۵۲۹ هکتار از اراضی ملی اصفهان رفع تصرف شد

اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل ۳۲ درصد) در بر گرفته است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان از رفع تصرف ۵۲۹ هکتار از اراضی ملی این استان در سال‌جاری خبر داد.

سرهنگ علیرضا طاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رفع تصرف‌های مورد اشاره به دنبال اجرای ۲۸۹ فقره حکم قضایی و خلعید محقق شد.

وی اضافه کرد: همچنین امسال یک هزار و ۵۵۰ مورد گزارش مردمی از طریق سامانه‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ داشتیم که بخش قابل توجهی از آن مربوط به سوء استفاده از عرصه‌های طبیعی بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهارداشت: در ماه‌های اخیر ۵۷۴ فقره پرونده تخریب به مساحت ۲ هزار و ۹۷۳ هکتار تشکیل شد و از طرفی ۵۳ فقره پیشگیری از تصرف به مساحت ۵۵ هکتار داشتیم.

طاهری ادامه داد: تشکیل یک هزار و ۶۰۳ فقره دعوی در محاکم قضایی با موضوع برخورد با عوامل تخریب عرصه‌های منابع طبیعی آر دیگر اقدامات مرتبط با حفاظت و حراست از اراضی این استان در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی با اشاره به گشت‌های پیشگیرانه به منظور رصد اقدام‌های غیرقانونی در استان اصفهان، گفت: بر همین اساس ۳۸ فقره پرونده قطع درختان به تعداد یک هزار و ۱۹۶ اصله و ۱۱۶ تُن چوب تشکیل شد و روند قانونی آن در حال انجام است.

نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکی است که این خطه با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل ۳۲ درصد) در بر گرفته است.