اقدامات لازم در نظر گرفته شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه اظهار داشت: از مجموع ۳۰۸ پروژه بخش کشاورزی، ۱۱۳ پروژه مربوط به بخش تولیدات گیاهی، ۹۶ پروژه مربوط به امور آب و خاک وفنی مهندسی، ۲۹ پروژه مربوط به بخش تولیدات دام، طیور و آبزیان، سه پروژه مربوط به بخش صنایع کشاورزی، یک پروژه مربوط به بخش تحقیقات کشاورزی، ۳۵ پروژه مربوط به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، ۲۵ پروژه مربوط به بخش امور عشایر، سه پروژه مربوط به بخش تعاون روستایی و سه پروژه مربوط به بخش دامپزشکی خواهد بود.

مرادمند ادامه داد: اطلس مدیریت منابع آبی استان نیز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان تولید شده است.

وی افزود: مجموع تسهیلات بانکی ارائه شده به این ۳۰۸ پروژه، ۳۷۹ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال است که تنها ۱۷ درصد از اعتبار کل پروژه‌های بخش کشاورزی را تأمین می‌کند و بیش از ۵۸ درصد از اعتبار مورد نیز برای بهره برداری از این پروژه‌ها به مبلغ یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۲۲۲ هزار ریال، آورده شخصی کشاورزان بوده و تنها ۵۸۸ میلیون و ۶۱۲ هزار ریال از اعتبار مورد نیاز توسط دولت تخصیص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: شهرستان‌های تیران و کرون با ۸۷ پروژه، دهاقان با ۴۵ پروژه، سمیرم با ۳۳ پروژه، شهرضا با ۱۷ پروژه، نائین با ۱۶ پروژه، اصفهان با ۱۵ پروژه، کاشان با ۱۵ پروژه، چادگان با ۹ پروژه، فریدونشهر با ۸ پروژه، برخوار، نظنز، بویین و میاندشت با هفت پروژه، شاهین شهر و میمه، خوروبیابانک و گلپایگان با شش پروژه، فلاورجان، آران و بیدگل و اردستان با چهار پروژه، مبارکه و نجف آباد با سه پروژه و خمینی شهر، فریدن و خوانسار با دو پروژه به ترتیب بیشترین تعداد پروژه افتتاحی در بخش کشاورزی در ایام الله دهه فجر را خواهند داشت.

مرادمند اضافه کرد: شهرستان تیران و کرون به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، ظرفیت توسعه گلخانه‌ای و اصلاح الگوی کشت بیشترین تعداد پروژه افتتاحی با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون و ۴۲۴ هزار ریال خواهد داشت و شهرستان‌های اصفهان و شاهین شهر و میمه از لحاظ اعتباری رتبه دوم و سوم افتتاح پروژه از نظر اعتباری را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تولیدات محصولات باغی و گلخانه‌ای در سال جاری ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود، تصریح کرد: بر اساس آمار ۱۸۵ هزار نفر از مردم اصفهان در بخش کشاورزی استان شاغل هستند.

مرادمند اضافه کرد: اصفهان با تولید بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیرخام، رتبه اول تولید این محصول در کشور را دارد و رتبه سوم تولید عسل، رتبه اول تولید ماهیان زینتی، بوقلمون و شترغ مرغ نیز به استان اصفهان اختصاص دارد. رتبه نخست تولید محصولات گلخانه‌ای و رتبه سوم تولید سیب درختی نیز به استان اصفهان اختصاص دارد و بارندگی‌های به موقع و مرحله‌ای در سال زراعی گذشته موجب شد تا شاهد رشد مناسب کیفیت و کمیت تولید محصولات کشاورزی در استان باشیم.

مرادمند افزود: تغییر تاریخ کاشت برای محصولاتی که امکان کاشت آنها به جای بهار در پاییز فراهم بود نیز صورت گرفته تا بتوانیم از بارش‌های زمستانه و پاییزه در استان، نهایت بهره برداری را داشته باشیم. توسعه کشت نشائی یکی دیگر از اقدامات سازمان برای آمادگی در برابر خشکسالی است و استفاده از نشاء در روند تولید محصولات کشاورزی، مصرف آب را کاهش داده و اطمینان از ثمردهی محصول را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان همچنین به توسعه کشت ارقام مختلف گیاهان دارویی همچون موسیر، زعفران و بابونه در استان، اشاره کرد و از رضایتمندی کشاورزان فعال در این حوزه از میزان درآمد و بازار محصولات خبرداد.

شایعه سم آفلاتوکسین در شیر منبع درستی ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به شایعات اخیر در زمینه وجود سم آفلاتوکسین در شیر و پخش شدن آن در فضای مجازی گفت: نمی‌توان ادعا کرد که این سم در شیر وجود ندارد، اما باید بگوییم که حد مجاز سم آفلاتوکسین شیر در کشور ۱۰۰ نانو گرم بر لیتر است در حالی که این رقم در آمریکا ۵۰۰ نانو گرم در لیتر و در اروپا ۵۰ گرم است و استاندارد ایران سختگیرانه‌تر از آمریکا است و منبع شایعاتی که ایجاد شده است مبنای درستی ندارد.

حسین ایراندوست افزود: دو دامداری در اصفهان شیر نوزاد تولید می‌کنند و در استان اصفهان ۱۰ برابر کمتر از استانداردها این سم در شیر وجود دارد و به جرات می‌توانیم عنوان کنیم که کیفیت شیر اصفهان از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

وی در ادامه با اعلام رتبه اول اصفهان در تولید شیرخام تصریح کرد: استان اصفهان سالیانه بالغ بر یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۵۰۰ تن به ازای هر رأس گاو شیری به خود اختصاص داده است.

ایراندوست صنعت گاو شیری را از جمله مهمترین صنایع تاثیرگذار در اقتصاد کشور دانست و گفت: این صنعت نقش مهمی در تأمین و امنیت غذایی کشور دارد.

 ایراندوست بیان داشت: اصفهان از نظر تعداد گاوداری‌های شیری و ارزش اصلاحی گاو شیری اصیل و از نظر افزایش بهره‌وری در گاوداری‌های صنعتی رتبه اول کشور را دارد.

وی با اطمینان خاطر دادن به شهروندان در بهداشتی بودن و به کارگیری تکنولوژی به روز دنیا در هزار و ۹۷۳ دامداری شیری و گوشتی و ۲۲ هزار و ۶۸۷ باب دامداری نیمه صنعتی در استان اصفهان اظهار کرد: اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان اصفهان و چند سازمان دیگر پیگیر این برنامه است تا اولاً در برنامه‌ای فرصت دفاع و بیان دیدگاه‌های بخش تولید لحاظ شود و در شرایط حساس جامعه که اعتماد شکننده شده جلوی اجرای برنامه‌ها گرفته شود تا مانع از تبعات حاشیه‌ای که جامعه را دچار التهاب می‌کند شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر کیفیت شیر تولیدی در استان اصفهان که قابلیت عرضه به بازارهای منطقه‌ای و توسعه صادرات را فراهم کرده است، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها میزان سرانه مصرف شیر و لبنیات است که متاسفانه سرانه مصرف شیرایران یک سوم کشورهای توسعه یافته و کمتر از میانگین جهانی است. اظهارهای غیرکارشناسی مجری و مهمان صداوسیما در خصوص کیفیت شیر و مصرف نهاده‌های دامی و نان خشک کپک زده در دامداری‌ها در فضای مجازی و جامعه موجی از نگرانی و عدم اطمنیان و ابهام را پدید آورده است که در سال رونق تولید ملی علاوه بر تهدید سلامت جامعه بر بدنه تولید آسیب وارد می‌کند.

ایراندوست با بیان اینکه اولین کسی که از کیفیت نامطلوب خوراک دام آسیب می‌بیند دامدار است، ابراز کرد: دامداران در بخش‌های غیرصنعتی نسبت به خوراک دام خود بسیار حساس هستند زیرا اگر دام با خوراکی که آلوده به سم آفلاتوکسین که در نان خشک کپک زده و سویا کپک زده وجود دارد تغذیه شود منجر به کاهش تولید و سقط جنین و سایر موارد می‌شود که در نهایت خود دامدار متضرر اصلی آن است.